مشکلات سیستم‌های HVAC

برخی از مشکلات مرتبط با کیفیت هوای داخل در نتیجه عدم توجه به تعمیر و نگهداری و سرویس سیستم‌های HVAC به وجود می‌آید. سایر مشکلات از این قبیل را نیز می‌توان با اعمال تغییراتی در سیستم‌های HVAC برطرف کرد. به‌عنوان مثال، با استفاده از فیلترهای هوای با بازده بالاتر می‌توان درصد آلاینده‌های موجود در هوای داخل ساختمان را به میزان قابل توجهی کاهش داد. بنابراین به دلیل اهمیتی که سیستم‌های HVAC از آن برخوردارند، تکنسین‌ کیفیت هوای داخل باید به خوبی با ساختار و اساس کار این سیستم‌ها آشنا باشد.
از جمله مشخصات سیستم‌های HVAC که طراحی، نصب و نگهداری از آن‌ها به درستی انجام شده است، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • تامین درصد مناسبی از هوای خارج برای تهویه هوای داخل ساختمان
  • فیلتر کردن هوای ارسالی به فضای تهویه شده به منظور از بین بردن آلاینده‌های موجود در آن
  • تهویه هوا به منظور تامین شرایط راحتی افراد
  • ارسال مقدار مناسبی از هوای تهویه شده به هر یک از مناطق ساختمان
  • به گردش در آوردن هوا در تمامی مناطق ساختمان به صورت متناسب
  • بازگرداندن هوای داخل ساختمان به سیستم‌های هوارسان مرکزی برای تهویه مجدد
  • تخلیه هوای بخش‌های خاص ساختمان مانند توالت‌ها و مناطقی که در آن‌ها فرایندهای گوناگونی صورت می‌گیرد.
به منظور کسب اطمینان از متعادل بودن سیستم HVAC و تامین مقدار مناسب هوای تهویه شده به تمامی بخش‌های ساختمان، در بسیاری از ساختمان‌ها از گزاررش‌های TAB (آزمایش، تنظیم و متعادل‌سازی) سیستم‌های HVAC استفاده می‌شود. تدوین چنین گزارش‌هایی تضمین‌کننده آن است که هوای ارسالی به هر یک از مناطق ساختمان آزمایش و به درستی تنظیم شده است، طوری که هر یک از اتاق‌ها تا حد امکان مقدار هوایی را که طراحی سیستم HVAC بر مبنای آن صورت گرفته است را دریافت می‌کند.
در بسیاری از ساختمان‌ها، علاوه بر گزارش‌های TAB، از یک سیستم مدیریت انرژی نیز استفاده می‌شود. هدف از به کارگیری سیستم مدیریت انرژی، کاهش مصرف انرژی با حفظ شرایط راحتی و آسایش افراد در داخل ساختمان است.
وظیفه تکنسین کیفیت هوای داخل آن است که کلیه گزارش‌های TAB و گزارش‌های مرتبط با مدیریت انرژی ساختمان را مطالعه و بررسی کند، چه بسا در این میان مشخص شود که برای بهبود کیفیت هوای داخل ساختمان باید تغییراتی در سیستم HVAC اعمال شود.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;