نانوغشای سرامیکی رطوبت را از گاز طبیعی می زداید

 

به گزارش  تاسیسات نیوز به نقل از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو،محققان ایرانی موفق به جداسازی رطوبت از گاز طبیعی به کمک نانو غشای سرامیکی شدند.

نانوغشای ساخته شده از مقاومت حرارتی و شیمیایی بالایی برخوردار است و در صورت استفاده از آن، بازده فرایند رطوبت زدایی از گاز طبیعی افزایش و میزان مصرف انرژی کاهش می یابد.

هدف اصلی این تحقیق، سنتز غشای زئولیتی با اندازه حفره های بین مولکول های آب و متان، به منظور رطوبت زدایی از گاز طبیعی است.

به گفته دکتر سعید شیرازیان مجری این طرح پژوهشی، فرآیندهای متداول رطوبت زدایی از گاز متان، شامل جذب یا جذب سطحی است. این روش ها دارای معایب متعددی از جمله مصرف بالای انرژی و اثرات مخرب زیست محیطی هستند.

وی افزود: این در حالی است که می توان غشاهای زئولیتی را به دلیل مقاومت شیمیایی و حرارتی بالا و همچنین خاصیت غربال مولکولی به عنوان جایگزین فرآیندهای مرسوم رطوبت زدایی انتخاب کرد.

شیرازیان ادامه داد: استفاده از غشاهای زئولیتی در صنعت پالایش نفت و گاز، منجر به افزایش بازده جداسازی و کاهش میزان هدر رفت گاز طبیعی، مصرف انرژی و اثرات مخرب زیست محیطی نسبت به فرآیندهای رایج پالایش گاز می شود.

به طور کلی، علاوه بر رطوبت زدایی از گاز طبیعی، فرآیندهای جداسازی غشایی کاربردهای فراوانی در صنایع مختلف مانند نفت، گاز، پتروشیمی، تصفیه آب، داروسازی و صنایع غذایی دارند.

نتایج این طرح پژوهشی در مجله Journal of Industrial and Engineering Chemistry منتشر شده است.

 

پایان خبر/

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;