هشدار! اين معدن منفجر نشود

 

تجمع گاز متان در داخل معدن زغال سنگ باب نيزوي شهرستان زرند و تخليه نكردن اين گاز از داخل معدن به دليل از كار افتادن تنها دستگاه تهويه معدن، خطرناك‌ترين معدن زغال‌سنگ استان كرمان را به بمبي ساعتي تبديل كرده كه هر لحظه امكان انفجار آن وجود دارد.

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز، هادي آرمين در گفت‌وگو با جام‌جم با اشاره به تعطيلي معدن باب نيزو در سال 88 و واگذاري آن به شركت زغال‌سنگ مي‌گويد: زغال‌سنگ اين معدن به دليل ويژگي‌هاي خاص‌اش با قرار گرفتن در معرض هواي آزاد گاز توليد مي‌كند كه تجمع اين گاز در داخل معدن و عدم تهويه آن به دليل خرابي دستگاه رمپيلاتور باعث مي‌شود هرگونه فعاليتي در اين معدن منجر به انفجار آن شود.

 

وي مي‌افزايد: با توجه به حساسيت اين موضوع و عدم تعمير اين دستگاه در دو ماه گذشته طي نامه‌اي به دادگستري نسبت به وقوع حادثه‌اي بزرگ در اين معدن و منطقه هشدار داده‌ايم. باوجود اين‌كه تعهد سه ماهه شركت زغال‌سنگ براي نگهداري معدن باب نيزو ماه‌هاست تمام شده است، هنوز وضع آن توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت مشخص نشده است.

 

در همين حال نماينده مردم شهرستان‌هاي زرند و كوهبنان در مجلس شوراي اسلامي كه از طريق وزارت صنعت، معدن و تجارت پيگير مشخص‌شدن وضع معدن باب نيزو است، معتقد است تا زماني كه معدن باب نيزو دوباره فعال نشود و به طور مستمر آب و گاز داخل آن خارج نشود هر لحظه خطر وقوع حادثه‌اي بزرگ وجود دارد.

 

دكتر حسين اميري با اشاره به مشكلات مالي و كمبود نقدينگي شركت زغال‌سنگ مي‌گويد: اين شركت قادر به هزينه كردن در اين معدن نيست و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان كرمان بايد هرچه زودتر فكري به حال وضع معدن باب نيزو كند تا حادثه جبران‌ناپذيري رخ ندهد.

 

ناتواني شركت زغال‌سنگ كرمان

 

رييس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان كرمان نيز در گفت‌وگو با خبرنگار ما در حالي از تمايل اين سازمان براي راه‌اندازي دوباره و بهره‌برداري هر چه سريع‌تر از معدن باب نيزو خبر مي‌دهد كه ادامه فعاليت اين معدن را فقط منوط به پيدا كردن يك سرمايه‌گذار خارجي يا غيردولتي مي‌داند.

 

محمد عابدي‌نژاد مي‌گويد: اين معدن يا بايد به شركت‌هاي دولتي واگذار شود يا اين‌كه بستري را براي سرمايه‌گذاري بخش خصوصي در آن فراهم كنيم. ما به دنبال اين هستيم كه معدن باب نيزو دوباره به يك شركت دولتي واگذار نشود و به همين دليل با دو سرمايه‌گذار خارجي از كشور‌هاي چين و هند در حال مذاكره هستيم كه احتمالا ظرف دو ماه آينده براي انجام مذاكرات نهايي به ايران مي‌آيند.

 

رييس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان كرمان با بيان اين‌كه شركت زغال‌سنگ كرمان تا كنون از معدن باب نيزو مراقبت كرده است، مي‌افزايد: تا زماني كه وضع اين معدن مشخص نشود، شركت زغال‌سنگ همچنان موظف به نگهداري از آن است و اگر حادثه‌اي در آن اتفاق بيفتد، بايد پاسخگو باشد.

 

محمد عابدي‌نژاد در حالي از لزوم پاسخگو بودن شركت زغال‌سنگ در قبل وقوع حادثه انفجار به دليل تعمير نكردن دستگاه رمپيلاتور معدن باب نيزو و تجمع گاز متان در داخل آن سخن مي‌گويد كه تاكنون شركت زغال‌سنگ هيچ‌گونه تمايلي براي صرف هزينه در معدن باب نيزو از خود نشان نداده است.

 

در همين حال يكي از مسئولان شركت زغال‌سنگ كرمان در گفت‌وگو با خبرنگار ما مشكلات مالي متعدد و روشن نبودن وضع مالكيت معدن را موجب خودداري از تعمير دستگاه رمپيلاتور عنوان كرده است.

 

كوتاهي كارفرما، عامل انفجار معدن طبس

 

مديركل تعاون، كار و رفاه اجتماعي استان يزد علت حادثه انفجار معدن يال شمالي طبس را كوتاهي و سهل‌انگاري كارفرما، مامور ايمني و مسئول فني معدن اعلام كرد.

 

امرالله فلاح‌زاده گفت: اين افراد وظايف خود را از لحاظ مقررات ايمني بخوبي انجام ندادند درحالي که مسئول ايمني معدن بايد بر اساس روال قانوني، قبل از شروع شيفت‌كاري نسبت به گازسنجي معدن اقدام كند.

 

وي با اشاره به اين كه بر اثر تجمع گاز متان و تلفيق آن با اكسيژن و جريان الكتريسيته در معدن، انفجار رخ داده است، ادامه داد: تلفيق اين عناصر موجب مسموميت و انفجار مي‌شود و بر همين اساس نظريه پزشك قانوني نيز اعلام كرده كه جان باختگان در مرحله نخست، دچار مسموميت ‌شده و سپس انفجار رخ داده است.

 

فلاحزاده با بيان اين كه پرونده براي رسيدگي به دستگاه قضايي ارسال شده است، افزود: هم اكنون معدن يال شمالي تعطيل است كه پس از حكم دستگاه قضايي، بازسازي تونل‌ها و بازرسي آن از لحاظ نكات ايمني و تائيد ايمني معدن، فعاليت خود را آغاز خواهد كرد.

 

بابنيزو، معدني با حوادث متعدد

 

معدن باب نيزو واقع در 20 كيلومتري شمال شرق شهرستان زرند در استان كرمان يكي ازمعادن حادثه خيز شركت زغال‌سنگ كرمان است كه بارها حوادث ناگوار و تلخي را رقم زده و جان بسياري ازمعدنچيان شاغل در آن ر ا گرفته است؛ به گونه‌اي كه در سال‌هاي 1372، 1384و 1388 سه حادثه انفجار منجر به فوت در اين معدن رخ داده كه به كشته‌شدن 30 معدنچي و مجروح شدن بيش از 40 كارگر ديگر منجر شده است.

 

پس از وقوع اين حادثه با حكم شعبه 102 دادگاه جزايي زرند اين معدن تعطيل و در اختيار سازمان صنعت، معدن و تجارت استان كرمان قرار گرفت. بر اساس حكم دادگاه در سال 1388 پروانه بهره برداري از معدن خطرناك باب نيزو لغو و معدن تعطيل شد.

 

پس از آن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان كرمان كه اين معدن در اختيار آن قرار گرفته بود طي صورتجلسه‌اي نگهداري تاسيسات معدن را به مدت سه ماه به عهده شركت زغال‌سنگ كرمان محول كرد تا در اين مدت شركت زغال‌سنگ از تاسيسات معدن نگهداري و با استفاده از دستگاه‌هاي تهويه اقدام به خارج‌كردن گازهاي متان و آب از عمق 300‌متري معدن نمايد تا اين‌كه براي بهره‌برداري دوباره از اين معدن يا تعطيلي هميشگي آن تصميم‌گيري شود.

 

اكنون پس از گذشت سه سال از آن صورتجلسه و تعهد سه ماه شركت زغال‌سنگ، نه‌تنها اقدامي براي روشن‌شدن وضع اين معدن زغال‌سنگ صورت نگرفته است، بلكه با خراب‌شدن تنها دستگاه رمپيلاتور معدن باب نيزو كه وظيفه تخليه گاز متان از داخل معدن را به عهده دارد تمامي فضاي معدن را گاز متان فرا گرفته و هر لحظه احتمال وقوع انفجاري بزرگ در منطقه وجود دارد و چندين كارگري كه در حال حاضر براي نگهداري تاسيسات در اين معدن حضور دارند جانشان در معرض خطر است.

پایان پیام/.

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;