نقش موثر زنان در مدیریت مصرف آب

به گزارش تاسیسات نیوز، مدیرعامل آبفای استان تهران گفت: زنان نقش موثری در مدیریت مصرف آب در خانواده دارند.


محمد پرورش در «نشست آموزشی خانواده و مدیریت مصرف» افزود: ۸۵ درصد از مشترکان آب و فاضلاب خانگی است که زنان به طور مستقیم می‌توانند الگوی مصرف آب را بهینه کنند.


پرورش با بیان این‌که امیدواریم زنان در حوزه مدیریت مصرف آب نیز حضور فعالی داشته باشند گفت: موضوع آب و تبعات ناشی از الگوهای نادرست مصرف آن در کشور جدی است.


وی افزود: در حال حاضر از حدود ۷۰ درصد منابع تجدیدپذیر کشور استفاده می‌شود که هیچ جای دنیا حتی در کشورهای پرآب چنین ریسک خطرناکی صورت نگرفته است.


پرورش با اشاره به اینکه امروزه فناوری می‌تواند کمک زیادی در اصلاح الگوی مصرف کند گفت: خوشبختانه وسیله‌های کاهنده مصرف آب در حال حاضر با قیمت مناسب در بازار هست و می‌تواند مصرف آب را ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش دهد.


مدیرعامل آبفای استان تهران تاکید کرد: سالانه حدود شش میلیارد مترمکعب آب در کشور تولید می‌شود که تنها با ۱۰ درصد صرفه‌جویی مشترکان خانگی معادل ۶۰۰ میلیون مترمکعب که آب شش سد است، صرفه‌جویی خواهد شد.


افزایش نقش‌ها و حضور مؤثر بانوان در بخش‌های مختلف صنعت آب و برق


وزیر نیرو با صدور بخشنامه‌ای خطاب به مدیران ستادی و شرکت‌های آب و برق خواهان افزایش نقش‌ها و حضور مؤثر بانوان در بخش‌های مختلف صنعت آب و برق شد.


همچنین “رضا اردکانیان” با صدور بخشنامه‌ای از قائم‌مقام، معاونان، مشاوران و شرکت‌های مادر تخصصی، ساتبا و مراکز آموزشی و پژوهشی وابسته خواست؛ از حضور بانوان متخصص در مشاغل مدیریتی مورد نیاز صنعت آب و برق استفاده بهینه شود.


در این بخشنامه تاکید شده که با عنایت به ابلاغ تاکیدات ریاست جمهوری بر مبنای تصویب نامه شورای عالی اداری و با توجه به اهمیت حضور بانوان به عنوان نیمی از جمعیت فارغ التحصیل دانشگاهی، ترتیبی اتخاذ گردد تا در فرآیند جذب نیروی انسانی، برنامه‌ریزی و پیش بینی‌های لازم در تعیین مشاغل مورد نیاز صنعت آب و برق صورت پذیرد.


متن کامل بخشنامه وزیر نیرو به این شرح است:


«در جهت اجرای برنامه وزارت نیرو (به ویژه در دولت دوازدهم) مفاد تصویب نامه شماره 1351824 مورخ 96.5.30 شورای عالی اداری موضوع تبصره 2 الحاقی ماده 5 (تصویر پیوست) مبنی بر بهره گیری از توانمندی بانوان و همچنین تحقق مفاد ماده 101 قانون برنامه ششم توسعه به منظور افزایش توانمندی و نقش بانوان همکار، موارد ذیل جهت اجرا، ابلاغ می‌گردد:


با توجه به اهمیت حضور بانوان به عنوان نیمی از جمعیت فارغ التحصیل دانشگاهی، ترتیبی اتخاذ گردد تا در فرآیند جذب نیروی انسانی، برنامه‌ریزی و پیش بینی‌های لازم در تعیین مشاغل مورد نیاز صنعت آب و برق صورت پذیرد.


معاونین وزیر، مدیران عامل شرکت‌ها و روسای مراکز آموزشی و پژوهشی موظفند با تعامل و هم اندیشی مناسب و همکاری مشاور امور زنان و خانواده، ضمن شناسایی بانوان متخصص، توانمند و مسئولیت پذیر، ترتیبی اتخاذ نمایند تا با رعایت اصل شایسته‌گزینی و مقررات مربوط، حضور آنان در جلسات و شوراها تسهیل و امکان انتصاب بانوان جهت تصدی پست‌های مدیریتی در سطوح مختلف بر اساس مفاد تصویب نامه شورای عالی اداری فراهم گردد.


با عنایت به ضرورت استفاده بهینه از منابع آب و انرژی و لزوم حفظ محیط زیست، بر نقش سازنده بانوان در امر مدیریت مصرف تاکید گردد.


با توجه به اینکه از شاخص‌های توسعه پایدار، حضور زنان در عرصه‌های بین المللی محسوب می‌گردد، لازم است با رعایت اصل شایستگی، حضور بانوان در هیئت‌های میزبانی و یا گروه‌های اعزامی تسهیل گردد.


معاون حقوقی، پشتیبانی و مجلس، مدیران عامل شرکت‌های مادرتخصصی، ساتبا و روسای مراکز آموزشی و پژوهشی وابسته موظفند گزارش سه ماهه از اقدامات مذکور در مجموعه تحت مدیریت را به مشاور وزیر در امور زنان و خانواده منعکس نمایند.»

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;