نکاتی که برای پرداخت اجاره بها باید بدانید

اجاره بها مبلغی است که مستاجر بابت استفاده از منافع خانه و آپارتمان استیجاری طبق توافق با صاحبخانه به صورت روزانه یا ماهانه به او می‎پردازد.
به گزارش تاسیسات نیوز، موضوع مسکن همواره یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی مطرح شده در سال‌های اخیر محسوب می‌شود که با توجه به روند کاهشی سودهای بانکی و تحولات ارزی شدیدی که به تدریج ارز داخلی را بی‌ارزش‌تر از قبل کرده، از اهمیت بیشتری هم برخوردار شده است. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی پرداخت اجاره خانه می‌پردازیم.
اجاره بها: مطابق عرف و رویه تنظیم اجاره نامه‌ها، اجاره‌بها به صورت ماهیانه محاسبه می‎شود و در قرارداد ذکر می‎شود که میزان اجاره بها از قرار ماهیانه مبلغ فلان ریال که در اول یا آخر هر ماه به صورت نقد در مقابل اخذ رسید از سوی مستاجر به موجر پرداخت می‎شود.
مستاجران حتما باید توجه کنند که بابت پرداخت اجاره خانه باید از موجر رسید دریافت کنند. در غیر این‎صورت اگر اجاره خانه ماهانه خود را به حساب موجر یا نماینده او واریز کنند یا نقدا بپردازند، در صورت بروز اختلاف و طرح دعوا مطالبه اجاره بها از سوی موجر نمی‎توانند برای دفاع ادعا کنند که اجاره ماهانه را به حساب موجر پرداخته اند؛ زیرا چنین پرداختی از نظر دادگاه ممکن است دلیل بر بدهکاری شما محسوب ‎شود.
در بعضی از قراردادها بابت تضمین پرداخت اجاره‌خانه، دوازده فقره چک در ابتدای قرارداد و همزمان با امضا آن از سوی مستاجر به صاحبخانه داده می‎شود و مشخصات چک‌ها نیز در اجاره‌نامه قید می‎شود و موجر می‎تواند اجاره بها را در این شرایط به دو صورت مطالبه کند:
۱٫ از طریق دریافت نقدی اجاره خانه و پس دادن چک مربوط به آن ماه
۲٫ از طریق تسلیم چک مربوطه به بانک و نقد کردن آن
مبلغ رهن: در بیشتر موارد برای تضمین پرداخت اجاره بها در زمان تعیین شده از طرف مستاجر، یا برای ضمانت تحویل سالم ملک به موجر، مبلغی را به عنوان رهن در زمان تنظیم اجاره نامه از مستاجر دریافت می‎کنند، در غیر اینصورت یعنی اگر مستاجر اجاره‌بها و سایر هزینه‌ها را در موعد مقرر پرداخت کند و هیچگونه خسارتی به ملک مورد اجاره وارد نکند، کل مبلغ رهن در پایان مدت اجاره به او بازگردانده خواهد شد.
نکاتی که باید بابت چک رهن خانه به آن توجه کنید
* مشخصات چک در قرارداد اجاره و قسمت توضیحات آن قید شود.
* روی چک عبارت بابت مبلغ رهن اجاره نامه شماره …. قید شود.
* حتما شرط شود که موارد استفاده و به اجرا گذاشتن چک در چه مواقعی است. به طور مثال عدم پرداخت اجاره‌های ماهانه یا هزینه‌های شارژ و آب، برق، گاز و … .
* قسمت مربوط به مبلغ رهن را خالی نگذارید و حتما مبلغ چک یا مبلغی که نقدا دریافت می‎شود را در آن قید کنید.
* اگر موجر به هر دلیلی از برگرداندن مبلغ رهن خودداری کند مستاجر باید ضمن تخلیه ملک، از دادگاه تقاضای الزام موجر به مسترد کردن قرض الحسنه به علاوه خسارت دیرکرد تا زمان صدور حکم و اجرای آن را داشته باشد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;