تخریب هم بلد نیستیم!/متروپل درس نشد

دبیر سازمان نظام مهندسی تهران گفت: ساختمان‌های بی کیفیت و ناایمن که قبل از بهره برداری با تلنگری از پای در می آیند، نشان از آن دارد که سوداگران ساختمان هنوز از متروپل عبرت لازم را نگرفته اند.
در پی حادثه تخریب ساختمان‌ها در خلازیر تهران، مهندس امیدرضا ریاحی دبیر سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با بیان این مطلب گفت: تخریب اصولی نیازمند درک و دانش سازه ای است و می‌بایست با برنامه و توسط اشخاص ذیصلاح صورت پذیرد.
ریاحی اظهار داشت: برای تخریب در ابتدا می‌بایست ساختمان مدنظر،  ساختمان‌ها و تاسیسات مجاور و محیط اطراف توسط اشخاص دارای صلاحیت مورد بازدید و بررسی قرار گیرد و خطرات آنها شناسایی و ارزیابی شود و بر اساس آن یکی از روش‌های تخریب دستی یا مکانیکی انتخاب و برنامه عملیاتی تخریب تهیه و تدوین گردد.
دبیر سازمان نظام مهندسی تهران افزود: برای انجام عملیات تخریب ضروری است اصول ایمنی مندرج در مقررات و آیین نامه‌ها از جمله مبحث دوازدهم مقررات ملی ساختمان، آیین نامه حفاظتی کارگاه‌های ساختمانی و نشریه شماره ۵۵ سازمان برنامه و بودجه توسط پیمانکاران و عوامل دارای صلاحیت رعایت گردد و همچنین نظارت بر این فرایند توسط مهندسان ناظر مجرب صورت پذیرد. یکی از اصول مهم ایمنی، عدم انجام تخریب‌ ساختمان بصورت یکباره و کلی بویژه در محیطهای شهری است.
دبیر نخستین همایش ملی مهندسی تخریب در صنعت ساختمان و مدرس حوزه تخریب بیان داشت: در دنیا به جای عبارت تخریب ساختمان از عبارت مهندسی تخریب یا مهندسی برچیدن ساختمان استفاده می‌گردد؛ اما شواهد نشان می‌دهد در حادثه تخریب ساختمان‌ها در خلازیر تهران، رویکرد مهندسی و مدیریتی وجود نداشته و فرایند اصولی تخریب طی نشده است.
ریاحی ضمن اظهار تاسف از حادثه به وقوع پیوسته که منجر به فوت تعدادی از هموطنانمان شد گفت: این نوع ساخت و ساز را دیگر نمی‌توان ساخت و ساز شبانه نامید چرا که چندین ماه به طول انجامیده و سوال اصلی اینجاست که چرا باید ساخت و ساز غیر مجاز، بدون پروانه، بدون استفاده از خدمات مهندسی (طراحی، اجرا و نظارت) و با بی توجهی کامل به مقررات ملی ساختمان، تا مرحله سفت کاری تداوم یابد و به موقع از آن جلوگیری نشود که شاهد بازی با جان مردم و هدر رفت سرمایه های ملی نباشیم.
دبیر سازمان نظام مهندسی تهران در پایان تاکید کرد: ساختمان‌های بی کیفیت و ناایمن که قبل از بهره برداری با تلنگری از پای در می آیند، نشان از آن دارد که سوداگران ساختمان هنوز از متروپل عبرت لازم را نگرفته اند.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;