نظارت هوشمند بر حمل و نقل و نگهداری سرمایشی

به گزارش تاسیسات نیوز، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از اجرای طرح نظارت هوشمند بر حمل و نقل و نگهداری سرمایشی در 1115 نقطه سلامت غذایی،‌ تجهیزات پزشکی و دارو در استان خوزستان تا پایان سال خبر داد.

 

 

 

 

دکتر حسین برزگر در همایش روز جهانی غذا که در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز برگزار شد، اظهار کرد:‌ شعار امسال روز جهانی غذا، “آب و هوا تغییر می‌کند و غذا و کشاورزی نیز باید تغییر کند “انتخاب شده و شعار ملی نیز “اصلاح الگوی تغذیه برای سلامت غذایی” در نظر گرفته شده است.

 

 

 

 

وی افزود: سازمان غذا و دارو کشور و وزارت بهداشت برنامه‌هایی در خصوص امنیت غذایی دنبال می‌کنند و در این جهت،‌ اقداماتی در دستور کار دارند.





معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد:‌ دسترسی کافی به غذا و پایداری آن از مولفه‌های مهم امنیت غذایی است. ایمنی غذا و سالم بودن آن به معنای آن است که غذا فاقد هر گونه آلودگی باشد.






وی اهواز اظهار کرد: از سوی دیگر با گسترش تکنولوژی و افزایش افزودنی‌های غذا، رسیدن به امنیت غذایی با رعایت الگوی صحیح مصرف محقق می‌شود. ‌میزان بسیاری از تولیدات غذایی به دلیل عدم رعایت الگوی صحیح مصرف به هدر می‌رود. در کشور ما سالانه از 100 میلیون تن غذای تولیدی، 35 میلیون تن دور ریخته می‌شود.






برزگر ادامه داد:‌ برای اصلاح این وضعیت، سیاست‌گذاری صحیح از مهم‌ترین موارد است و آموزش و افزایش کارآمدی در نهادهای ذی‌ربط نیز باید مورد توجه قرار گیرد. سیاستی که برای نخستین بار در حال نزدیک شدن به مرحله اجرا است، بالا بردن تکنولوژی حمل و نقل مواد غذایی به ویژه در سردخانه‌ها است که به این منظور، به دنبال نظارت هوشمند بر حمل و نقل و نگهداری سرمایشی هستیم. امیدواریم این طرح که شامل 1115 نقطه سلامت غذایی،‌ تجهیزات پزشکی و دارو است، تا پایان سال به شکل هوشمند در استان خوزستان اجرا شود.






وی بر تاکید بر لزوم اصلاح الگوی تغذیه نیز اظهار کرد:‌ باید از مصرف مواد قندی، ‌چربی و نمک کاسته شود؛ در حال حاضر سرانه مصرف نمک در کشور در سال 12.5 گرم است.





معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه داد: در این خصوص رسانه و به ویژه صدا و سیما می‌تواند در اصلاح الگوی مصرف تاثیرگذار باشد. همچنین توجه به نشانگرهای مواد غذایی و عدم خرید مواد غذایی غیرمجاز و قاچاق می‌تواند به سلامت و تقویت تولید داخلی کمک کند.





برزگر با اشاره به فرایند نظارت بر مراکز تولید مواد غذایی عنوان کرد: در سال 94 تعداد 186 مورد بازرسی از مراکز تولید و عرضه مواد غذایی در خوزستان انجام شد. همچنین امسال بازرسی به صورت هدفمند دنبال می‌شود و در شش ماه نخست سال جاری، 86 مرکز مورد بازرسی قرار گرفته است.





وی گفت: در سال گذشته با 10 مرکز متخلف و در شش ماهه امسال با 6 مرکز متخلف برخورد شد. همچنین در سال 94 تعداد اقلام مکشوفه ‌12 هزار قلم بوده که این رقم در شش ماهه امسال با بازرسی هوشمند به 17 هزار مورد رسیده است. همچنین در سال 94 تعداد ‌85 مورد نمونه‌گیری انجام شد و در شش ماهه نخست امسال نیز 459 مورد نمونه‌گیری انجام شده است.





معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان این‌که در سال 91 تا 92 واردات روغن پالم 750 هزار تن بوده است، عنوان کرد: اکنون واردات پالم به 420 هزار تن کاهش یافته است.







انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;