نقدی بر مشکلات مهندسان مکانیک در ارتباط با سازمان، گروه تخصصی و کمیته گاز و …

تاسیسات نیوز/  بهنام جباری/ عضو مستعفی گروه تخصصی مکانیک سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران: در روز دوشنبه مورخه ۲۸ تیرماه ۱۴۰۰، مصاحبه زنده‌ای در پیج اینستاگرام تأسیسات نیوز با بهنام جباری، عضو مستعفی گروه تخصصی مکانیک سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران انجام گرفت. وی در سال ۱۳۹۶ وارد گروه تخصصی مکانیک شدند ولی متأسفانه بنا به مشکلات زیادی که وجود داشت بعد از ۲۱ ماه استعفا دادند. خلاصه‌ای از این گفت‌وگو را مرور می‌کنیم.
یکی از مشکلات عمومی ناظرها، این است که حق‌الزحمه‌ها به‌صورت تدریجی واریز می‌شود، مشکل دیگر گرفتاری ناظرها با مالک‌ها در اکثر موارد به نفع مهندسان در سازمان تمام نمی‌شود، مهندسان مکانیک تبعیض‌های مختلفی را پس از ورود در سازمان احساس می‌کنند، جایگاه مکانیک در سازمان تضعیف‌شده، نمایندگان مکانیک در هیئت‌مدیره سازمان تا چند سال پیش ۳ نفر بودند که با یک آیین‌نامه به ۲ نفر کاهش یافت.
درصد تعرفه مکانیک‌ها پایین است، مطابق مبحث دوم تعرفه بر اساس متراژ است یعنی تعرفه یک پروژه ۲۰۰۰ متری با کولرآبی و پکیج با یک پروژه ۲۰۰۰ متری با موتورخانه و استخر یکی است درصورتی‌که میزان بازدید و زحمت و دغدغه‌ها فرق دارد. این‌ها مواردی است که باید در گروه تخصصی پیگیری می‌شد که نشده و اگر هم شده نتیجه‌بخش نبوده است. البته خدا رو شکر شورای مرکزی دست به اقدام زده و با یک شرکت مشاور قرارداد بسته که تعرفه وزن‌های مختلف پروژه‌ها برای رشته‌های مختلف بررسی و بازبینی کنند. البته هنوز نتیجه نداده و ابلاغ نشده است و همچنان با سیستم قدیمی مبحث ۲ بر اساس متراژ کار می‌کنیم. دیگر موردی که باید توسط گروه تخصصی پیگیری و حل شود تناقضاتی که در مباحث دیده می‌شود و مشکل‌زا است. تعداد نمایندگان مکانیک باید توسط گروه تخصصی پیگیری می‌شد تا دوباره یک آیین‌نامه‌ای تدوین می‌شد و تغییر می‌کرد. مورد دیگر بحث تعرفه گاز است که چند سال پیش از طرف وزارت یک ضریب کاهشی اعمال کردند و تعرفه گاز از سال ۹۲ چند سال افزایش نداشت، این نیز موردی است که باید توسط گروه تخصصی در این سال‌ها پیگیری و اصلاح می‌شد. مورد دیگر بحث نظارت آبفا بود که به‌طور یک‌جانبه از طرف آبفا لغو شد که طی رفت‌وآمدهایی که برای احیای مجدد صورت گرفت ۲ اصلاحیه به تفاهم‌نامه اضافه شد یکی خروج آب‌بها از کد بنایی توسط آبفا و دیگری بحث ارجاع ناظران متخلف به شورای انتظامی. ضعفی که دیده می‌شد اینکه باید در این نشست ها گروه تخصصی با سازمان آبفا حداقل دو را به نفع ناظران اضافه می‌کردند به‌عنوان‌مثال دریافت نقشه ازبیلت از مالک موقع تغییر کد بنایی و… .
در خصوص مشکلات ناظران با کمیته کارشناسی گاز بهتر است، کمیته‌های کارشناسی گاز که کمیته‌های مشورتی می‌باشند و نظر و پیشنهاد می‌دهند نمی‌توانند حکم بدهند چون ارگان قضایی نیستند، مهندس ناظر می‌تواند نظر یا پیشنهاد را بپذیرد یا نپذیرد و مجدد از کمیته کارشناسی مرکز نظرخواهی کند. متأسفانه دو سال پیش در هیئت ۴ نفره گاز استان تهران، مصوبه‌ای گذاشتند که آقای مهندس طاهری رئیس وقت سازمان طی ابلاغیه شماره یک با موضوع پس‌گیری پرونده از ناظر را ابلاغ کردند که اگر ناظر نظر کمیته کارشناسی دفتر و مرکز را قبول نکند به شورای انتظامی معرفی می‌شود و پرونده از ناظر پس گرفته می‌شود و اگر در شورای انتظامی محکوم نشد یک پرونده جایگزین داده می‌شود؛ که این ابلاغیه خلاف قوانین مدنی کشور است. تا شخصی در دادگاه بدوی و تجدیدنظر محکوم نشود نمی‌توان حکم اجرا شود. چگونه با نظر دوتا کمیته کارشناسی که کمیته قضایی نیستند حکم اجرا می‌شود؟؟؟ چرا مصوبات برعلیه ناظران نوشته می‌شود ولی در این سال‌ها هیچ مصوبه‌ای علیه مجری‌های خلاف‌کار در کمیته ۴ نفره استان صادر نمی‌شود؟ چرا نمایندگان ما این مصوبات را می‌پذیرند؟؟
حال همه ناظران برای خروج از این وضعیت باید به فکر باشند، چندی پیش دوستان جوان کارزار گاز راه انداختند با پشتوانه ۱۰۵۶ امضا این کارزار را از طریق وزارت و دو جلسه با ریاست‌های سازمان و دبیر کمیته گاز پیگیری کردند که مصوبه‌ای صادر شد که بر اساس آن طراحی بر عهده مهندس و پیگیری نقشه بر عهده مجری باشد و نیز یک تعرفه بینابینی بین لوله‌کشی توکار و روکار نیز مصوب شد، همه این‌ها با تلاش نامه‌ای شامل ۲۵۰ امضا و کارزاری با ۱۰۵۶ امضا صورت گرفته است.
برای خروج از وضعیت فعلی، باید ناظران در انتخابات هیئت‌مدیره و گروه تخصصی شرکت کنند، بلکه دوستان و نفرات جدیدی وارد شوند تا تغییراتی در این ضعف‌هایی که گفته شد انجام شود.
مجری: آقای مهندس ابوالفضل تفرشی
نگارنده: خانم مهندس نادره مرادی
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;