مقایسه انواع تجهیزات آب و فاضلاب شهری و خانگی

تجهیزات آب و فاضلاب، بخش مهمی از سیستم‌های فاضلاب شهری و صنعتی هستند. تجهیزات فاضلاب، فاضلاب شهری و صنعتی را در یک محل واحد جمع می‌کنند و تجهیزات تصفیه، آلودگی‌ها و مواد ناخالص را از فاضلاب حذف می‌کند تا بتوان آب را در بخش‌های مختلف استفاده کرد.

به گزارش تاسیسات نیوز، تجهیزات آب و فاضلاب، بخش مهمی از سیستم‌های فاضلاب شهری و صنعتی هستند. تجهیزات فاضلاب، فاضلاب شهری و صنعتی را در یک محل واحد جمع می‌کنند و تجهیزات تصفیه، آلودگی‌ها و مواد ناخالص را از فاضلاب حذف می‌کند تا بتوان آب را در بخش‌های مختلف استفاده کرد.
تجهیزات آب و فاضلاب
این تجهیزات به سه دسته شهری، صنعتی و خانگی تقسیم می‌شود. هر یک از آن‌ها دارای چندین نوع مختلف است؛ ضمن اینکه برای تصفیه فاضلاب هم تجهیزات مختلفی وجود دارد که کار تصفیه را به بهترین نحوه انجام می‌دهد. در ادامه ضمن معرفی انواع تجهیزات آب و فاضلاب، کاربردها و مزایای آن‌ها نیز معرفی شده است.
انواع تجهیزات آب و فاضلاب
همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، تجهیزات فاضلاب را به سه دسته خانگی، صنعتی و شهری تقسیم می‌کنندتجهیزات فاضلاب خانگی شامل انواع لوله‌های جمع‌آوری فاضلاب، سپتیک‌ها و چاه‌های فاضلاب خانگی است. امروز با پیشرفت تجهیزات فاضلاب شهری، خانه‌های مسکونی به چاه نیازی ندارند و فاضلاب آن‌ها با فاضلاب شهری متصل می‌شود. پس می‌توان گفت که فاضلاب شهری یکی از نیازهای اساسی شهرهاست. توسعه فاضلاب شهری یکی از کارهای اساسی است که باید جهت حفظ سلامت شهروندان انجام شود. لوله‌های انتقال فاضلاب، دریچه‌های منهول، ایستگاه‌های جمع‌آوری و تصفیه از جمله مهم‌ترین تجهیزات فاضلاب شهری است.
تجهیزات تصفیه آب به فرایندهایی گفته می‌شود که طی آن، مواد شیمیایی نامطلوب، آلاینده‌های بیولوژیکی، جامدات معلق و گازها از آب کثیف حذف می‌شود تا آب، دوباره مورد استفاده قرار گیرد. این تجهیزات انواع مختلفی دارند که عبارت‌اند از:
*  چربی‌گیر؛
*  آشغال‌گی؛
*  تجهیزات هواددهی؛
*  پمپ‌های تزریق مواد شیمیایی؛
*  پمپ‌های مکش فاضلاب؛
*  تجهیزات اندازه‌گیری فشار؛
*  تجهیزات گندزدایی؛
*  ضدعفونی؛
کاربردهای مختلف تجهیزات آب و فاضلابی
یکی از مهم‌ترین بخش‌های پاکیزگی در خانه‌ها و شهر، تجهیزات فاضلاب است. با نصب این تجهیزات در مسیرهای مختلف، علاوه‌بر اینکه نظافت و پاکیزگی شهرها حفظ می‌شود، می‌توان از فاضلاب به‌دست آمده برای تصفیه و آب کشاورزی نیز استفاده کرد. تجهیزات آب و فاضلاب کاربرد بسیار مهمی دارند.
کاربردهای مختلف تجهیزات آب و فاضلابی
کاربرد اصلی آن جمع‌آوری فاضلاب‌های خانگی و صنعتی است. با انجام این کار، فاضلاب‌ها در یک فضای بسیار بزرگ‌تر، نگهداری می‌شود. حال در این مرحله، از این فاضلاب برای تصفیه استفاده خواهد شد. معمولا ایستگاه‌های تصفیه در آخرین مسیر فاضلاب‌های شهری، بهترین محل برای از بین بردن مواد زائد تخریبی فاضلاب است.
آب تصفیه‌شده فاضلاب، بیشتر برای کارهای کشاورزی و صنعتی استفاده می‌شود و در صورت نیاز از آن جهت مصارف آشامیدنی هم بهره می‌گیرند.
مزایای استفاده از تجهیزات فاضلابی
تجهیزات آب و فاضلاب مزایای زیادی برای شهروندان و بخش‌های مختلف کشاورزی و صنعت دارد که عبارت‌اند از:
*  جمع‌آوری تمام فاضلاب‌ها و انتقال آن‌ها به تصفیه‌خانه‌ها: از اصلی‌ترین مزین استفاده از این تجهیزات است.
*  تصفیه فاضلاب: مزیت دوم تجهیزات، تصفیه کردن فاضلاب است. از آب تصفیه شده فاضلاب در بخش‌های مختلف مانند صنعت و کشاورزی استفاده می‌شود. در واقع با انجام این در مصرف منابع هم صرفه‌جویی خواهد شد.
*  افزایش سطح سلامتی مردم: مزیت بعدی که برای این تجهیزات می‌توان نام برد، بالا بردن سلامتی شهروندان و کاهش مشکلات ناشی از فاضلاب‌های خانگی نام برد. در گذشته برای جمع‌آوری فاضلاب از چاه استفاده می‌کردند که این روش معایب زیادی داشت. به‌عنوان مثال، این روش برای سلامتی و شهروندان ضرر زیادی دارد. اما امروز تمام فاضلاب‌های شهری در فضای دورتر از شهر جمع‌آوری می‌شود تا هیچ‌گونه ضرری برای شهروندان ساکن نداشته باشد.
*  کیفیت مناسب و طول عمر بالا: مزیت آخر تجهیزات آب و فاضلاب، کیفیت مناسب آن‌ها و همچنین طول عمر بالاست. با نصب این تجهیزات برای چندین سال می‌توان از آن‌ها استفاده کرد تا خیال شما هم راحت باشد. در هنگام خرید این تجهیزات، کیفیت را فدای هزینه نکنید. همیشه محصولی خریداری کنید که از مواد اولیه تازه ساخته شده‌اند تا بهترین کیفیت را داشته باشند.
مقایسه انواع لوله های فاضلابی
مقایسه انواع لوله های فاضلابی
لوله‌های فاضلابی انواع مختلفی دارند که هر کدام از آن‌ها مزایای معایب و مخصوص به خود را دارند که عبارت‌اند از:
لوله چدنی
یکی از قدیمی تجهیزات آب و فاضلاب، لوله فاضلاب چدنی است. این نوع لوله را با آلیاژهای متفاوت میسازند. مقدار آلیاژ بر اساس شکل، طول و نوع کاربرد لوله فرق دارد. اگر به چند مورد از مزایای لوله چدنی اشاره کنیم می‌توان به فرسودگی و پوسیدگی کمتر، هزینه کم و به‌صرفه بودن، استحکام بالا در مقابل نیروهای خارجی و همچنین برخورداری از استانداردهای بهداشتی اشاره کرد.
تجهیزات آب و فاضلاب شهری و خانگی
لوله گالوانیزه
یکی دیگر از لوله‌های فاضلابی، نوع گالوانیزه است که از آن به‌عنوان لوله‌های آهنی سفید هم نام می‌برند. این لوله را به دو نوع فولادی و آهنی تقسیم می‌کنند. لوله آهنی گالوانیزه در مقایسه با نوع فولادی وزن بیشتری دارد؛ اما در مقابل لوله فولادی به دلیل جنسی که دارند، براق و درخشان هستندلوله‌ گالوانیزه گزینه بسیار خوبی برای استفاده در فاضلاب ساختمان‌ها است.
لوله پلیکا
نوع سوم از تجهیزات فاضلاب، لوله پلیکا است. این نوع لوله مصرف بسیار بالایی دارد و برای ساخت آن از پلی‌ونیل‌کلراید استفاده می‌شود. لوله پلیکا را با نام پی وی سی هم می‌شناسند که نسبت به انواع لوله‌های دیگر، قیمت پایین‌تری دارد. جنس و وزن سبک و همچنین مقاومت خوب در برابر مواد شیمیایی از ویژگی‌های مثبت این نوع لوله نسبت به انواع دیگر است. البته لوله پی وی سی معایب خاص خودش را دارد؛ به‌عنوان مثال، این لوله‌ها در برابر اشعه نور خورشید، سرما و گرما ضعیف است و خیلی سریع ترک برمی‌دارد.
لوله پلی اتیلن
لوله فاضلابی چهارم، نوع پلی اتیلن است. این نوع لوله یکی از جدیدترین تجهیزات فاضلاب است که در بازار وجود دارد. وزن سبک و نصب راحت، از ویژگی‌های مثبت لوله پلی اتیلن است. سطح داخلی این لوله صاف است و با گذشت زمان، دچار گرفتگی و زنگ‌زدگی نمی‌شود. شاید یکی از معایب لوله پلی اتیلن را تعداد بالای اتصالات آن نامید که آن را برای پروژه‌هایی که فضای کمی دارند، نامناسب کرده است.
لوله پوشیفت
لوله پوشفیت هم جزو جدیدترین تجهیزات بازار است. برای ساخت این نوع لوله از پلاستیک پلی‌پروپیلن استفاده می‌شود. این ماده باعث مقاومت و استحکام بالای لوله در برابر پوسیدگی و شکستگی می‌شود. از آنجایی‌که در ساختار این نوع لوله از سوکت استفاده شده است، نصب آن بسیار راحت خواهد بود و در زمان کوتاهی می‌توان آن را نصب کرد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;