مصائب تبریک روز خبرنگار

تاسیسات نیوز – صدیقه بهزادپور: خبرنگاری جزو مشاغل سختی محسوب می شود که فقط چاشنی عشق به کار، می تواند سختی ها و مصائب آن را کاهش دهد. خبرنگاری زمان و ساعت خاصی ندارد، جمعه و عید و سیزده به در و … نمی شناسد و باید همزمان با وقوع اخبار و اتفاقات مختلف، خبرنگار هم جریان داشته باشد.
اما از جمله سختی های کار خبر این است که؛ امنیت شغلی او درگیر حاشیه های بسیاری است. تعطیلی یک رسانه به دلایل مختلف پایان عمر کاری او و آغاز نگرانی های یک خبرنگار محسوب می شود، و تلخ تر از همه این که باید به قدرت قلم دادِ بسیاری را بستاند و خود در آتش بیداد بسوزد، سختی کار این هم هست که قلمت را بر حسب وظیفه و خطوط قرمز تعیین شده از بالادستی ها، بچرخانی نه به دل و میل خودت… سختی کار این است که بنویسی به آنچه به آن ایمان نداری … سختی کار این است که هر روز گوش به زنگ باشی که ببینی قلم زدن در کدام حوزه فعلاً ممنوع شده است، به این که نابسامانی بازار را از قلم تو بدانند و در جلسات هفتگی باخبر شوی که؛ نوشتن از گرانی و کمبود و نبود دارو ممنوع، نوشتن در باره نوسانات ارز، ممنوع، نوشتن در باره بحران در فلان منطقه ممنوع… و ممنوع …. وگرنه تعطیل می شوی … بیکار می شوی …. بی خانمان می شوی…. و شاید هم دربند می شوی! و این بار عکس و خبر خودت تیتر یک روزنامه ها شود، نمی دانم آن لحظه را مرگ یا تولد یک خبرنگار بدانم ، هرچند وقتی روزنامه ای تعطیل می شود، یعنی می میرد، همه از مدیرمسئول تا مسئول خدمات عزادار می شوند.
بیکاری گروهی از کارکنان یک روزنامه که حاصل یک خطا در عکس نابجا، جمله نابجاست عذاب وجدانی سخت همراه خواهد داشت، که می دانی قلمت حرمت دارد، خط قرمزها را هم می شناسی، ترازوی عدالت را می دانی و می شناسی اما در انتها می فهمی که در دنیای رسانه جایی برای ماندن نیست. زمانی که می دانی فقط می خواهی در مسیر بهبود گام برداری اما گاهی سوءبرداشت ها تو را از ادامه مسیر بازمی دارد، موانع راه را می دانی و می دانند اما شاید امید به گذر زمان برای حل آن دارند نه سر انگشت تدبیر.
امروز روز خبرنگار است، روزی که بسیاری از خبرنگاران در این روز در جای خود نیستند، دردناک است که تبریک بگوییم این روز را زمانی که می دانی وظیفه ای بر عهده داری که به دلایل مختلف از انجامش قاصری. در حالی که انجام وظیفه دلسوزانه یک خبرنگار در بسیاری از مواقع به افشاگری هایی می انجامد که رشد و توسعه اقتصادی – اجتماعی – سیاسی و … هر کشوری را به ارمغان می آورد وبسیاری از موفقیت ها را به همراه خواهد داشت.
ترس از انجام وظیفه گاهی وظیفه خبرنگاری را به «خبربیاری» تنزل داده و گاهی مشکلات معیشتی و اقتصادی موانعی در عملکرد او ایجاد می کنند که در نهایت عشق به کار را در وجود خود خاموش کرده و رو به مشاغل دیگر می آورد هر چند درآمد کار خبرنگاری در مقایسه با دیگر مشاغل اصلاً به عنوان یک انگیزه برای ادامه کار محسوب نمی شود و بسیاری قادر به گذران زندگی عادی از این طریق نیستند، اما همچنان امید دارند با حرفه ای عمل کردن و بهبود اوضاع اقتصادی و … نتایج آن شامل حال خود آنها نیز شود. آرزویی که برای همه مردم به ویژه اهالی رسانه و خبر شاید در شرایط فعلی رویایی بیش نیست. اما همچنان خبرنگار امیدوار است با مرگ رسانه ها، هیچ خبرنگاری بیکار نشود و فرصتی برای تبریک به آنها باقی بماند.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;