دعوت از سازمان نظام مهندسی برای مشارکت فعال در نمایشگاه HSE

مراسم آیین بزرگداشت روز ملی ایمنی صبح امروز چهارشنبه ۹ شهریور در محل سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران برگزار شد..
به گزارش تاسیسات نیوز، در این جلسه علاوه بر مهندس سعید سعیدیان رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، مهندس صالحی مدیر کل معماری و ساختمان شهرداری تهران و مهندس سعید دولتشاهی مدیرعامل موسسه فرارسانه و  مجری ششمین نماشگاه بهداشت، ایمنی، آتش نشانی، محیط زیست، مدیریت بحران، و امداد و نجات نیز حضور داشتند. در این جلسه هم اندیشی که چند محور اصلی داشت یکی امضای تفاهم سه جانبه در سازمان نظام مهندسی  بود. در بخشی نیز مهندس دولتشاهی ضمن معرفی ششمین دوره نمایشگاه HSE پیشنهاداتی در خصوص همکاری ستاد برگزاری با سازمان نظام مهندسی و مجموعه های زیر مجموعه ارائه داد که با استقبال مواجه شد. در ابتدا نشست سعید سعیدیان رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان در این مراسم با بیان اینکه ایمنی از موضوعات پراهمیت در حوزه ساخت و ساز به شمار می‌رود گفت: متاسفانه شیوه‌های سنتی که در حوزه ایمنی وجود دارند، همچنان ادامه دارند و به دلیل هم افزایی که بین مجموعه‌ها و دستگاه‌های مختلف وجود نداشته، نتوانسته‌ایم تاکنون در حوزه ایمنی به توفیقات خوبی دست پیدا کنیم.
او ادامه داد: بر اساس آمارهای ارائه شده، حوادثی که در این حوزه با آن مواجه بوده‌ایم، مربوط به کارگاه‌های ساختمانی و به دلیل سقوط از ارتفاع بوده که این آمارها بسیار ناگوار است.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با اشاره به اینکه لازم است همکاری بسیار موثری با وزارت کار در حوزه مدیریت وجود داشته باشد گفت: با همکاری و هماهنگی باوزارت کار می توانیم در حوزه ایمنی به توفیقات خوبی دست یابیم.
سعیدیان اظهار کرد: حتی اگر با یک اقدام هم بتوانیم حوزه ایمنی را رعایت کنیم شاهد کاهش حوادث در حوزه ساختمانی خواهیم شد، بنابراین باید اقدامات موثری در این زمینه ایجاد شود.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران تصریح کرد: همراهی و هماهنگی دستگاه‌ها باعث می‌شود که در این مسیر به توفیقات خوبی دست یابیم و اگر پیش از این، همراهی دستگاه‌های مختلف وجود داشت شاهد چنین حوادث و تلفاتی نبودیم.
او به امضای تفاهمنامه بین انجمن مهندسان عمران و اداره کل وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی در حوزه ایمنی هم اشاره کرد و گفت: یکی از انجمن‌هایی که در این حوزه همواره فعال بوده، انجمن مهندسان عمران بوده است که حمایت ما از آنها باعث می شود تا سازمان نظام مهندسی بیش از گذشته به حوزه ایمنی ورود پیدا کند.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران ادامه داد: امیدواریم هر چه سریعتر به این اهداف دست یابیم البته این اقدامات مستلزم آن است که تمامی دستگاه‌ها از جمله وزارت راه و شهرسازیهم به این دست موضوعات حساس شوند و به آن ورود پیدا کنند.
سعیدیان با بیان اینکه همکاری دستگاه‌ها با یکدیگر باعث می‌شود که حوادث موجود در حوزه کارگاه‌های ساختمانی کاهش یابد اضافه کرد: این همکاری‌ها باعث می‌شود که نتایج مطلوبی در این بخش به دست بیاوریم.
سعیدیان با بیان اینکه رعایت الزامات ایمنی را در تمامی کارگاه‌های ساختمانی باید سرلوحه کار خود قرار دهیم گفت: ما اگر در این عرصه حتی بتوانیم جان یک نفر را هم نجات دهیم، توفیقات بسیار مطلوبی را به دست خواهیم آورد.
او با اشاره به اینکه در سطح کارگاه‌های ساختمانی، یکی از موضوعات جدی این است که افراد فاقد صلاحیت را از این بخش حذف کنیم، گفت:صنعت ساختمان مانند دیگر موضوعات پیشرفت کرده است، بنابراین باید تعداد افراد حرفه‌ای را که در این صنعت حضور دارند، افزایش دهیم.
سعیدیان با بیان اینکه متاسفانه در بسیاری از موارد شاهد آن هستیم که مهندسان و کارگران فاقد کارت مهارت هستند، گفت: داشتن کارت مهارت در این بخش بسیار مهم است و کارگران در این بخش هم باید دارای کارت مهارت باشند و اگر به این الزام دست یابیم شاهد کاهش بسیاری از حوادث در این بخش خواهیم بود.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با بیان اینکه یکی از اصل‌های مهم در این بخش آن است که همه متولیان در این حوزه را بتوانیم وارد این بخش کنیم گفت: سازمان نظام مهندسی در زمینه جلوگیری از تخلفات بسیار رشد پیدا کرده و البته باید در این بخش اقدامات با جدیت بیشتری دنبال شود.
او یاد آور شد: در حوزه بازرسی بیش از ۴ هزار بازدید داشته‌ایم که این بازدیدها بسیار موثر بوده و باید بتوانیم آنها را با جدیت بیشتری دنبال کنیم.
در ادامه فیلمی از دورهای پیشین نمایشگاه ایمنی و آتش نشانی در تهران پخش شد و سپس مهندس دولتشاهی مدیرعامل موسسه فرارسانه و  مجری ششمین نماشگاه بهداشت، ایمنی، آتش نشانی، محیط زیست، مدیریت بحران، و امداد و نجات ضمن معرفی ششمین دوره نمایشگاه HSE اظهار داشت: این نمایشگاه که قرار بود در مهرماه سال جاری برگزار شود به دلیل جابجایی بیست و پنجمین دوره از نمایشگاه نفت به تاریخ ۲۴ لغایت ۲۷ آبان ماه موکول شده است. حضور سازمان نظام مهندسی در نمایشگاه می تواند فرصتی مناسب برای هماهنگی بیشتر سازمان با مرکز تحقیقات وزارت کار و دیگر مجموعه ها باشد که با استقبال مواجه شد.
احمدی معاون خدمات مهندسی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران نیز در این مراسم با بیان اینکه علاوه بر نظارت بر ساخت و سازها باید ساختار و محل احداث هم از ایمنی کافی برخوردار باشد گفت: یکی از مهمترین دغدغه‎ها در حوزه ایمنی ساختمان آن است که آیا این ساختمان در محله مناسب و به دور از گسل های ساختمانی احداث شده یا خیر؟ باید در این زمینه اقدامات و فعالیت‌های خوب و ارزنده‌ای صورت بگیرد.
احمدی با اشاره به اینکه باید حوزه نظارت در این بخش را افزایش دهیم گفت: طبق آمارهای ارائه شده با نظارت های صورت گرفته شاهد آن هستیم که ۳۳ درصد از تلفات انسانی با افزایش نظارت و بازرسی ها کاهش یافته که این امر نشان می دهد که توجه به نظارت و حضور مستمر ناظران زمینه ساز کاهش تلفات ساختمانی می‌شود.
معاون خدمات مهندسی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران اظهار کرد: موارد کنترل و بازرسی‌هایی که باید انجام شود در رابطه با داربست‌ و سکوهای کار، حفر چاه، ایمنی کارگاه‌های ساختمانی، ایمنی معابر در اطراف کارگاه‌ها است که باید ناظران و بازرسان در این زمینه نظارت جدی داشته باشند.
احمدی با اشاره به اینکه در سال ۹۵ حدود ۴هزار و ۵۷۱ بازدید داشته‌ایم گفت : در سال ۹۶ میزان بازرسی‌ها ۱۲ هزار مورد با متراژهای بالای ۳ هزار متر بوده است، از این میزان ۲۶۱ مورد تخلف و عدم رعایت موارد ایمنی را به شهرداری ها ارجاع داده‌ایم و از این تعداد تنها ۱۷ ساختمان مجوز ادامه ساخت با رعایت نکات ایمنی را دریافت کرده‌اند.
این مقام مسئول توضیح داد: ۲۶۸ پرونده ساختمانی به شهرداری‌ها جهت توقف ادامه فعالیت ارائه شد.
او با اشاره به اینکه ۷۵ درصد از کارگاه‌های ساختمانی توسط بازرسان و ناظران ما مورد بررسی قرار گرفته است، گفت: از این تعداد ۳۶ درصد از کارگاه‌ها در وضعیت قرمز و ۳۹ درصد هم در وضعیت هشدار و نارنجی و تنها ۵ درصد از این کارگاه‌ها در وضعیت سفید و ایمنی قرار داشتند.
معاون خدمات مهندسی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران بیان کرد: در ۴ درصد از پروژه‌های ساختمانی فردی به عنوان مسئول ایمنی در کارگاه‌ها حضور دارد و در ۹۶ درصد از پروژه‌ها مسئولی برای رعایت نکات ایمنی در کارگاه های ساختمانی وجود ندارند.
احمدی اضافه کرد: ارزیابی و نظارت‌های صورت گرفته نشان داد که در سال ۹۶ در حدود ۲۰ هزار متر مربع از ساختمان‌ها در وضعیت سبز و ایمنی بودند که متوسط طبقات آن ها ۱۳ طبقه بوده است.
وی گفت: در سال ۹۸ میزان بازدیدها در متراژها را به ۵ هزار مترمربع رساندیم و البته روند بررسی ها و بازدیدها همچنان در حال افزایش است.
احمدی تصریح کرد: چالش ما در این بخش عدم نگرش جدی بر حوزه آموزش بوده و چالش دیگر هم عدم توجه تامین اجتماعی به این بخش بوده است، به طوری که بسیاری از سازندگان به بازرسان اعلام می‌کنند که ما هزینه‌های بسیار زیادی را در رابطه با بیمه کارگاه های ساختمانی انجام می دهیم اما در زمینه وقوع حادثه شاهد بی‌توجهی تامین اجتماعی هستیم.
این مقام مسئول در پایان گفت: الزام صدور شناسنامه فنی و ملکی ساختمان و همچنین عدم توجه به حوزه آموزش از دیگر چالش‌های ما در این بخش است که باید به این موضوع توجه ویژه‌ای شود.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;