مهر تأیید ستاد نانو بر شیرآلات بهداشتی با پوشش نانویی

یکی از محصولات مورد تایید ستاد توسعه فناوری نانو، شیرآلات نانویی است که با پوشش تزئینی به تولید رسیده و وارد بازار شده است.

به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، چندسالی می شود که محصولات نانو زیر نظر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو مورد تایید قرار می گیرد و روانه بازار می شود. این محصولات به واسطه تحقیق و توسعه در شرکتهای دانش بنیان به تولید می رسند.

یکی از این محصولات شیرآلات بهداشتی ساختمانی است که با تاییدیه ستاد توسعه فناوری نانو وارد بازار شده است.

معمولا در ساخت شیرآلات بهداشتی ساختمانی، علاوه بر جنس و کیفیت ماده مورد استفاده، عواملی همچون هندسه شیرآلات و رنگ پوشش به کار رفته حائز اهمیت است. به طور کلی شیرآلات از دو جنس آلیاژ برنج یا سرب خشک ساخته می‌شوند و تنها روکش‌های آنها است که تفاوت‌های ظاهری در آنها ایجاد می‌کند.

هدف از استفاده از پوشش­ بر سطح شیرآلات، ایجاد مقاومت در برابر سایش و خوردگی و همچنین افزایش زیبایی است. به صورت خاص، اعمال پوشش­های نانوساختار موجب افزایش سختی و مقاومت به خوردگی بیشتر در مقایسه با پوشش­های ضخیم­تر می­ شود.

از طرفی، رنگ مهمترین خاصیت پوشش­های تزئینی بوده و شناخته شده ­ترین پوشش سخت تزئینی TiN  است. با پوشش دهی TiN بر روی زیرلایه ای مسطح، این پوشش ظاهری جذاب ایجاد کرده و سختی بالا و سایش کم را به ارمغان می ­آورد. این پوشش با ظاهری طلائی رنگ، قابلیت اعمال روی سطوح شیرآلات ساخته شده از مواد مختلفی مانند آلیاژ برنج و زاماک را داراست.

یکی از روش­های رایج در اعمال پوشش­های نانوساختار، رسوب فیزیکی بخار (PVD) است. این روش قابلیت ایجاد لایه نازک با ضخامت کمتر از ۱۰۰ نانومتر را فراهم کرده و چسبندگی و یکنواختی مناسبی در روی زیرلایه را به ارمغان می­ آورد.

اکنون این شیرآلات در بازار موجود بوده و در ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرد.



منبع خبرگزاری مهر
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;