نصب سامانه‌های کنترل هوشمند موتورخانه سرمایشی

مدیر یک شرکت دانش بنیان پیشران در حوزه انرژی گفت: از میان راهکارهای متنوعی که برای بهینه‌سازی مصرف انرژی در تأسیسات سرمایشی ساختمان‌ها وجود دارد یکی از مؤثرترین و پربازده‌ترین آن‌ها نصب سامانه‌های کنترل هوشمند موتورخانه سرمایشی است.
به گزارش تاسیسات نیوز، مسعود جمالی گفت: هوشمندسازی تاسیسات ساختمان با هدف بهینه سازی مصرف آب و انرژی و محیط زیست از جمله اهداف شرکت‌شان در حوزه تاسیسات سرمایشی و گرمایشی محسوب می‌شود و با توجه به تاکید مقام معظم رهبری و دولتمردان جهت کاهش مصرف انرژی، این شرکت در این مسیر بیش از پیش گام برداشته و دانش و تجهیزات خود را به روزرسانی کرده است و بر این اساس تولید سامانه‌های کنترل هوشمند موتورخانه از همان ابتدای کار مورد تایید و حمایت شرکت بهینه سازی مصرف سوخت قرار گرفت که پیرو آن نیز موجبات عقد قرارداد‌های یارانه‌ای در جهت پیشبرد فرهنگ استفاده از روش‌های نوین کنترلی شد.
وی افزود: یکی از آخرین اقدامات این شرکت استفاده از تکنولوژی اینترنت اشیا برای اتصال سامانه‌های کنترل هوشمند تاسیسات به اینترنت و کنترل و پایش این سیستم‌ها از راه دور است. تمامی سامانه‌های تولیدی این شرکت امکان اتصال به اینترنت و اینترانت را دارد و این اتصال از طرق بستر‌های مختلف نظیر GSM/GPRS و Ethernet قابل انجام است.
این فعال دانش بنیان در حوزه انرژی ضمن اشاره به اینکه این سامانه نقش موثری در بهینه سازی کمی و کیفی تاسیساتی و موتورخانه دارد بیان کرد: از میان راهکار‌های متنوعی که برای بهینه سازی مصرف انرژی در تاسیسات سرمایشی ساختمان‌ها وجود دارد یکی از موثرترین و پربازده‌ترین آن‌ها نصب سامانه‌های کنترل هوشمند موتورخانه سرمایشی است. نوع کنترل مورد استفاده در این راهکار شامل کنترل زمان کارکرد تجهیزات و همچنین کنترل بارگرمایشی ساختمان متناسب با دمای هوای بیرون ساختمان است. تجریبات نشان می‌دهد که به کمک این راهکار، امکان صرفه‌جویی قابل‌توجهی در مصرف برق ساختمان‌ها (به ویژه در ساختمان‌های دارای کاربری منقطع) به وجود خواهد آمد. صرفه‌جویی بدست آمده به کمک این سامانه در ساختمان‌های اداری تا %۴۰ و در ساختمان‌های مسکونی تا %۱۵ برآورد شده است.
جمالی یادآور شد: سامانه آنلاین کنترل تاسیسات سرمایشی و گرماشی یکی از دستاورد‌های این شرکت دانش بنیان است که در بستر اینترنت و فناوری‌های نوین فرصت اجرایی یافته و مانع از دفع گرما از محیط داخلی ساختمان می‌شود. به این ترتیب با نصب این سیستم آنلاین صرفه جویی انرژی درمراکز تاسیسات خانگی و صنعتی این امکان نیز فراهم می‌شود تا با تغییر سیستم سنتی پیشین، میزان مصرف انرژی به صورت اتوماتیک به کاربران اطلاع رسانی شود و به این ترتیب علاوه بر اینکه امکان هدررفت انرژی از بین می‌رود، «کاهش استهلاک»، «هشدار و اطلاع رسانی پیش از تخریب و در نتیجه صرفه جویی ریالی و ارزی احتمالی تعمیرات»، «صرفه جویی آب و برق» مهیا می‌شود.
جمالی با اشاره به اینکه این سیستم تاکنون در نقاط مختلف به صورت پایلوت اجرا شده است اظهار داشت: در حال حاضر حدود ۲۲ هزار دستگاه در سراسر کشور نصب شده و همچنین ارائه خدمات مطلوب پس از انجام کار به عنوان نقطه قوت سیستم هوشمندسازی تاسیسات ساختمان در حوزه انرژی محسوب می‌شود.
این فعال اقتصادی ادامه داد: بر اساس مذاکرات صورت گرفته جهت تصفیه پساب استفاده شده در شرکت فولاد مبارکه اصفهان نیز رایزنی‌هایی صورت گرفته تا با استفاده از آن علاوه بر کاهش مصرف آب، امکان بازچرخانی بهینه آب نیز در این مجموعه به کار گرفته شود.
وی همچنین در باره چگونگی عملکرد این سیستم گفت: یکی از روش‌های معمول برای دستیابی به این هدف استفاده از سیستم سرمایش مرکزی است و در حقیقت با رصد فضای داخلی میزان انرژی مورد نیاز را گمانه زنی کرده و گرما را از آب در گردش ساختمان جذب و میزان انرژی مورد نیاز را تامین می‌کند و استفاده از این سامانه کنترل هوشمند موتورخانه گرمایشی امکان کنترل خودکار پمپ‌ها و مشعل‌های سیستم گرمایشی مرکزی ساختمان را فراهم می‌شود.
وی یادآور شد: به کمک این سامانه، تجهیزات بر اساس تغییرات دمای هوای بیرون کنترل می‌شود و شرایط آسایش حرارتی در داخل ساختمان (دمای آسایش – دمای آب گرم مصرفی) تامین شود. به عنوان مثال این سامانه در فصول سرد سال و در ساعات اولیه روز (صبح‌ها) به دلیل پایین بودن دمای هوای بیرون، با افزایش کارکرد مشعل‌ها و پمپ‌ها، دمای موردنیاز برای تامین نیاز گرمایشی ساختمان را تامین می‌کند، اما در اواسط روز و با گرمتر شدن هوای بیرون، با کمتر روشن نمودن مشعل‌ها و پمپ‌ها، دمای آبگرم ارسالی به فن کوئل‌ها و یا شوفاژ را کاهش داده تا از کلافکی ساکنین ساختمان در اثر گرم شدن بیش از اندازه داخل ساختمان جلوگیری نماید. لازم به ذکر است؛ این سامانه دارای چند سنسور حرارتی دقیق (عموما بین ۳ تا ۵ سنسور بسته به ابعاد موتورخانه) می‌باشد
این فعال اقتصادی اظهار داشت: با توجه به هزینه کم این سامانه‌ها و پتانسیل صرفه جویی بالایی که به کمک آن قابل دستیابی است، استفاده از این سامانه به عنوان یکی از بهترین راهکار‌های زود بازده صرفه جویی انرژی شناخته می‌شود. علاوه بر این به کمک این راهکار می‌توان در برق مصرفی پمپ‌های موجود در سیستم گرمایشی نیز صرفه جویی کرد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;