حذف یارانه انرژی به سود محیط‌زیست

به گزارش تاسیسات نیوز، محققان مرکز تحقیقاتی IIASA طی پژوهشی که در مجله معتبر «Nature» به چاپ رسیده است، با مدل سازی حذف یارانه انرژی در کشورهای مختلف، تاثیر این پدیده در کاهش انتشار آلایندگی را با درنظرگیری فاکتورهای مختلف فقر، منابع طبیعی انرژی و ناحیه جغرافیایی مورد بررسی قرار دادند.


چند صد میلیارد دلار به طور سالیانه در سطح دنیا یارانه به انرژی های گوناگون تعلق می گیرد. کارشناسان بسیاری حذف این یارانه ها را کلید کاهش آلودگی هوا و توقف انتشار گازهای گلخانه ای می دانند.


اخیرا محققان مرکز بین المللی و تحقیقاتی IIASA در پژوهشی که در مجله معتبر «Nature» به چاپ رسیده است نشان می دهند که حذف یارانه انرژی تاثیر کمی روی کاهش آلودگی ناشی از انتشار گازهای گلخانه ای در سطح دنیا تا سال ۲۰۳۰ خواهد داشت.


تحقیقات نشان می دهد که حذف یارانه تا سال ۲۰۳۰ تنها ۱ تا ۵ درصد از آلودگی هوا (۰.۵ تا ۲ گیگاتن آلاینده به ازای هر سال) خواهد کاست. این درحالیست که تلاش های داوطلبانه کشورهای دنیا برای متعهد شدن به تفاهم نامه پاریس، ۴ تا ۸ گیگاتن به ازای هر سال از آلودگی هوا کم می کند.


محققان معتقند که علت اصلی ضعف حذف یارانه در کاهش آلودگی، سهم بالای یارانه تعلق گرفته به نفت و گاز الکتریسیته است که می تواند منجبر به استفاده بیشتر از سوخت های ارزان زغال سنگی شود که به نوبه خود آلایندگی به مراتب بیشتری از منابع ذکر شده دارند. دلیل دیگر محققان برای این نتیجه گیری، نرخ پایین یارانه به ازای هر واحد انرژی است. طبق نتایج بدست آمده از این پژوهش به دلیل قیمت بالای انرژی های تجدیدپذیر، حذف یارانه باعث جایگزینی این انرژی ها نخواهد شد.


تاثیر مثبت حذف یارانه در کشورهای صادرکننده نفت و گاز


در ادامه این تحقیق تاثیر ناحیه جغرافیایی و منابع طبیعی کشورها به حذف یارانه مورد بررسی قرار گرفته است. بررسی ها نشان می دهد که حذف یارانه در کشورهای صادرکننده نفت و گاز مثل روسیه، آمریکای لاتین و کشورهای خاورمیانه مثل ایران برخلاف اکثریت دنیا، تاثیر مثبت بسزایی خواهد گذاشت و به این کشورها کمک خواهد کرد تا بیش از پیش به برنامه های محیط زیستی خود نزدیک شوند.


به دلیل هزینه های کم تولید منابع انرژی در کشورهای غنی مثل ایران، قیمت بدون یارانه انرژی فشار کمتری روی مردم فقیر می گذارد. این در حالیست که این فشار در کشورهای غیر غنی نظیر هند هم از لحاظ تعداد مردم فقیر و هم از لحاظ قیمت تمام شده انرژی، به مراتب بیشتر خواهد بود.


در کشورهای غیرغنی، مردم فقیر پس از حذف یارانه به ناچار رو به سوخت های زغالی خواهند آورد که خود باعث انتشار بیشتر گازهای گلخانه ای و آلایندگی به سطح اتمسفر خواهند شد.

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;