مصالح باکیفیت، موثرترین عامل افزایش عمر ساختمان

عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان گفت: هرچند عوامل متعددی بر کیفیت ساخت یک ساختمان اثر می گذارد، اما در این میان کیفیت مصالح می تواند نقش پررنگی در ارتقای کیفیت ساخت یک ساختمان و در نتیجه عمر مفید آن ایفا کند.
به گزارش تاسیسات نیوز، عباس طوفان، عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان و رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمان  درباره راهکارهای موثر برای افزایش عمر مفید ساختمان ها در کشور، گفت: میانگین عمر مفید ساختمان در دنیا بین ۷۰ تا ۱۰۰ سال است که البته در برخی نقاط با عمری کمتر یا بیشتر از بازه زمانی یاد شده نیز، ساختمان هایی وجود دارد. هرچند عوامل متعددی بر کیفیت ساخت یک ساختمان اثر می گذارد، اما در این میان کیفیت مصالح می تواند نقش پررنگی در ارتقای کیفیت ساخت یک ساختمان و در نتیجه عمر مفید آن ایفا کند.
وی ادامه داد: هر یک از مصالح مختلفی که در ساختمان استفاده می شود دارای دامنه کیفی متفاوتی است که عموما هزینه اولیه ساخت، مشخص می کند که از چه مصالحی به لحاظ کیفی (داشتن حداقل استاندارد اولیه) در فرآیند ساخت استفاده کرد و نمی توان تاثیر سرمایه اولیه در نوع مصالح مورد استفاده را کتمان کرد. این اصل در همه کشور و حتی دنیا حاکم است، اما در بسیاری از شهرها یا شهرستان ها حتی از مصالح با درجه کیفی استاندارد اولیه استفاده نمی شود.
طوفان با اشاره به اینکه در برخی از شهرها، شهرستان ها و حتی استان ها مصالح با کیفیت تولید نمی شود، افزود: تولید مصالح با کیفیت نیازمند سرمایه گذاری است. البته در برخی مواقع باوجود میل سرمایه گذاران برای ورود به حوزه تولید مصالح، بروکراسی موجود، انگیزه سرمایه گذاری و تولید مصالح را به طور کامل کور می کند و این آسیب جدی به بخش تولید، اشتغال و افت کیفیت ساخت در منطقه مورد نظر وارد می کند. مقوله نظارت بر کیفیت مصالح مورد استفاده در ساختمان در مرحله بعدی برای افزایش عمر مفید ساختمان ها، قرار دارد. این نظارت به نیکی در حال انجام است، اما نبود مصالح با کیفیت اثر مخرب بیشتری بر کاهش عمر مفید ساختمان دارد.
به گفته این عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان، در حال حاضر رعایت تمامی مباحث مربوط به بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان ها اجباری شده و حتی دریافت پروانه پایان کار را منوط به دریافت برچسب انرژی شده است؛ این در حالی است که بخش عمده ای از اجرایی کردن سیاست های بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان، به استفاده از مصالح باکیفیت باز می گردد و در صورت نبود مصالح استاندارد، نمی توان انتظار رعایت نکات بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان را داشت. بنابراین بهتر است وقتی دولت طرحی را برای اجرا، الزامی می کند، زیرساخت های آن را نیز فراهم کند.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمان درباره نگهداشت ساختمان پس از اتمام ساخت توضیح داد: هر ساختمان یا به طور کلی هر مصنوعی پس از ساخت، نیازمند نگهداری است. سیاست ها و اقدامات لازم برای نگهداری ساختمان جزوه صلاحیت های گروه عمران سازمان نظام مهندسی ساختمان است، اما هیچگونه مجوزی برای عملیاتی کردن آن اعطا نمی شود. به عبارتی اگر یک ناظر قصد بررسی ابعاد مختلف ساختمان را در جهت نگهداشت آن داشته باشد، اجازه ورود و بررسی ملک را ندارد. بنابراین به نظر می رسد قوه قضاییه باید به این موضوع ورود کرده و مجوزات لازم را به افراد ذی صلاح اعطا کند
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;