نظام مهندسی و آتشنشانی / دو سر کلاف سردرگم امنیت ساختمان

اجرا و نظارت بر مقوله پارامترهای آتشنشانی در ساختمان‌سازی، بدون متولی واحد دارای مدعیان بسیاری در حوزه اجراست که متاسفانه تا کنون با وجود اختلاف نظرهای فراوان به سرمنزل مقصود نرسیده است .
تاسیسات نیوز/ مهری بهزادپور:  پروسه ساخت و ساز در همه جای دنیا با توجه به اینکه با امنیت فیزیکی و روانی افراد جامعه سر و کار دارد و همگان «خانه » را محلی جهت آرامش فکر و جان و روح خود می‌دانند ، از نگاه ویژه مسئولان و متخصصان ذیصلاح جهت تامین این شاخص ها برخوردار است .
رعایت اصول و مباحث مورد نظر در بخش آتش‌نشانی در ساختمان سازی نیز از آنجایی که با مقوله ساختمان سازی در ارتباط است، باید تحت نظارت و اجرای وزارت راه و شهرسازی و سازمان‌های متبوع مانند نظام مهندسی کشور باشد .
ولی در بسیاری از بخشهای ساخت و ساز مانند گاز، آب و … با توجه به اینکه نیاز به تعاملات سازمانی با بخش های دیگر با سازمان نظام مهندسی بعنوان نهاد اصلی ساخت و ساز دارد ، تفاهم نامه های مشترکی تدوین می شود و در نهایت با تفویض کار به  نظام مهندسی بر اجرای کلی ساخت نظارت و اجرای مطلوب به عمل می آید.
اما متاسفانه در بخش «آتشنشانی» که ارتباط تنگاتنگی با امنیت مردم دارد، همچنان اختلاف نظرات فراوانی در این زمینه وجود دارد که در نهایت به ، خطر افتادن ضریب ایمنی مردم منتهی می­شود.
پاسکاری انجام و اجرای شاخص‌های آتشنشانی در ساختمان بین دو سازمان نظام مهندسی و سازمان آتش نشانی باعث شده که مبحث مهم آتشنشانی بدون متولی بین مدعیان بسیار در این حوزه ، بدون نظارت رها واگذار شود.
محسن جعفری فشارکی، عضو هیأت رئیسه گروه تخصصی مکانیک و هیأت مدیره نظام مهندسی ساختمان استان تهران در گفت و گو با خبرنگار تاسیسات نیوز ضمن اشاره به اینکه هیچ­کدام از وظایف محوله در این بخش از صفر تا صد به شکل قانونی انجام نمی­شود گفت :
تا­ کنون نامه نگاری های بسیاری با شهرداری ، سازمان آتشنشانی و وزارت راه و شهرسازی صورت گرفته اما متاسفانه تاکنون راه به جایی نبرده­ایم!
به گفته فشارکی بر اساس قانون، طراحی و اجرا و نظارت امور آتشنشانی در ساختمان سازی برعهده سازمان آتشنشانی است ولی نظارت عالیه و گواهی صلاحیت و کیفیت عوامل ذیربط طبق مبحث سوم مقررات ملی بر­عهده وزارت راه و شهرسازی هست.
در عمل شهرداریها مهندسان ناظر را بدون توجه به صلاحیت آنها مجبور به تایید و امضای نقشه­های طراحی و ازبیلت می­کنند!  و این عمل بدون اخذ تعرفه خدمات مهندسی انجام می­گردد. همچنین مهندسان ناظر بدون داشتن مسئولیتی در صدور تاییدیه! پاسخگو در قبال حوادث احتمالی در ساختمان ها می­باشند!
 وی افزود:
پیش از این نیز در فعالیت­های مشابهی مانند طراحی و نظارت گاز، چون امر حاکمیتی و مربوط به شرکت گاز فشار ضعیف بود اما در ساختمانهای شهری اجرا می شد ، عملاَ دو سازمان شرکت ملی گاز و وزارت­ راه و شهرسازی در این بخش دخیل بودند و در نتیجه بر اساس توافقنامه سه جانبه تدوین شده مسوولیت طراحی و نظارت و اجرا به سازمان نظام مهندسی تفویض شد(البته بعدها مسوولیت اجرا از سازمان نظام مهندسی به اتحادیه مجریان تاسیسات محول گردید) .
فشارکی تصریح کرد:
با وجود اینکه نظام مهندسی ساختمان استان تهران و سازمان آتشنشانی نیز سالها پیش در این زمینه تفاهم­نامه­ای را منعقد نمودند اما تاکنون به علل مختلف قانونی و سیاسی به مرحله اجرایی نرسیده و مسئولیت این امر نیز هنوز به نظام مهندسی ساختمان تفویض نشده است.
عضو هیأت رئیسه گروه تخصصی مکانیک نظام مهندسی تهران درباره پرداخت هزینه خدمات مهندسی در حوزه آتشنشانی که در حال حاضر توسط سازمان آتش نشانی دریافت می­گردد گفت :
این یکی از معضلاتی است که برای مهندسان طراح و ناظر پروژه‌های ساختمانی وجود دارد و در عمل هیچ هزینه ای در تعرفه خدمات نظام مهندسی برای آنها لحاظ نشده است!
فشارکی تاکید کرد:
بررسی تعرفه خدمات مهندسی و صدور گواهی صلاحیت در این بخش باید به شکل جدی از نظر زمان و کیفیت مورد بررسی قرار گیرد و ملحوظات لازم انجام شود .
وی مشکلات موجود در این بخش را ناشی از تقسیم موضوعی مبحث بین سازمان آتش نشانی و شهرداری ، تحت حاکمیت وزارت کشور و همچنین نظام مهندسی تحت نظارت وزارت راه و شهرسازی دانست که نه تنها در باره این موضوع بلکه موضوعات دیگری نیز به اختلاف نظر و اعمال سلیقه در حوزه اجرا کشیده شده است.
فشارکی همچنین پاسخگویی مهندسان ناظر در باره تخلفات احتمالی در بخش اجرائیات آتشنشانی در پروسه ساخت و ساز را غیرعادلانه و غیرمسئولانه دانست و گفت :‌
آموزش مهندسان طراح و ناظر و همچنین آموزش کارشناسان رسمی دادگستری در این بخش می­تواند مشکلات موجود حال حاضر را تعدیل کند تا پرونده های احتمالی در دادگستری با نگرشی عادلانه تر بررسی و نهایی شود .
منبع تاسیسات نیوز
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;