هشدار! متروپل ساری را دریابید

شهردار ساری از نظارت سازمان نظام مهندسی ساختمان بر روند ساخت و سازها در مرکز استان گفت و اینکه تاکنون گزارشی از ساختمان خطرناک مانند ساختمان متروپل در آبادان ندارد اما یک ساختمان قدیمی به نام “گراند هتل” دارد.
به گزارش تاسیسات نیوز، جواد طالبی روز چهارشنبه در نشست صمیمی با مدیران و نمایندگان خبرگزاری‌ها در مازندران، در پاسخ به سوال خبرنگار اکونیوز که گریزی به اتفاق تلخ ساختمان “متروپل” آبادان زده است و می‌خواهد بداند که شهرداری ساری در حوزه نظارت بر ساخت و سازها و صدور مجوزات و پایان کار چقدر حساسیت به خرج می‌دهد تا شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم، حرف‌های مهمی داشت.
او با اشاره به همکاری تنگاتنگی که شهرداری با سازمان نظام مهندسی دارد، این را به گفته‌اش افزود که نخستین شهرداری هستیم که صدور پروانه و پایان کار را به صورت الکترونیکی انجام می‌دهیم؛ چیزی که در برخی شهرها هنوز به صورت دستی است و در ساری الکترونیکی و در نهایت نیز تک‌برگ صادر می‌شود. الکترونیکی شدن پروانه و پایان کار ساختمانی، سبب می‌شود که خطای فردی و تخلف کمتر اتفاق بیفتد و از نظر او یک رابطه تنگاتنگی جهت صورت نگرفتن اتفاق‌هایی مانند آبادان در شهر ساری را از بدو ورودش در شهرداری داشته‌است. از نگاه شهردار ساری که خود عضو نظام مهندسی مازندران است؛ هر چه نظارت مهندسی بر روی ساخت و سازها دقیق‌تر باشد، شهر مقاوم‌تری از لحاظ ساخت و ساز و ساختمان‌هایی با ایمنی بالا خواهیم داشت و خلاصه اینکه برای شهروندان اتفاق خوبی خواهد بود.
طالبی از آخرین جلسه ای که با سازمان نظام مهندسی ساختمان داشت سخن به میان آورد که در آن برای لینک‌شدن شهرداری با نظام مهندسی، آخرین کاغذها رد و بدل شد تا به زودی ارتباطات از طریق سامانه باشد.
او ادامه داد: یکی از اقدامات شهرداری پس از اپلیکیشن “ساری من” همین ارتباط سامانه‌ای با سازمان نظام مهندسی ساختمان در راستای شهر هوشمند است که نرم‌افزارهایی در حال طراحی است و تا ماه آینده به عرصه می‌رسد تا خدمات بهتر، هزینه‌ها کمتر، خطای انسانی کمتر، و سرعت صدور مجوزات سریع‌تر شود.
شهردار ساری این را هم گفت که تا پایان امسال، تلاش می‌کند که مردم شهرش از طریق اپلیکیشن”ساری من” در منزل درخواست پروانه کنند، کد بگیرند و کارهای خود را انجام بدهند. طالبی با تاکید بر اینکه در ساری ساختمان خطرناک نداریم مگر ساختمان قدیمی “گراند هتل”، از نظارت تخصصی‌تر بر ساخت و سازها توسط مهندسان به عنوان بازوان شهرداری گفت که “تاکنون از سوی نظام مهندسی گزارشی مبنی بر وجود ساختمانی مانند متروپل در ساری نداشتم و اگر باشد یقین بدانید شهرداری با تمام توان ورود پیدا می‌کند و نمی‌گذارد حادثه‌ای برای مردم شهر ایجاد شود”.
او همچنین در پاسخ به این سوال خبرنگار اکونیوز مبنی بر اینکه آیا تجهیزاتی جهت حوادث احتمالی برای ساختمان‌های بلندمرتبه در ساری داریم یا خیر؟ اظهار داشت: “اواخر دهه ۱۳۸۰ یک ساختمانی خریداری کردیم، درخواست یک ماشین مجهز به نردبان بلندمرتبه داشتیم که با پیگیری نمایندگان، هشت ماشین به سازمان همیاری شهرداری‌ها تحویل داده شده که به ما قول دادند یکی را به ساری اختصاص دهند، هنوز مراحل واگذاری انجام نشده است و نمی‌توانم قول سازمان را برای خودم تعهد ایجاد کنم اما تمام تلاش ما این است که به کمک نماینده‌ها این اتفاق بیفتد”.
شهردار ساری در پاسخ به دیگر سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه “کمیسیون ماده ۱۰۰ به یک چالش بزرگ برای شهرداری‌ها تبدیل شده است و شهرداری ساری برای جلوگیری از این تخلفات که می‌گوید؛ «تخلف کن، پول بده و مجوز بگیر»چه راهکاری دارد”، از تجربه خود در کمیسیون ماده ۱۰۰ گفت. طالبی با بیان اینکه علاوه بر تجربه چندین ساله در سازمان عمران، در ماده صد و کنترل و نظارت هم فعالیت داشته است؛ یکی از اقدامات اولیه خود را بحث متمرکز کردن ساختمان کمیسیون ماده ۱۰۰ در خارج از شهرداری عنوان و خاطرنشان کرد: “این کمیسیون در بوستان ولایت دفتر دارد و دارای سه عضو شامل یک عضو شورای شهر، نماینده وزارت کشور و نماینده قوه قضائیه است که شهرداری به عنوان شاکی پرونده در تخلفات ساخت و ساز خارج از عرف ورود پیدا می‌کند اما در صدور رأی دخل و تصرف ندارد و هر رأی که صادر شود آن را اجرا می‌کند”.
او ادامه داد: تا آنجایی که از دست ما برمی‌آید در حوزه پیشگیری قدم برمی‌داریم اما وقتی یک میلگرد روی میلگرد گذاشته می‌شود ما فقط می‌توانیم جلوی کار را بگیریم که این کار دارد با قوت انجام می‌گیرد.
شهردار ساری بد ندید که در این بخش گریزی هم به یکی از معظلات مهم شهرداری بزند و آن اینکه: “طرح تفصیلی قبلی شهرداری در سال ۱۳۷۵ مصوب شد و براساس قانون یک سال بعد باید طرح تفصیلی می‌گرفتیم اما سال ۱۳۷۹ آمد، اتفاقاتی که اکنون داریم ناشی از همین دیرکرد در طرح‌هاست؛ متاسفانه الان هم این اتفاق برای طرح جامع جدید افتاده است؛ یعنی طرح جامع سال ۱۳۹۶ آمده و اکنون که در خرداد ۱۴۰۱ هستیم، هنوز طرح تفصیلی نیامده است”. طالبی بیان کرد: با پیگیری‌های انجام‌شده که با راه و شهرسازی و استانداری داشتم، کاربری‌ها را توانستیم جمع‌بندی کنیم، ضوابط هم تنها یک جلسه دیگر در کمیته فنی مانده است که جمع شود، اتفاق مبارکی است که داریم بحث بلندمرتبه‌سازی را در ساری جا می‌اندازیم. او ادامه داد: “با پیگیری‌هایی که انجام دادیم؛ بحث بلندمرتبه‌سازی در “قرق” و “سیدالشهدا” تعیین تکلیف شده است، الان در حریم شهر است و مردم ساخت و ساز زیادی داشتند، خیلی از شهروندان گلایه‌مند که ساختمان خریدند ولی دارای سند نیست و پایان کار ندارند؛ چون می‌رود ماده ۱۰۰ و می‌گوید براساس قانون در حریم شهر مجوز نمی‌دهد”.
شهردار ساری بیان کرد: “با هماهنگی راه و شهرسازی قرار شد که این بخش را به محدوده قانونی شهر اضافه کنیم که شهروندان را از مشکلاتی که با آن دست و پنجه نرم می‌کنند نجات بدهیم. این اتفاق سبب می‌شود در این مدت خیلی از پلاک‌ها که دارای کاربری‌های غیر هستند؛ چون بلاتکلیف بوده و ساخته شدند، رفتند ماده ۱۰۰ رای هم گرفتند. و الان می‌بینید یک ساختمانی کاربری درمانی دارد ولی مسکونی ساخته شده است”.
طالبی ادامه‌داد:” این معظلی است که وجود دارد، امیدوارم تا پایان سال ۱۴۰۱ حل بشود. با شرکت مشاور بحث بلندمرتبه‌سازی در قرق و سید الشهدا را در طرح تفصیلی دنبال می‌کنیم”. شهرداری ساری البته این را هم گفت که اکنون در شهر بابلسر تا ۲۷ طبقه نیز براساس طرح اجازه ساخت داده می‌شود اما برای ساری فقط ۷ طبقه اجازه ساخت داریم که باید در طرح تفصیلی جدید، افزایش طبقات را لحاظ کنیم.
او در بخش دیگری از سخنان خود، از ۹۳۹ پست سازمانی برای شهرداری گفت که از همان بدو تاسیس پر شد و در ادامه تعداد دیگری نیز به مجموعه اضافه شدند اما از سال ۱۳۹۷ به بعد، شهرداری ساری – که به نظرش دهه نود خوبی نداشت – وارد فاز جدیدی شد؛ از این زمان تا پیش از انتخاب او به عنوان شهردار، ۱۹۵۰ نیروی جدید وارد شهرداری شدند که تعداد پرسنل را به بیش از ۵ هزار نفر رساند.
طالبی با بیان اینکه اخراج نیرو معنایی ندارد و در قدم نخست جهت ساماندهی نیروها، حدود ۴۰۰ نفری که حقوق می‌گرفتند اما در شهرداری نبودند را حذف کرده است، اعلام کرد که اکنون ۴ هزار و ۹۸۰ نیروی انسانی در شهرداری مرکز مازندران مشغول کار هستند. او این را هم اضافه کرد که ۳ هزار و ۵۰۰ نیروی شرکتی در این مجموعه داریم و از اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ تاکنون هیچ نیرویی را در شهرداری جذب نکرده‌است.
ضمن آنکه یادآور شد؛ اسفندماه ۱۴۰۰ در شهرداری ساری هیچ تنشی نبوده است، بدهی مالیاتی و بیمه‌ای ندارد و بیمه را زودتر از حقوق پرداخت می‌کند. شهردار مرکز مازندران، رقم بودجه امسال این مجموعه شهری را ۱۳۰۰میلیارد تومان شامل ۲۰۰ میلیارد وام و ۱۱۰۰ میلیارد تومان درآمد کوششی اعلام کرد که همانند سال گذشته، بخش اعظمی از آن به پرداخت حقوق پرسنل اختصاص دارد. طالبی ادامه داد: این رقم در سال گذشته، ۷۰۰ میلیارد تومان شامل ۱۵۰ میلیارد تومان وام و مابقی کوششی بوده است که توانستیم ۱۸ میلیارد تومان علاوه بر بودجه پیش‌بینی شده درآمد داشته باشیم اما موضوع مهم این است که سال گذشته، ۵۳۸ میلیارد تومان از این بودجه به پرداخت هزینه پرسنلی اختصاص یافته بود. شهردار ساری درباره اینکه آیا افزایش حقوق ۵۷ درصدی کارگران در شهرداری نیز اعمال شده است یا خیر، پاسخ داد: بله، شاید شهرداری ساری از نخستین شهرداری‌های کشور بوده که این قانون را اجرا کرده است.
او در پایان با بیان اینکه برای رضایت شهروندان که رضایت نظام را در پی دارد از هر ایده‌ای استقبال می‌کند، گریزی به خاطره خود با یکی از ارباب رجوع‌ها زد و گفت: “روزی یک شهروند پیش من آمد و گلایه کرد که سه ماه است یک نامه را می‌دهم به شهرداری و خبری نیست، و آیا بهتر نیست همان ابتدا دبیرخانه این نامه را از من بگیرد و بعد بیاید پیش شما؟ من هم همان روز اعلام کردم که تمامی نامه‌ها ابتدا در دبیرخانه ثبت شود و بعد بیاید اتاقم”.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;