نیمی از حوادث کار در صنعت ساختمان‌ سازی رخ می‌دهد

بیش از ۵۰ درصد حوادث کار در صنعت ساختمان سازی رخ می‌دهد، این موضوعی بود که در مراسم گرامیداشت روز ملی آتش نشانی و ایمنی نظام مهندسی ساختمان تهران بارها تکرار و تشریح شد.
به گزارش تاسیسات نیوز،  سازمان نظام مهندسی ساختمان روز چهارشنبه در نشستی با نمایندگان اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نظام مهندسی عمران و شهرداری تهران، به مناسبت گرامیداشت روز ملی آتش نشانی و ایمنی برگزار شد، کارشناسان ارگان‌های مختلف به موضوع سهم قابل توجه صنعت ساختمان در وقوع حوادث کار به ویژه حوادث منجر به فوت اشاره کردند.
سعید سعیدیان رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در این نشست اعلام کرد: تاکنون با ما شیوه‌های سنتی رایج در صنعت ساختمان کار را ادامه داده‌ایم و به علت نبود یک هم افزایی نتوانسته ایم توفیقات خوبی در حوزه ایمنی ساختمان به خصوص سقوط داشته باشیم.
وی با بیان اینکه حضور و همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بسیار موثر است، افزود: همکاری و همگامی متولیان اصلی این حوزه کم بوده و منجر به این شده است که اکنون فاصله بسیاری با استانداردهای جهانی در حوزه ایمنی ساختمان داشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه بیش از ۵۰ درصد حوادث کار مربوط به کارهای ساختمانی است، اضافه کرد: باید الزامات قانونی در حوزه ایمنی کار، به گونه ای اجرا شود که شاهد کاهش حوادث ناگوار باشیم.
سعیدیان تاکید کرد: از بحث های جدی ما این است که بتوانیم عرصه ساختمان سازی را از حضور افراد فاقد صلاحیت پاک کنیم و این صنعت نیز ارتقا پیدا کند و به سمت حرفه ای شدن پیش رود.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران گفت: قانون نظام مهندسی در کاهش میزان حوادث مربوط به حوزه ساخت و ساز بی تاثیر نبوده است اما با این وجود همچنان شاهد بی توجهی به رعایت نکات ایمنی در محیط کار ساختمان سازی هستیم.
علی اکبر نبی ئی رئیس کمیته ایمنی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران نیز در ادامه این نشست بهداشت و ایمنی را مجموعه اقدام هایی خواند که سازمان نظام مهندسی می تواند برای نظارت بر حسن اجرای آن در صنعت ساختمان سازی ورود پیدا کند.
وی ادامه داد: در صورتی که بتوانیم بر اجرای قوانین ایمنی محیط کار با دقت و حساسیت نظارت کنیم، حداقل از مرگ یا مصدومیت یک نفر جلوگیری کرده ایم.
نبی ئی اظهارداشت: با فوت یک نفر، سه نسل از تبعات روحی و روانی و اقتصادی آن متاثر می شود در حالی که می توان با هزینه کمتری اقدامات پیشگیرانه لازم را در زمینه حفظ  ایمنی در محیط کار انجام داد.
این عضو نظام مهندسی ساختمان تصریح کرد: بنا بود افراد صاحب صلاحیت حرفه ای در محیط کار ساختمانی حاضر باشند اما متاسفانه کسانی که در این حوزه فعالیت می کنند به صورت سنتی و سینه به سینه این صنعت را فرا گرفته اند و از استاد خود رعایت نکات ایمنی در محیط کاری را نیاموخته اند.
وی تاکید کرد: ایمنی در ساختمان از کوچکترین عناصر کار که همان کارگر است آغاز می شود و ثمرات آن عاید ذینفعان که همان شهروندان به شمار می آیند می شود.
حسین احمدی معاون خدمات مهندسی سازمان نظام مهندسی استان تهران یکی از معضلات ساخت و ساز در پایتخت را توجه نکردن به محل احداث بنا به ویژه در نزدیکی گسل برشمرد و خاطرنشان کرد: باید فاصله های قانونی در پروژه های نزدیک به گسل با حساسیت بیشتری رعایت شود.
وی به دریافت چهار هزار و ۵۷۱ گزارش بازرسی از ساختمان‌های در دست ساخت با حضور مهندسان ناظر در پایتخت اشاره و بیان کرد: از این میان فقط ۲۶۹ مورد نامه توقف عملیات به شهرداری تهیه و ارسال شده است.
احمدی به تهیه و ارسال ۳۷۰ مورد نامه اعلام خطر در خصوص عملیات ساختمانی به شهرداری و ۷۰ نامه بهره برداری پیش از دریافت پایانکار و استاندارد آسانسور اشاره کرد و از ارسال ۵۵ نامه به شهرداری در خصوص کارگاه ساختمانی رها شده پر خطر خبر داد.
وی به درجه بندی ریسک وضعیت ایمنی کارگاه‌های مورد بازدید اشاره کرد و گفت: پنج درصد ساختمان‌های در دست ساخت سال ۱۳۹۸ پایتخت در وضعیت سفید که نشان دهنده خطر پذیری پایین است، ۲۰ درصد در وضعیت زرد نشان دهنده احتمال بروز حادثه، ۳۹ درصد در شرایط نارنجی به معنای احتمال شدید بروز حادثه، ۳۶ درصد در موقعیت قرمز با احتمال بسیار بالای بروز حادثه شدید قرار داشت.
احمدی ابراز تاسف کرد که ۷۵ درصد کارگاه‌های ساختمانی بازدید شده در وضعیت ایمنی قرمز و نارنجی قرار داشتند.
هادی جباری رئیس اداره بازرسی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران در ادامه این جلسه از انعقاد تفاهم نامه سه جانبه میان این اداره کل، سازمان نظام مهندسی و شهرداری تهران خبر داد و گفت: آنچه که در همه کارگاه‌های ساختمانی شاهد آن هستیم وابستگی شدید بحث ایمنی با اقتصاد است؛ کارفرمایان ترجیح می دهند در فضایی با ایمنی پایین کار انجام شود تا هزینه تمام شده کاهش یابد.
وی یادآورشد: در صورتی که کارها به صورت برنامه محور پیش برود، متکی به افراد برای اجرا نخواهد بود و سالیان سال به صورت پایدار و ماندگار اجرا خواهد شد.
وی به مفاد تفاهم نامه سه جانبه اشاره و اعلام کرد: ارتباط موثر و به موقع ناظران ساختمانی با اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، رسیدگی به موقع به گزارش‌های مهندسان ناظر مبنی بر وقوع تخلف ساختمانی و آموزش نیروهای کار از جمله مفاد و محورهای این تفاهم نامه است.
مهدی صالحی مدیرکل معماری و ساختمان معاونت معماری و شهرسازی شهرداری تهران نیز در ادامه این نشست افزود: ایمنی ساختمان از اولویت‌های کاری ماست و متاسفانه در تهران روزی نیست که با موضوع حوادث کار مواجه نباشیم.
وی ادامه داد: به هر میزان که در حوزه ایمنی فضای کار ساختمانی اقدام شود، به همان میزان بهره وری و حفاظت از جان و امنیت مردم افزایش می یابد.
وی تاکید کرد: موضوع ایمنی و بهداشت باید به عنوان نوعی ضرورت در محیط کار مورد توجه قرار گیرد و در حوزه آتش نشانی نیز وضعیت کنونی اصلاح شود.
در پایان این جلسه تفاهم نامه سه جانبه همکاری میان سازمان نظام مهندسی، شهرداری و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران امضا شد.
منبع ایرنا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;