مدیریت نگهداری و تعمیرات ساختمان ها در کشور کلید خورد

ضوابط نگهداری ساختمان ها تحت عنوان مبحث ۲۲ در سال ۱۳۹۲ تدوین و ابلاغ شده، اما این مبحث در این سالها هرگز اجرا نشده است.
به گزارش تاسیسات نیوز، طی سالیان گذشته شاهد وقوع حوادث ناگوار همچون ساختمان پلاسکو در سال ۹۵ و ده ها اتفاق ناگوار در شهرهای مختلف بوده ایم. حتی چند ماه قبل شاهد اتفاق هایی مانند کلینیک سینااطهر  و ده ها فاجعه دیگر در تهران و سایر شهرها بوده ایم که متأسفانه عده ای از هم وطنانمان و سرمایه های ملی خود را از دست دادیم.
تاکنون هیچ فرد و سازمانی مسئولیت این کار را بر عهده نگرفته است و اگر اقدامات جدی صورت نگیرد، بروز اتفاق های مشابه دور از ذهن نیست، این در حالی است که ضوابط نگهداری ساختمان ها تحت عنوان مبحث ۲۲ در سال ۱۳۹۲ تدوین و ابلاغ شده، اما هرگز اجرا نشده است.
علت اصلی اینکه تاکنون مبحث مهم ۲۲ اجرایی نشده، فرابخشی بودن آن است، چرا که نگهداری و تعمیرات ساختمان ها صرفاً یک موضوع فنی نبوده و ابعاد مدیریتی و حقوقی آن از پارامترهای اثرگذار است و به حدود ۱۵ نهاد کشور شامل وزارت راه و شهرسازی، سازمان نظام مهندسی، سازمان شهرداری ها، شهرداری ها، شوراهای اسلامی شهرها، آتش نشانی، قوه قضائیه، مجلس شورای اسلامی، صدا و سیما، سازمان ملی استاندارد، وزارت آموزش و پرورش، وزارت بهداشت، انجمن حرفه ای صنعت بیمه، صنف مشاورین املاک و صنف سردفتران ارتباط دارد.
در این میان، توجه داشته باشید که برخی از نهادها، ده ها مورد را در خود دارند. به عنوان مثال، نظام مهندسی دارای یک واحد کشوری و ۳۳ واحد استانی است و یا بیش از ۱۰۰۰ شهرداری در کشور داریم.
سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور به سبب ضرورت خروج این موضوع از بن بست از ابتدای تیرماه امسال تصمیم گرفت تا نسبت به اجرایی سازی مبحث ۲۲  اقدام کند.
در این راستا، “ستاد اجرای مبحث ۲۲” با حضور نمایندگان ۱۵ نهاد فوق و تعدادی از متخصصان، اساتید و کارشناسان حوزه نظام مهندسی در گروه های مختلف در امر مدیریت و نگهداری و بعد از تحلیل و بررسی کارشناسانه در تاریخ ۲۸ شهریور سال ۱۳۹۹ تشکیل شد.
در این ستاد یک نقشه راه تهیه شده است که توسط متولیان امر در حوزه های فنی، حقوقی، مدیریتی، فرهنگی، رسانه ای، آموزشی و … دنبال می شود و قصد بر این است تا این امر مهم و ضروری در کشور اجرایی شود.
ستاد اجرای مبحث ۲۲ دارای ۴ کمیته با نام های کمیته اجرای موارد خاص، کمیته تخصصی، کمیته رسانه و کمیته آموزش هر ماه تشکیل و موارد مورد بررسی قرار می گیرد.
در پیام های بعدی اقدامات ستاد به سمع و نظر اصحاب رسانه خواهد رسید.
منبع نظام مهندسی کشوری
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;