هشدار آتش‌نشانی درباره تغییرات کاربری ناایمن در بافت بازار

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران نسبت به انجام تغییرات کاربری به صورت غیرقانونی و نا ایمن در بافت‌های قدیمی و بازارها هشدار داد.
به گزارش تاسیسات نیوز، سید جلال ملکی در این باره اظهار کرد: یکی از دلایل تغییر کاربری‌های نا ایمن و خارج شدن محل ساختمان از حالت مسکونی افزایش وسعت بازارها در شهر است.
وی ادامه داد: وسعت بازار تهران از حدود ۱۰۰ سال گذشته تا کنون افزایش چشمگیری یافته است، همین امر موجب شده که بازار گسترده تر شود و مناطقی که در گذشته مسکونی محسوب می‌شده حالا قلب بازار تهران است.
سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران اظهار کرد: یکی از دلایل تغییر کاربری‌ها این است که مراکز تجاری گسترده شده است با گسترده شدن بازارها برای مالکانی که خانه‌هایشان در دل بازار قرار گرفته است، از نظر مالی به صرفه تر است که تغییر کاربری بدهند؛ چرا که اگر مالک خانه ای ۲۰۰ متری داخل بازار که ۱۰ اتاق دارد را به صورت تجاری اجاره بدهد برایش به نسبت اجاره مسکونی سود بیشتری خواهد داشت.
وی با تاکید بر اینکه تغییر کاربری مشکل نیست و در راستای اهداف شهری اقدامی طبیعی است، گفت: مشکل اصلی تغییر کاربری‌هایی است که بدون اخذ مجوز و بدون رعایت ایمنی انجام می‌شود.
ملکی با بیان اینکه سایر بازارها نیز شرایط مشابهی دارد، تصریح کرد: تغییر کاربری در راستای تغییر اهداف، درست است؛ اما باید مجوزهای لازم اخذ شود. به عنوان مثال در خیابان جمهوری بسیاری از ساختمان‌ها که در گذشته مسکونی بودند حالا کارگاه‌های تولید پوشاک، کیف و کفش و… هستند؛ در حالی که در سند آن‌ها کاربریشان مسکونی قید است. در حالی که نوع ساخت اتاق‌ها و سیم‌کشی‌ برق کارگاه‌ها باید بسیار متفاوت باشد.
سخنگوی سازمان‌آتش‌نشانی تهران گفت: در برخی از موارد به غیر از کارگاه‌ها انبارهایی ایجاد می‌شود که مواد خطرناک در آن‌ها نگهداری می‌شود، تا چند سال گذشته خیابان ناصرخسرو، محدوده دارو فروش‌ها بود که خوشبختانه ساماندهی مشاغل به بخش قابل توجهی از این کسب و کارها ورود کرد اما پیش از آن زمانی که حریق رخ می‌داد به علت وجود این دسته از مواد شیمیایی حتی انفجارهایی نیز رخ می‌داد.
وی با اشاره به آتش‌ گرفتن یک انبار ذغال که طی روزهای اخیر اتفاق افتاد گفت: طی این حریق ذغال ها سوخته و به کف رسیده بود. ساختمان به ظاهر مسکونی اما با کاربری انبار ذغال و بسیار قدیمی بود که حریق از طریق شیروانی طبقه سوم در حال گسترش به ساختمان مجاور بود؛ این در حالیست که آتش‌سوزی اصلی در طبقه منفی یک رخ داده بود.
ملکی اظهار کرد: مردم تصور می‌کنند که این اتفاق ها بسیار نادر است و در شرایط خیلی خاص اتفاق می‌افتد اما اگر تغییر کاربری‌ها به صورت نا ایمن ایجاد شود وقوع حادثه بسیار محتمل است.
وی افزود: نباید با انجام تغییرات کاربری به فکر افزایش سود بود؛ اما برای خرج کردن در راستای ایمن سازی، اقدامی انجام نداد. حفظ جان آدم‌ها در اولویت است، بسیاری تصور می‌کنند که الزام افراد به ایمن سازی سنگ اندازی در راه درآمد زایی آن‌ها است، در حالی که این توصیه‌ها برای حفظ جان و مال افراد است و عدم رعایت ایمنی، پیامدهای منفی دارد. این‌ها از مشکلاتی است که در بافت‌های قدیمی و بازارها بسیار دیده می‌شود. بنابراین حتما باید مجوزهای لازم در خصوص تغییرات کاربری اخذ شود.
منبع خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;