توبرکولاسیون/ نوآوری در صنعت تاسیسات

تاسیسات نیوز/ ترجمه/ مهندس نیره شمشیری: لوله چدنی خاکستری پیش از این بدون آستر یا پوشش در داخل لوله فروخته می شد. بعد از سال ها مطالعه، روشن شد که داخل لوله های چدنی می تواند تحت تاثیر انواع خاصی از آب ها قرار گیرد. پس از حدود سال ۱۸۶۰، بیشتر لوله های چدنی خاکستری با یک پوشش بیتومین فروخته شد.
پوشش غوطه وری داغ
سال ها مطالعه نشان داده است جایی که آب های اسیدی یا نرم وجود داشته باشد، مشکلاتی مانند قرمز یا زنگی شدن آب و نیز کاهش تدریجی سطح جریان در لوله ممکن است رخ دهد. در اصل، اب مهاجم به منافذ سطح داخل بیتومین نفوذ می کند  خوردگی داخلی به شکل گره های برجسته رخ می دهد.
با توجه به این موارد صنعت لوله آهنی نیاز به مکانیسم حفاظتی بهتر برای مبارزه با گره سازی را تشخیص داد و در نتیجه تحقیقات و آزمایشات با ملاط-سیمان به عنوان آستر شروع شد. توبرکولاسیون یک شکل باکتریایی و مبتنی بر اکسیژن خوردگی است که سبب رسوب اکسید آهن می شود.
آستر ملاط-سیمان
در ۱۹۲۲، اولین لوله های آهنی خاکستری آستردار در چارلستون نصب شد. آزمایشات جریان انجام شده روی این لوله نشان داد این لوله های خاکستری آستردار سیمان-ملاط ضریب هازن-ویلیامز ۱۳۰ دارند.
از سال ۱۹۲۲، پیشرفت های زیادی در تولید لوله های ملاط-سیمان  رخ داده است. لوله های آستردار به صورت سانتریفیوژی در کارخانه آستر می شوند تا اطمینان حاصل شود که بهترین کنترل کیفیت ممکن انجام شد و یک ضخامت یکنواخت از ملاط به شکل کامل در کل طول لوله توزیع می شود. آسترهای سیمان-ملاط نیز یکنواخت هستند که اعداد ضریب جریان بالایی تولید می کنند.
نوآوری های مدرن در فرایند پوشش چرخشی سریع و آسترکاری برای لوله های آهنی چکش خوار عدد استاندارد ۱۴۰ را به عنوان عدد مناسب ثبت کرده است. آمایشات متعدد روی خطوط لوله نصب شده در ۲۰ سال گذشته اعداد عملکردی ۱۵۰ و بالاتر را هم نشان می دهد.
آستر ملاط-سیمان چگونه این مشکل را حل می کند؟
آسترهای ملاط-سیمان با تشکیل یک محیط قلیایی قوی در سطح دیواره لوله آهنی/سیمانی همراه با ایجاد یک مانع فیزیکی برای اب مانع از توبرکولاسیون می شود. آب در تماس فیزیکی با دیواره لوله آهنی قرار می گیرد و در نتیجه امکان واکنش اکسید آهن حذف می شود. استرهای سیمان-ملاط نیز یکدست است و در نتیجه اعداد ضریب جریان بالایی تولید می کند.
امروزه لوله های چکش خوار چدنی که در سیستم های آب نصب می شوند، مجهز به یک آستر سیمان-ملاط هستند مگر اینکه چیزی غیر از این توسط کارفرما مشخص شده باشد.
منبع تاسیسات نیوز
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;