نگاهی به موفقیت‌ها و شکست‌های آژانس انرژی تجدید‌پذیر استرالیا

گل آرا قاسمی

 

کارشناس ارشد مهندسی انرژی‌های تجدیدپذیر



 

آژانس انرژی تجدیدپذیر استرالیا (آرنا) در سال ۲۰۱۲ با ۲٫۵ میلیارد دلار بودجه و مأموریت ۱۰ ساله جهت بهبود و افزایش عرضه انرژی تجدیدپذیر در استرالیا، به وجود آمد. البته کار به این سادگی نبود و آن‌ها با کسری بودجه ۱٫۳ میلیارد دلاری مواجه شدند.

 

 

 

در طول ۶ سال نزدیک به ۱۰۰ میلیون دلار بودجه به‌صورت کامل و یا جزئی به حدود ۶۰ پروژه مربوط به انرژی‌های تجدیدپذیر خورشیدی، زمین‌گرمایی، بادی و ترکیبی اختصاص یافت.

 

 

مدیر ارشد اجرایی آژانس انرژی‌های تجدیدپذیر استرالیا، Ivor Frischknecht، می‌گوید: انتخاب کردن برندگان طرح‌های کارآفرینی به عنوان نیروی کار برای رشد اقتصادی در این زمینه، خیلی کارامد نیست اما این کار باعث پیشرفت سریع فناوری و نوآوری و همچنین افزایش عرضه و تقاضا برای عرصه انرژی پایدار مواجه می‌شود. آژانس و گروه مشاوران با تجربه، مجبور به تصمیم گیری‌های سخت می‌شوند. به بعضیها سخاوتمندانه و بعضی دیگر با احتیاط بسیار کمک مالی را پرداخت می‌کنند.

 

 

بهبود راندمان سلولهای فتوولتاییک خورشیدی

 

چطور می‌توان سلول خورشیدی ارزان و در عین حال بدون کاهش کیفیت و کارایی ساخت؟ این یک سؤال ارزشمند در توسعه فتوولتاییک خورشیدی است که مشوق محققان در دانشگاه New South Wales وشرکای صنعتی Suntech RD استرالیا شد تا چگونگی تولید انبوه سلول‌های خورشیدی با کیفیت، که عملکرد آن‌ها در طولانی مدت حفظ گردد را بررسی کنند.

 

 

پروف استوارت، محقق ارشد پروژه و مدیر مرکز Advanced Photovoltaics and Photonics عنوان می‌کند: ساخت لایه‌های سیلیکون بیشترین هزینه در ساخت سلول خورشیدی را دارد بنابراین کاهش هزینه آن بسیار مهم است. اما مشکل اساسی اینجا است که با کاهش هزینه‌های لایه‌های سیلیکونی، کیفیت نیز کاهش می‌یابد.

 

 

با بودجه ۴٫۴ میلیون دلاری از آرنا، محققان نه تنها به یک رکورد جدید جهانی در راندمان رایج‌ترین لایه سیلیکون تجاری مورد استفاده دست یافتند بلکه متعاقباً روشی جدید را نیز در بهبود راندمان ایجاد نموده‌اند.

 

 

هیدروژن‌سازی تکنولوژی جدیدی است که از اتم‌های هیدروژن جهت خنثی سازی شیمیایی ناخالصی‌های سیلیکون استفاده می‌گردد، در نتیجه باعث بهبود خالصی و کارایی آن می‌شود. این فناوری می‌تواند با سلول‌های خورشیدی ادغام گردد و در حال حاضر به‌صورت تجاری موجود می‌باشد که در سراسر جهان مورد توجه قرار گرفته است.

 

 

انرژی ترکیبی خورشیدی و بادی

 

مزارع توربین‌های بادی و خورشیدی فضای زیادی را اشغال می‌کنند. یک کشور به مساحت استرالیا دارای مناطق بسیاری با ویژگی مناسب انرژی زمین گرمایی، بادی و خورشیدی است و پتانسیل ترکیب هر سه مورد را دارد.

 

 

آرنا در گزارشی که در اکتبر منتشر نمود، به شناسایی مناطقی جهت توسعه Brownfield -بهبود و بازسازی مزارع خورشیدی در مزارع بادی موجود- و یا پروژه‌های Greenfield، جایی که یک مکان هم برای انرژی خورشیدی و هم برای انرژی بادی می‌تواند باشد، پرداخته است. نویسندگان گزارش دریافتند که ترکیب موقعیت نه تنها در محدوده سایت عملی بوده بلکه باعث کاهش هزینه‌های قابل توجهی از جمله، اتصال تجهیزات، نصب و راه اندازی، بهره برداری، تعمیر و نگهداری و توسعه‌پذیری می‌شود.

 

 

از آن پس آرنا، نزدیک به ۱۰ میلیون دلار در اولین مزرعه مشترک بادی و خورشیدی ارتفاعات جنوبی NSW سرمایه گذاری کرد. برنامه بدین ترتیب است که یک نیروگاه تولید برق فتوولتاییک خورشیدی ۱۰ مگاواتی در مزرعه بادی گولن رنج موجود، با ظرفیت ۱۶۵ مگاوات توسعه یابد.

 

 

استفاده از انرژی خورشیدی در استخراج معدن

 

معادن در استرالیا معمولاً در نقاط دورافتاده قرار دارند، بنابراین دور از شبکه برق سراسری هستند. در نتیجه، بسیاری از دیزل جهت تولید برق استفاده می‌کنند که نه تنها گران است بلکه باعث انتشار گازهای گلخانه‌ای به میزان قابل توجهی می‌گردد.

 

 

معدن تینتو در ویپا که دور از کویین‌لند قرار دارد، از اولین مزرعه خورشیدی فتوولتاییک با ظرفیت ۶٫۷ مگاواتی استفاده می‌کند. این نیروگاه با دریافت بودجه ۱۱٫۳ میلیون دلاری از آرنا ساخته شده است. در حال حاضر ۱۸۰۰۰ پنل خورشیدی که بیش از ۱٫۷ مگاوات برق تولید می‌کنند. این مقدار برق حدود ۲۰٪ از برق مورد نیاز ساکنین شهرستان را تأمین می‌کند که باعث صرفه جویی بیش از ۶۰۰ هزار لیتر سوخت دیزل درسال شده است.

 

 

سخنگوی آرنا بیان داشت، این پروژه با نشان دادن اینکه انرژی خورشیدی یک گزینه قابل قبول برای تولید برق خارج از شبکه برای مکان‌هایی همچون معادن می‌باشد، سابقه‌ای را برای صنعت معدن ایجاد کرده است.

 

 

مرحله بعدی -به ارزش ۸٫۷ میلیون دلار اضافی از سوی آرنا- پتانسیل خروجی مزرعه خورشیدی را به توان برنامه‌ریزی شده خواهد رسانید و همچنین سیستم ذخیره سازی در باتری نیز اجرا خواهد شد.

 

 

بازنگری انرژی زمین گرمایی

 

استرالیا یکی از قاره‌هایی است که دارای حداقل پتانسیل آتشفشانی فعال زمین است بنابراین، در تولید برق از انرژی زمین گرمایی در مقایسه با کشورهایی نظیر ایسلند و یا نیوزلند نمی‌تواند رقابت کند.

 

 

زمانی که آرنا تشکیل شد، مبلغ ۳۲ میلیون دلار با تعهد به آنچه امید می‌رفت تا اولین نشان از نیروگاه انرژی زمین گرمایی استرالیا باشد سرمایه‌گذاری شد.

 

 

متاسفانه سنگ‌های داغ حوضه کوپر در جنوب استرالیا جهت حفاری صرفه اقتصادی نداشت و بعد از ۶ سال، این شرکت که به عنوان ژئودینامیکی شناخته شده بود چاه‌ها را رها ساخت و از حوزه زمین گرمایی خارج شد. به طور کل، نام شرکت به ReNu Energy تغییر یافت و تمرکز خود را برروی بیوگاز، خورشیدی، باطری و سیستم‌های ترکیبی تغییر داد.

 

 

این پایان انرژی زمین گرمایی حداقل از دید آرنا در استرالیا نیست. از آن زمان یک گزارش بین المللی در زمینه امکان پذیری تولید انرژی زمین گرمایی در استرالیا به چاپ رسید و مبلغ ۴۵۰ هزار دلار به دانشگاه آدلاید در جنوب امریکا که مرکز تحقیقات انرژی زمین گرمایی است اهدا شد تا یک نقشه که به شناسایی مناطق قابل حفاری را ایجاد کنند.

 

 

تبدیل نیروگاه زغال سنگ قدیمی به خورشیدی

 

 

از آنجایی که نیروگاه‌های سوخت زغال سنگ از رده خارج شده‌اند، بسیاری به دنبال راه‌هایی جهت استفاده دوباره از تعدادی و یا همه‌ی آن‌ها به علت آماده بودن زیرساخت‌ها می‌باشند.

 

 

 

در سال ۲۰۱۳، آرنا مبلغ ۲٫۵ میلیون دلار را به یک شرکت علاقمند به کاوش زندگی پس از زغال سنگ برای نیروگاه برق Collinsville که ۱۸۰ مگاوات توان دارد در کویین‌لند پرداخت کرد. ایده برای بازیابی پروژه نیروگاه ۳۰ مگاواتی ترکیبی خورشیدی و گازی بود.

 

 

 

اما مطالعه امکان‌سنجی مشخص نمود هنگامیکه چالش‌های تکنیکی قابل توجهی وجود ندارد، هزینه‌های ساخت‌وساز و بهره‌برداری به اندازه‌ای بالا است که پروژه را از لحاظ اقتصادی امکان ناپذیر می‌سازد. Ratch-Australia شرکت صاحب پروژه، در برنامه‌های خود تجدید نظر کرد و به سمت ساختمان مزرعه خورشیدی ۴۲ مگاواتی اطراف ایستگاه تغییر جهت داد و تا حد امکان از زیرساخت‌های ساختمان استفاده زیادی کرد.

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;