معرفی انواع و کاربرد لوله استیل در صنایع

به گزارش تاسیسات نیوز، یکی از حیاتی ترین و پر استفاده ترین ابزار انتقال مواد قابل جریان یا به قولی مواد سیال را می توان لوله (pipe) دانست که امروز از مواد و متریال های مختلفی اعم از انوع فلزات چون فولاد یا آلیاژهای آهن، فایبرگلاس و پلاستیک و… ساخته می شود. اهمیت لوله ها تا بدانجا است که در زندگی شهری و حتی روستایی بدون سیستم لوله کشی و استفاده از لوله امکان زندگی میسر نیست.
لذا در بخش های مختلف ساخت و سازهای شهری و روستایی و صنایع مختلف شاهد استفاده از لوله برای انتقال سیالات و حتی در برخی انواع آن برای مصارف تزئینی و حفاظ نرده و به قولی دکوراسیون هستیم. از اینرو یکی از انواع محبوب و پراستفاده لوله ها، لوله استیل (Stainless Steel Pipe) است که به عنوان لوله ضد زنگ و مقاوم در برابر خوردگی شناخته می شود و کاربردهای فراوانی هم دارد.
با این حال اینکه بشر به طرز چشمگیری به سمت استفاده از لوله های استیل گرایش پیدا کرده نیز از این واقعیت سرچشمه می گیرد که در ساخت لوله های استیل از درصد خاصی کروم مثلا در حدود ۱۰ درصد استفاده می شود که قابلیت ضد زنگی به آن می بخشد و از آنجائی که غالب استفاده از لوله ها برای انتقال مواد سیال است و امکان زنگ زدگی و خوردگی در اثر تماس با این مواد در حد بالایی است، لذا استفاده از این لوله ها که به آنها استنلس استیل نیز می گویند انتخاب هوشمندانه ای محسوب می شود و هزینه های استهلاک و خرابی تاسیسات لوله کشی شما را کاهش می دهد. همچنین وجود عناصر دیگری در ترکیبات ساخت لوله استیل چون مولیبدن و نیکل باعث شده تا جنس استیل لوله خواص باثبات تر و بهتری را در خصوص ضد زنگ بودن و مقاومت در برابر خوردگی پیدا کند.
انواع لوله استیل
امروز لوله های استیل گسترش پیدا کرده اند و برای مصارف و استفاده های مختلف به صورت اختصاصی تر تولید می گردند از این رو شاهد تولید انواع لوله استیل به صورت مانیسمان (بدون درز و اتصالات جوش) و درزدار هستیم که با انواع آلیاژهای مختلف تولید می گردند. لذا مهمترین و پرکاربردترین آنها عبارتند از:
لوله استیل ۲۰۱
لوله استیل ۲۰۱ نیز از نوعی فولاد ضد زنگ ساخته شده که در ترکیبات ساخت آلیاژ آن از درصد بیشتری کروم و نیکل و مقدار کمتری کربن استفاده شده است. لذا خاصیت غیر مغناطیسی دارد و براحتی هم عملیات جوشکاری بر روی آن قابل اجراست. همچنین قیمت پایین‌تری دارد و ساختار بسیار محکمی داشته و منعطف نیست.
لوله استیل ۳۰۴
لوله استیل ۳۰۴ که در ساختار فولاد َضد زنگ آن معمولا از ۸ درصد نیکل و ۱۸ درصد کروم استفاده می شود در دو مدل دیگر نیز با کربن کم موسوم به لوله استیل ۳۰۴L و کربن زیاد موسوم به لوله استیل ۳۰۴H تولید می گردد. این لوله در برابر خوردگی مقاومت بالایی دارد ولی برای حرارت های بیشتر از ۸۰۰ درجه فارنهایت توصیه نمی شود.
لوله استیل ۳۰۹
لوله استیل ۳۰۹ بیشتر به خاطر مقاومت بالایی که در برابر حرارت و گرما از خود نشان می دهد دارای اهمیت است و این ویژگی را از درصد بیشتر کروم در ترکیبات آلیاژ فولاد خود که در حدود ۲۳ درصد است اکتساب کرده است. این لوله ها می توانند در دمای بالای ۶۵۰ درجه بخوبی مقاومت کرده و کار بدهند.
لوله استیل ۳۱۰
لوله استیل ۳۱۰ نیز نوعی لوله استیل با آلیاژ فولادی است که در ترکیبات سازنده آن از نیکل و مقدار مولیبدن بالا استفاده شده است از اینرو در برابر حرارت بسیار مقاوم است و دچار خوردگی و آسیب نمی شود.
لوله استیل ۳۱۶
لوله استیل ۳۱۶ در ساختار آلیاژ فولاد خود در حدود ۱۰ درصد نیکل ۱۶ درصد کروم  و ۲ درصد مولیبدن دارد که همین سبب می گردد تا مقاومت بیشتری در برابر خوردگی از جمله خوردگی های ناشی از کلراید از خود نشان بدهد. این نوع از لوله استیل دارای نوع دیگری نیز هست که در ساختار آن از کربن بسیار کمی استفاده شده است که موسوم به لوله استیل ۳۱۶L است.
کاربرد انواع لوله استیل 
کاربرد لوله استیل ۲۰۱
معمولا از لوله استیل ۲۰۱ برای صنعت دکوراتیو و لوله های تزئینی، لوله های  صنایع غذایی، معدن، راه آهن، صنایع پتروشیمی و شیمیایی، سیستم لوله کشی، انتقال گاز و نفت و … استفاده می شود.
کاربرد لوله استیل ۳۰۴
از لوله استیل ۳۰۴ بیشتر برای ساخت و ساز، تجهیزات غذایی، تاسیسات تصفیه آب، کشتی سازی، صنایع انرژی، صنایع کاغذ و شیمیایی، معماری و… استفاده می شود.
کاربرد لوله استیل ۳۰۹
لوله استیل ۳۰۹ برای استفاده در تجهیزات کوره ها، تجهیزات پالایشگاهی، عناصر گرمایشی، اگزوز انواع خودرو، موتور جت و هواپیما، مبدل های حرارتی، لوازم ترابری با دمای زیاد و… کاربرد دارد.
کاربرد لوله استیل ۳۱۰
لوله استیل ۳۱۰ برای استفاده در صنایع نفت و گاز، استفاده در سیستم های دارای درجه حرارت بالا، مبدل های حرارتی، ظروف حمل مواد شیمیایی، لوله های احتراق، قطعات کوره و… کاربرد دارد.
کاربرد لوله استیل ۳۱۶
لوله استیل ۳۱۶ برای استفاده در پروژه های ساختمانی و دریایی، نیمکت ها و تجهیزات آزمایشگاهی، تجهیزات شیمیایی عمومی، مبدل های حرارتی، ذخیره و نگهداری اسید سیتریک، مخازن تحت فشار، مناطق دارای نمک بالا، محیط های ساحلی، کاربردهای معماری، تجهیزات پزشکی، نرده و تزئین اتصالات قایق و… کاربرد دارد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;