پیشگیری از بحران با نوسازی بافت های فرسوده

 ساختمان های ناامن و فرسوده تا کنون باعث ایجاد فاجعه های زیادی در گوشه گوشه کشور شده اند که متروپل، ساختمان آلومینویم و افزایش تلفات در شهر بم با بافت قدیمی شهر، از مصادیق عینی آن می باشند.
به گزارش تاسیسات نیوز، دولت بارها از اجرای طرح های مختلف برای اجرای طرح هایی به منظور ایمن و نوسازی بافت های فرسوده و ناامن خبر داده است که بسیاری از آن ها هنوز به بار ننشسته است. اما  معاون وزیر راه و شهرسازی  بر تجمیع پلاک‌های فرسوده  این بار بر کاهش بناهای لرزان در بافت‌های فرسوده تاکید کرد و گفت: باتوجه به اینکه میدان کار در دست بخش خصوصی و مالکیت از آن مردم است، راهبرد ما مردمی‌سازی با تدوین بسته تشویقی موثر و رفع موانع کار است. به گزارش «تجارت»، «محمد آیینی» در نشست تخصصی وبیناری با رابطان حوزه عمران‌، مسکن و بهسازی ستاد توانمندسازی اجتماع محور ۲ هزار و ۲۰ محله کشور اظهار داشت: ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد مسکن ناپایدار در محلات هدف بازآفرینی شهری شناسایی شده است و ما چاره‌ای نداریم جز اینکه به نوسازی بناهای فرسوده در محلات هدف بازآفرینی شهری سرعت ببخشیم. مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به زلزله بم و مقایسه آن با زلزله در سه استان ترکیه، گفت: زلزله اخیر در ترکیه‌ از نظر بزرگی و سطح وقوع حادثه از زلزله شهر بم بسیار بیشتر بود، اما آمار تلفات آن به تلخی حادثه شهر بم نبود. واقعیت این است که اگر ترکیه برنامه‌های مقاوم سازی و نوسازی واحد های فرسوده خود را به درستی اجرا نمی‌کرد شاهد فاجعه مرگبار در این کشور بودیم‌.
در صدد تعامل با مالکان بناهای فرسوده هستیم
آیینی با بیان اینکه تجمیع پلاک‌های فرسوده به عنوان جهاد اصلی در حوزه بازآفرینی شهری به شمار می‌آید، گفت: تسهیلگران و حلقه‌های میانی باید بتوانند با ابتکار و خلاقیت، ساکنان بناهای فرسوده را متقاعد کنند که بزرگترین تصمیم زندگی خود را بگیرند و از بناهای لرزان و ناپایدار خارج شوند و زمینه مشارکت آنان را با سازندگان، سرمایه‌گذاران و توسعه‌گران فراهم کنند. وی با یادآوری اینکه دولت و شهرداری‌ها در حوزه بازآفرینی شهری نقش تسهیلگری و حمایتی دارند، گفت: با توجه به اینکه میدان کار در دست بخش خصوصی و مالکیت از آن مردم است، راهبرد ما مردمی‌سازی با تدوین بسته تشویقی موثر و رفع موانع کار است.
بسته های تشویقی برای نوسازی بافت فرسوده
آیینی با اشاره به اینکه اجرای بسته‌های تشویقی نقش مهمی در نوسازی بافت‌های فرسوده دارد، بیان‌داشت: در شهرهای که بسته‌های تشویقی را اجرایی کردند، رشد نزدیک به ۳۰۰ درصدی صدور پروانه‌ها را شاهد هستیم. وی با بیان اینکه آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی به مردم در حوزه بازآفرینی شهری بسیار مهم است، افزود: شتاب‌بخشی و جهش در نوسازی بناهای ناپایدار زمانی اتفاق می‌افتد که مردم از حق و حقوق خود، نسبت به نوسازی ملک‌شان آگاهی کامل پیدا کنند. معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: این امر می‌تواند با کمک رسانه‌های دیداری و شنیداری، گروه‌های جهادی، اعضای بسیج، دفاتر تسهیلگری در سطح محلات و معتمدین محله انجام شود. به گزارش ایرنا، نهم دی‌ماه با افتتاح و بهره‌برداری از ۲۶۰ واحد نوسازی شده در بافت‌های فرسوده اردبیل، آمار نوسازی و بهره‌برداری از این واحدها در سطح کشور از زمان آغاز به‌کار دولت سیزدهم به ۵۴ هزار و ۶۰۱ رسید.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;