نقد و پرخاش

روح الله واصف

به گزارش تاسیسات نیوز، یادداشتی که مطالعه میکنید سرمقاله هفته نامه تاسیسات نیوز شماره 191 میباشد.


همکاران عزیز سلام و خداقوت


بررسی مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی فراوانی که در کشور ما وجود دارد یکی از موضوعات جدی هفته‌های اخیر کشور است که از تریبون‌های مختلف مسئولان، اندیشمندان و صاحبان خرد پیگیری و درخواست می‌شود.


چنانی که روسای قوای سه‌گانه و سایر نهادهای حاکمیتی را نیز به پاسخ واداشته و حتی در موضع دفاع قرار داده است. در این خصوص جنبه‌های بسیار درخشان و البته سیاهی را می‌توان مشاهده کرد.


افزایش مطالبات عمومی و انتظار بابت اصلاح مشکلات ساختاری که برخی به ده‌ها سال قبل و حتی رژیم گذشته بازمی‌گردد بسیار به‌جا و منطقی است. آنچه که دولت اصلاحات برای نخستین بار کلید زد افزایش دانش عمومی و مطالبه گری همگانی بود.


نهادهای اجتماعی پرسشگر چون شوراهای شهر و سازمان‌های مردم نهاد نتیجه همین تفکر درخشان است. این اتفاق هرچند با امنیتی شدن جو جامعه در بازه‌هایی آسیب دید اما امروزه با شدتی صدچندان بازگشته است. وجود شبکه‌های اجتماعی به بارور شدن آن کمک کرده است و هر صدایی شنیده می‌شود.


این اتفاق خوش اما اکنون می‌تواند خطرناک هم باشد. رواج چنین رویه‌ای در میان مردم نیاز به زیرساخت‌هایی دارد که برخی مهیا نیست.


مهم‌ترین آن، آداب نقد است. نقاد باید دارای اطلاعات اساسی و مفید در این خصوص باشد. چیزی که در بسیاری از نقدها نمی‌بینیم و توهماتی گاهی خنده‌دار را به‌جای آن می‌خوانیم.


نبود نهادهای نقاد در طی تمام این سال‌ها باعث شده است که افراد حتی بی‌اطلاع، وارد گود شوند. به‌عنوان‌مثال وقتی برنامه موفقی چون نود در حوزه فوتبال به طریقی مشفقانه، درست و منصفانه به نقد تمامی ارکان فوتبال ایران از مدیران ارشد تا حتی تماشاچی می‌پردازد دیگر هیچ نظریه اشتباهی از سوی افراد نامطلع شنیده نمی‌شود.


از نکته بالا مهم‌تر آداب نقدشوندگی است. شنیدن انتقادات و صرفاً سعی در پاسخ چندان مفید نیست. قرار است نقد سازنده باشد و لازمه آن نهادهای پیگیر است.


احزاب که تنها در زمان انتخابات دیده می‌شوند، سایت‌های خبری و ده‌ها رکن دیگر باید این امر مهم را پیگیر باشند.


نبود سازوکارهای درست نقد در سال‌های قبل باعث شده است مطالبات عمومی به شکل گزنده و تلخی مطرح شود و از پرسشگری به پرخاش برسد.


درحالی‌که می‌توان با ساختار درست حتی مقام مهمی چون دبیر کل فدراسیون فوتبال را به برنامه زنده آورد و زیر فشار برد اما چون دیر شده است سؤالات با تمسخر مطرح می‌شود و از هیچ پاسخی راضی نمی‌شویم. پرخاش مقدمه دعواست!


نقد صحیح را اکنون آغاز کنیم.

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;