ناگفته های شنیدنی از زنان در دنیای مردانه تاسیساتی!(قسمت اول)

تاسیسات نیوز: یک گردهمایی زنانه در رشته ای مردانه که حضور در آن را برای زنان در این عرصه متفاوت تر از رشته های دیگر می سازد، جالب و شیرین و عجیب است… جالب از منظر حضور مقتدرانه زنانی در عرصه فعالیت خود در جامعه ای مردسالار و شیرین و عجیب از این نظر که مدیریتِ درهم آمیختگی اقتدار در کار و لطافت در خانه را می توان به خوبی در لایه لایه سخنان این سه زن احساس کرد. الهه حسنلو مدیرعامل شرکت کاراتهویه عصر نوین با بیش از ۲۰ سال سابقه فعالیت در صنعت تهویه و تاسیسات، کوثر جعفری مدیرعامل شرکت تهویه ساز شار و نیره شمشیری مدیر آموزش آکادمی کاشانه به عنوان نخستین موسسه آموزشی در حوزه تاسیسات در فضایی سرشار از مدیریت مرموز و ناشناخته زنانه و آمیخته از زنانگی های قدرتمند و پراحساس مادرانه و زنانه به بیان دغدغه های خود پرداختند که حاصل آن گزارش ذیل شد:
کسب و کاری یکسان فارغ از نگاه های جنستی
حسنلو در ابتدا به بیان چالش های کسب و کار زنان در دنیای مردانه ایران گفت: دیدگاه من این است که چالش‌های کسب ‌وکار در ایران برای خانم‌ها و آقایان متفاوت نیست، من هیچ‌وقت به کار جنسیتی نگاه نکردم، همیشه نگاهم شایسته‌سالاری بوده است. حتی در استخدام نیروها ذره‌ای نگاه جنسیتی نمی‌بینم در کسب ‌وکار ایران به چند دلیل، به جهت این که فرهنگ مردان ایرانی ما، فرهنگ ترکیش و عربیک نیست که بگوییم خانم‌ها را نمی‌پذیرند و من امروز یک مشکلاتی متفاوت از آقایان دارم در کارم. به ضرس قاطع می‌توانم بگویم در محیط کسب‌وکار، خانواده، از پدر، برادر، همسر، محیط کار، مدیران، همکاران، همه این‌ها پکیجی بودند که به من این اعتماد به ‌نفس را دادند که هیچ فرقی بین ماها وجود ندارد و این فرهنگ غنی یک مرد ایرانی‌ست که خیلی با ما به‌صورت عادی نگاه کرده و شاید در کار، من هیچ جایی تبعیضی احساس نکردم. شاید یک سری فرمت‌ها و یا از نظر فیزیولوژی مسائلی باشد که مثلاً بگویند اینجا خانم‌ها خسته می‌شوند، این شرایط را دارند یا خانواده و فرزند دارند که نیاز است مراعات بیشتری نسبت به آنان شود که این یک نوع همکاری است. می‌توانم بگویم خانم‌های ایران خوش‌شانس ترین خانم‌های خاورمیانه هستند چون در کشوری با فرهنگ‌های غنی و مردان ایرانی‌ که رشد فکری بسیار زیادی داشتند کار کردیم.
 اما از بابت چالش‌های موجود صنعت تهویه مطبوع، باید گفت؛ جنس این صنعت ناخواسته هم برای خانم ها و هم برای آقایان جنس سختی است و دشواری هایی را دارد. هر چند برای من امکان ادامه فعالیت در حوزه آرایشی – بهداشتی که کمی از نظر روحیات با روحیه خانم های سازگارتر هست، کار کنم اما با انتخاب شغلی سخت تر در دانشگاه درحقیقت تفکیک چالش های مردانه و زنانه برای من بی معنا شد و  چالش نیروی انسانی  و گزینش ها در این حوزه بزرگترین چالش من در حال حاضر است که متاسفانه با تلنگری در حوزه های مختلف به مهاجرت نیروهای متخصص در حوزه های مختلف  منتهی می شود .
عدالت محوری برای زنان  در دنیای کار مردانه
جعفری در ادامه این دورهمی با بیان اینکه انتخاب رشته مکانیک توسط من نشات گرفته از تحصیلات پدرم به عنوان مهندس مکانیک نیز بود با وجود اینکه فقط تعداد اندک ۱۲ نفر از مجموع ۱۲۰ نفر پذیرفته شده در رشته مهندسی مکانیک خانم بودند، به یاد ندارم که پس از فارغ التحصیلی در جلسات کاری به من به عنوان خانم اعتماد نکنند یا با نگاه جنسیتی من را ارزیابی کنند بلکه تحلیل ها و ارزیابی ها همگی بر اساس توانمندی ها و تجربه های کاری درحوزه فعالیت من بوده است. اما تنها دشواری برای من نگه‌داشتن  بعد مردانه در تصمیم‌گیری‌ها و کنار گذاشتن بعد زنانه است به‌طوری‌که بتوانم تفاوت‌ها را مدیریت کنم  و درعین حال انتخاب نیروی انسانی خوب و انتقال تجارب به نفرات جدید به صورت طبقه بندی شده از بزرگترین چالش های من محسوب می شود که به ویژه با ترک این افراد از محل کار تشدید می شود.
یکی دیگر از دغدغه های موجود جامعه ترک اشتغال بانوان از شغل های مورد علاقه خود به دلیل تاهل است در حالی که هزینه های مالی – اجتماعی- اقتصادی و …. بسیاری در پس طی کردن دوران تحصیل و اخذ مدارک تحصیلی بالاتر یک زن نهفته است که ترک کار علاوه  بر ضربه ای که به خود آن بانو وارد می شود، جامعه را در سطوح مختلف با چالش مواجه می سازد. چرا که ترک شغل یک خانم به ویژه بعد از ادامه تحصیل و کسب تخصص در رشته ای خاص به معنای هدررفت سرمایه های شخصی و ملی که هیچ جایگزینی برای آن متصور نیست. خانم ها معمولاً درمشاغل کوردیناتوری قدرت عمل بسیار خوبی دارند چون دارای قابلیت چندبعدی فکر کردن را دارند که فقط با حضور یک خانم پر می شود.
حسنلو در بخش دیگر از این نشت ضمن تاکید بر اهمیت اشتغال بانوان پس از کسب مدارج عالی تحصیلی گفت:  خیلی از خانم‌هایی که این تفکر را دارند که اگر کسی کار کند یعنی نیاز مالی دارد و اگر نکند یعنی نیاز مالی ندارد، برمی‌گردد به نیازهای مازلوی جامعه. در هرم مازلو وقتی شما از طبقات می‌گذرید در واقع احساس می‌کنید کسی که به خودشکوفایی برسد یا بخواهد به مرحله مسئولیت اجتماعی برسد باید جامعه آموزشش بدهد. یعنی در آموزش‌های ما و در دانشگاه‌های ما، در تمام مراحل رشد این آدم برسد به مرحله‌ای که در جامعه کار کند، در این بخش ما یک خلا بزرگ داریم. به دلیل این که آن فرد در نیازهای مازلو فقط در کف مانده که مثلاً برای زندگی شما این‌ها را نیاز داری، بعد از آن زمانی که دیگر پول و خانه و ماشین و سایر امکانات زندگی را داری، دیگر احتیاجی به باقی موارد نیست. درصورتی که زن و مرد ندارد. انسان یک موجود اجتماعی‌ست و باید در اجتماع قرار بگیرد و زمانی که یک خانم تحصیلاتش را سپری کرده و وارد اجتماع می‌شود دیگر جنس اجتماعش، جنس خانم‌هایی که درباره لباس و آرایش صحبت می‌کنند نیست. باید خودش اجتماع خودش را به وجود بیاورد.
اهمیت اشتغال زنان تحصیلگرده 
نیره شمشیری نیز در باره اهمیت اشتغال زنان در جامعه به ویژه در بین گروه زنان تحصیلکرده گفت: این بستگی به خود خانم‌ها هم دارد. در بررسی تفاوت های جنسیتی، اول خود خانم‌ها باید خودباوری و اعتمادبه‌نفس داشته باشند. اگر من باور پیدا کنم که در شغلم و در جایگاهی که دارم تفاوتی ندارم، سایرین هم این باور را نسبت به من پیدا می‌کنند. در حقیقت باور تخصص و مهارت های من به مخاطب من در حوزه های مختلف القاء می شود و واکنش او در حقیقت انعکاسی از رفتار من خواهد بود که با میزان اعتماد به نفس و خودباوری من در ارتباط مستقیم است که الزاماً لازم است در زنان ایرانی شکل گیرد که البته این امر به اعتقاد گروهی آموزشی و برخی اکتسابی و ارثی است.
حسنلو با تاکید بر اینکه اعتماد و خودباوری زنان مقوله ای اکتسابی است گفت: من یادم است کتاب «زنانه بازی کن، مردانه پیروز باش» بعنوان  اولین کتابی که خواندم، برایم بسیار آموزنده و شگفت انگیز بود و  من از همانجا یاد گرفتم برای این که بخواهم در یک محیط مردانه در صنعت کار کنم دلیلی ندارد آقا باشم. ادای مردان را دربیاورم. شروع کنم داد و فریاد کردن یا … . سبک خودم این بود که زنانه بازی کردم اما مردانه پیروز شدم. این کتاب هدیه‌ای بود از طرف مردان خانواده و به دنبال مطالعه این کتاب و کتابهای دیگر با محتوای مشابه فهمیدم که وقتی در محیط کار قرار می‌گیرم احساساتم باید مدیریت و نه حذف شوند.
جعفری نیز در این خصوص وجود استعدادهای ذاتی و گرایشات درونی اعتماد به نفس را در بین زنان  مهم برشمرد و  اضافه کرد: البته  زمینه‌هایی باید در فرد وجود داشته باشد تا خروجی های مطلوب تری به همراه داشته باشد چرا که من بسیاری را می‌بینم که مطالعه می‌کنند با هدف افزایش عزت نفس یا اعتمادبه‌نفس، مدت‌ها دوره می‌روند ولی در انتهای کار هیچ آورده ای را برای آنها به همراه نداشته است که البته قابل بررسی از نظر روانشناسی و … است.

ادامه دارد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;