نیروگاه زمین گرمایی مشگین شهر

به گزارش تاسیسات نیوز، مرکز زمین (به عمق تقریبی ۶۴۰۰ کیلومتر) که در حدود ۴۰۰۰ درجه سانتیگراد حرارت دارد، به‌عنوان یک منبع حرارتی عمل نموده و موجب تشکیل و پیدایش مواد مذاب با درجه حرارت ۶۵۰ تا ۱۲۰۰ درجه سانتیگراد در اعماق ۸۰ تا ۱۰۰ کیلومتری از سطح زمین می‌گردد.





به‌طور میانگین، میزان انتشار این حرارت از سطح زمین، که فرایندی مستمر است، معادل ۸۲ میلی‌وات در واحد سطح است که با درنظرگرفتن مساحت کل سطح زمین، مجموع کل اتلاف حرارت از سطح آن برابر با ۴۲ میلیون مگاوات است.





درواقع این میزان حرارت غیرعادی، عامل اصلی پدیده‌های زمین‌شناسی ازجمله فعالیت‌های آتشفشانی، ایجاد زمین‌لرزه‌ها، پیدایش رشته‌کوه‌ها (فعالیتهای کوه‌زایی) و همچنین جابجایی صفحات تکتونیکی می‌باشد که کره زمین را به یک سیستم دینامیک تبدیل نموده و پیوسته آن را تحت تغییرات گوناگون قرار می‌دهد. به‌وسیله یک سیال مانند بخار یا آب داغ یا هر دو می‌توان این حرارت را به سطح زمین انتقال داد.





از این انرژی گرمایی در سطح زمین می‌توان در کاربردهای متفاوت ازجمله تولید برق استفاده کرد. امروزه ۸۵ تا ۹۰ درصد منازلِ ایسلند برای تأمین گرما و آب گرم مورد نیاز خود، از انرژی زمین‌گرمایی استفاده می‌کنند.

 

 

 

 

وجود کوه‌های آتشفشان باید نیاکان ما را از این حقیقت آگاه ساخته باشد که برخی نقاط درونی زمین داغ هستند. اوج این آگاهی بین قرن‌های ۱۶ و ۱۷ بود، یعنی زمانی که اولین معادن تا عمق چند صد متری سطح زمین حفر گردیدند و بشر بر اساس ادراکات فیزیکی ساده‌ای استنباط نمود که دمای زمین با افزایش عمق آن زیاد می‌شود.





احتمالاً نخستین اندازه‌گیری‌های دمای زمین به وسیله دماسنج در سال ۱۷۴۰ در معدنی نزدیک به ناحیه بلفورت در کشور فرانسه انجام شد. در سال ۱۸۷۰ با روش‌های پیشرفته علمی نوع رفتار حرارتی زمین مورد مطالعه قرارگرفت.





در سال ۱۹۰۴، نخستین بار در شهر لاردرلوی ایتالیا از انرژی زمین گرمایی برای تولید برق استفاده شد. تا سال ۱۹۵۰ بهره‌گیری از انرژی زمین گرمایی رشد چندانی نداشت، اما حد فاصل سال‌های ۱۹۵۰ تا ۱۹۷۳ به دلیل گران شدن بی‌سابقه و ناگهانی نفت، همه کشورها به فکر استفاده از انرژی‌های جایگزین افتادند.

 

 

عملیات نصب نخستین توربین تولید برق در نیروگاه زمین گرمایی شهرستان مشگین شهر آغاز شد.

 

 

 

فرماندار شهرستان مشگین شهر گفت: این توربین با اعتبار ۵۰۰ میلیارد ریال در سایت B نصب شده و توان تولید آن پنج و نیم مگاوات جریان الکتریکی با استفاده از حرارت داخل زمین خواهد بود. ابراهیم امامی افزود: نیروگاه زمین گرمایی مشگین شهر به عنواًن نخستین نیروگاه ژئوترمال خاورمیانه در ارتفاع سه هزار متری کوه سبلان احداث می‌شود.

 

 

 

 

وی ادامه داد: تاکنون برای ایجاد این نیروگاه علاوه بر صرف منابع ارزی بیش از ۷۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است. فرماندار شهرستان مشگین شهر افزود: با توجه کار کار‌شناسی و اقدامات صورت گرفته از چند حلقه چاه اکتشافی که تا عمق سه هزار و ۲۰۰متری زمین حفر شده هفت حلقه به بهره برداری رسیده و قابلیت نصب توربین و تولید برق در آن‌ها ایجاد شده است. امامی با بیان اینکه این نیروگاه در صورت تکمیل شدن قابلیت تولید ۵۵ مگاوات برق با استفاده از حرارت داخل زمین را دارد گفت: در جریان بازدید ستاری معاون فن آوری رییس جموری و ترکان دبیر مناطق آزاد تجاری کشور از این مجموعه راهکارهای توسعه این نیروگاه در زمینه‌های گردشگری، علمی و اقتصادی مورد بررسی قرار گرفت.

 

 

 

 

فرماندار شهرستان مشگین شهر گفت: امیدواریم با توجه به زیر ساخت مناسب در آینده نزدیک شاهد تبدیل این نیروگاه به یکی از مراکز مهم تحقیقاتی، صنعتی و اقتصادی کشور باشیم.







انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;