شرمِ جنگ دو وزیر درباره شاخص های آلودگی هوا

تاسیسات نیوز– صدیقه بهزادپور:  اصرار وزیر آموزش و پرورش برای تغییر در شاخص‌های آلودگی هوا و انکار وزارت بهداشت مسئله ای است که این روزها در صدر اخبار رسانه ها قرار گرفته است و همگان فعلاً نفس ها را سینه حبس کرده اند تا ببینند شاخص ها تغییر می کند یا مدارس تعطیل می شود؟!
افزایش آلودگی هوا و ذرات پراکنده در هوا به حد بسیار خطرناک و بیش از ۱۰ برابر استانداردهای سازمان بهداشت جهانی رسیده است و این به معنای آن است که این هوا برای گروه های حساس به ویژه کودکان و سالمندان خطرناک است.
تعطیلی حدود یک ماهه به دلیل آلودگی هوا نگرانی و صدای اعتراض بسیاری از افراد در سطوح مختلف جامعه به ویژه وزیر آموزش و پرورش را موجب شده است اما این نگرانی ها فقط به درخواست وزیر آموزش و پرورش برای تغییر استانداردها و شاخص های آلودگی هوا منجر شده است! رویکردی که به معنای «پاک کردن صورت مسئله» تلقی می شود که حتماً در آموزه های «آموزش» و «پرورش» دانش آموزان نباید جایی داشته باشد. از سویی دیگر وزیر آموزش و پرورش اُفتِ تحصیلی شدید دانش آموزان را یکی دیگر از دلایل اصرار خود بر پایان تعطیلی ادامه دار مدارس ذکر کرده است که بعد از دوران طولانی کرونا و تعطیل شدن مدرسه ها دانش آموزان را از رویکرد «اجتماعی شدن» نیز دور کرده است. وزیر آموزش و پرورش معتقد است مستنداتی در اختیار دارد که شاخص آلودگی هوا برای تعطیلی کردن آن چیزی که الان به آن استناد می شود نیست و در دنیا در موقعیت آلودگی هوای بنفش مقطع متوسطه را هم تعطیل نمی کنند و شاخص آلودگی هوا برای تعطیلی  در بسیاری از کشورها مانند مکزیک و فرانسه و … ۳۰۰ است .
اما وزارت بهداشت از نظر خود کوتاه نمی آید و می گوید: اقدام جدی باید در مسیر کاهش غلظت آلاینده ها باشد نه در جهت تغییر شاخص های آلودگی هوا. نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، ارتقاء کیفیت ساخت خودروهای داخلی و … از جمله شاخص هایی به شمار می آید که باید به طور جدی تر به آن پرداخت، نه اینکه جدیت را در تغییر شاخص های آلودگی هوا داشته باشیم.
این در حالی است که والدین نیز از تعطیلی پیاپی مدارس بدون جایگزین مناسب برای آموزش برای فرزندان خود مناسب نمی دانند اما در عین حال معتقدند فرزندانشان دارای آبشش جهت تنفس در هوایی غیر از آنچه که موجود است نیستند! اما مسئولان تاکنون بسیار شفاف اعلام کرده اند که هیچ کاری را در شرایط نمی توانند انجام دهند. اما کارشناسان معتقدند برخی صنایع آلوده کننده هوا در سایه امنِ باج دهی و باج گیری همچنان به فعالیت ادامه می دهند و بازار داغی نیز برای دلالان آلودگی هوا ایجاد شده تا از یک سو بر طبل آلودگی هوا بکوبند و از سویی دیگر بر آتشِ حذف منابع آلوده کننده بدمند و در این میان از این کاسبی عالی منتفع شوند! و آنچه که باقی می ماند نسلی نیم سوخته است که نه اندوخته ای برای خود دارند و نه آیندگان… و فقط ما می مانیم و نظامی غیرپاسخگو به این سئوالات که : این آلودگی از کجا آمد؟ ناگهان آمد که ما اینچنین غافلگیر شده ایم؟! اهمالگران اصلی در این فاجعه چه کسانی هستند؟ چرا در بودجه سال آینده اعتبارات مالی مقابله با آلودگی هوا کاسته شده و به اعتبارات برخی بنیادها و افراد حقیقی و حقوقی اضافه شده است؟ و …
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;