نزدیک به 700 نفر دوباره به زندگی بازگشتند

گاز گرفتگی

سخنگوی مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی کشور از نجات جان 677 نفر از مصدومان خواب سمی که در اثر استنشاق گاز منو اکسید کربن دچار مسمومیت شده بودند توسط امدادگران اورژانس 115 خبر داد.

 

 

 

 به گزارش تاسیسات نیوز  آرزو دهقانی افزود: این مصدومان در سه ماه فصل پاییز دچار مسمومیت با این قاتل خاموش شدند که با حضور سریع امدادگران اورژانس 115 و دریافت خدمات پایه و اولیه فوریت های پزشکی از مرگ حتمی نجات یافتند. دهقانی گفت: با حضور به موقع امدادگران اورژانس پیش بیمارستانی به محل وقوع این حوادث 177نفر از حادثه دیدگان و متاثرین از مسمومیت با گاز منو اکسید کربن با دریافت خدمات پایه و اولیه فوریت های پزشکی در محل درمان سرپایی شدند. وی اظهارداشت: 500 نفر دیگر از این مصدومان نیز توسط امدادگران اورژانس برای دریافت مراقبت های بیشتر درمانی به مراکز درمانی و بیمارستان منتقل شدند.

 

دهقانی توضیح داد: متاسفانه با شروع فصل سرما و استفاده برخی هموطنان از بخاری و سایر وسایل گرمایشی و آبگرمکن های غیراستاندارد، در این مدت 239 مورد گاز گرفتگی و مسمومیت با گاز منو اکسید کربن به مراکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی در سراسر کشور گزارش شد که به دنبال آن 277 گروه امدادرسان اورژانس 115 برای ارائه خدمات فوریتی های پزشکی به محل وقوع این حوادث اعزام شده اند.

 

وی، مکش نامناسب یا عدم مکش لوله های بخاری گازی یا نفتی، سوختن ناقص نفت بخاری، بد کار کردن شومینه گازی یا سوختن ناقص شومینه هایی که سوخت آنها چوب است، سوختن ناقص زغال (در منقل هایی که برای کرسی استفاده می شود)، بد کار کردن اجاق خوراک پزی،سوختن ناقص یا نامناسب آبگرمکن ژنراتورهای خانگی و در جا کار کردن خودرو در پارکینگ دربسته را از دلایل عمده مسمومیت با گاز منواکسید کربن عنوان کرد.

 

دهقانی اظهارداشت: در راستای پیشگیری از مسمومیت با گاز منواکسید کربن استفاده از وسایل گرمایشی استاندارد، اطمینان از مکش کامل و مناسب لوله های بخاری ها، بازبینی صحت کار وسایل گرمایشی و باز بودن مسیر دودکش توصیه می شود. وی از نشانه ها و علائم مسمومیت با گاز منواکسید کربن را سردرد، سرگیجه، استفراغ، کاهش سطح هوشیاری و نهایتا اغما و مرگ ذکر کرد.

 

این مقام مسئول در مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی کشور، گفت: نخستین و مهم ترین اقدام برای نجات فردی که دچارمسمومیت با گاز منواکسیدکربن شده، رساندن اکسیژن (هوای تازه) به او است؛ به همین دلیل به محض مشاهده فردی که دچار گازگرفتگی شده، باید پنجره ها را باز کرد تا هوای تازه وارد اتاق شود و در صورت امکان، فرد گاز گرفته را به پنجره نزدیک کنید. دهقانی ادامه داد: برای امدادرسانی به مسمومین ناشی از استنشاق گاز منو اکسید کربن بلافاصله دستمال مرطوبی را جلوی دهان و بینی خود بگیرید تا دچار گازگرفتگی نشوید.

 

وی افزود: سپس با سرعت منبع نشت گاز را شناسایی و قطع کرده و تا رسیدن امدادگران اورژانس 115 یا سایر نیروهای امدادرسان هیچگونه خوراکی یا نوشیدنی به فرد گاز گرفته ندهید؛ چون به دلیل حالت تهوع احتمال خفگی در فرد مصدوم بیشتر می شود. دهقانی خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی باید به زنان باردار، کودکان و سالمندان زودتر از بقیه آسیب دیدگان کمک کرد.

 پایان پیام/.

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;