مردی که واحد اندازه‌گیری صرفه‌جویی انرژی شد

به گزارش تاسیسات نیوز، آرتور (آرت) روزنفلد، فیزیکدان و استاد دانشگاه کالیفرنیا در برکلی، در سن 90 سالگی دارفانی را وداع گفت.

 

 

 

روزنفلد فعالیتهای خود را در زمینه افزایش بهره وری و صرفه جویی انرژی در دهه 70 میلادی شروع کرد. او را “پدرخوانده بهره وری انرژی کالیفرنیا” لقب نهاده اند چرا که فعالیتش به عنوان مشاور ارشد وزارت انرژی در دولت بیل کلینتون و بعد از آن در مقام ریاست کمیسیون انرژی کالیفرنیا منجر به پیشرفت های چشمگیری در افزایش بهره وری و صرفه جویی در مصرف انرژی شد. او در راه مبارزه با گرمایش زمین و تغییر اقلیم توانست میلیاردها دلار برای مالیات دهندگان آمریکایی و مصرف کنندگان انرژی در آمریکا و سایر نقاط جهان صرفه جویی کند.

 

 

 

 

شکل فوق که “اثر روزنفلد” نام گرفته است نشان می دهد که در طول چهار دهه فعالیت روزنفلد و تا پایان دوران فعالیت اجرایی او در سال 2010، با وجود افزایش جمعیت و رشد اقتصادی در کالیفرنیا، مصرف انرژی در این ایالت افزایشی نداشت در حالی مصرف انرژی کشور آمریکا در همین دوره به طور چشمگیری افزایش پیدا کرد.

 

 

 

هرچند که به اعتقاد من ظرفیت علمی و تخصصی افراد لزوما ارتباط مستقیمی با ظرفیت اجرایی آنان ندارد، “اثر روزنفلد” ثابت می کند که نزدیکی علم، اعتقاد، پشتکار و عمل می تواند اثرات اجرایی بسزایی را به ارمغان آورد.

 

 

 

در علوم انرژی روزنفلد را به خاطر یافته ای مشاهداتی که با عنوان “قانون روزنفلد” شناخته می شود نیز یاد می کنند. طبق این قانون تجربی، از سال 1845 به بعد میزان انرژی مورد نیاز برای تولید ناخالص ملی به ارزش یک دلار سالانه به اندازه یک درصد کاهش یافته است.

 

 

 

در سال 2010، به پاس زحمات روزنفلد، پنجاه تن از سرشناسان علوم بهروه وری انرژی، واحد اندازه گیری جدیدی برای صرفه جویی انرژی پیشنهاد دادند که به واحد روزنفلد معروف است. هر یک روزنفلد برایر سه میلیارد کیلووات ساعت در سال است که معادل برق تولیدی یک نیروگاه زغال سنگی 500 مگاواتی است. همچنین یک واحد روزنفلد صرفه جویی در مصرف برق معادل با پیشگیری از انتشار سه میلیون تن گاز دی اکسید کربن در سال است.

 

 

 

 

پی نوشت: کمیسیون انرژی کالیفرنیا در دوران تحصیلات دکترای من توسط آرتور روزنفلد اداره می شد و این کمیسیون تأمین کننده قسمت اعظم کمک هزینه های تحصیلی و تحقیقات من در آن مقطع بود که بررسی اثرات مورد انتظار تغییر اقلیم بر نیروگاههای برق آبی مرتفع کالیفرنیا را برای من و همکارانم ممکن ساخت.

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;