مدیریت بحران داغ!

تاسیسات نیوز – صدیقه بهزادپور: زمزمه خبر تغییرات اقلیمی از سال ها پیش آغاز شد، اما امسال با آب شدن چراغ های راهنمایی رانندگی و سطل های زباله و از همه مهمتر بدحالی بسیاری از مردم در گوشه کنار جهان این خبر چهره ای قابل لمس تر پیدا کرد. این در حالی است که صاحبنظران اقتصادی معتقدند سال آینده و سال های در پیش رو هوایی به مراتب داغ تر را تجربه خواهیم کرد و از این پس باید در همه نقاط دنیا در انتظار هوایی به مراتب گرمتر باشیم.
بدیهی است این گرمای هوا تبعات وحشتناک تری چون کاهش منابع آبی سطح و زیرزمینی را به دنبال خواهد داشت که دیگر نمی توان به آن به عنوان یک چالش منطقه ای، بلکه بحرانی جهانی نگریست که علاوه بر تامین آب آشامیدنی، تامین آب صنایع و کشاورزی و … را نیز با معضل مواجه می سازد.
کارشناسان معتقدند؛ «بحران کم آبی» از جمله مشکلاتی است که  در آینده از عوامل ایجاد تنش های اجتماعی و جنگهای منطقه ای و فرامنطقه ای وسیع خواهد شد. ایران به دلیل قرار گرفتن در منطقه ای گرم و خشک بیش از کشورهای دیگر درگیر تبعات منفی آن می باشد و از این رو نیاز به سیاست گذاری های صحیح و به موقعی است ، در غیراین صورت باید هزینه ای چند برابر برای بهبود عوارض بسیار نامطلوب آن در کشور باشیم.
«طرح شیرین سازی آب دریا»، «استفاده مجدد از پساب ها»، «استفاده از تکنولوژی های نوین برای به دست آوردن آب» از جمله راهکارهایی به شمار می آید که مسئولان با استعانت از آنها در سطح کلان در صدد تامین بهینه آب بیشتر هستند. همچنین فرهنگسازی و استفاده از اهرم های تشویقی و تنبیهی نیز در میان برنامه ریزی های کلان از جمله ابزارهایی محسوب می شوند که  با توجه به شرایط آب و هوای کنونی، گذر از بحران کم آبی و افزایشِ بهره وری مطلوب از آب و تعادل عرضه و تقاضا را امکان پذیرتر خواهد کرد. البته سهمِ شرکتهای دانش بنیان در سالهای اخیر در زمینه بهره وری انرژی به ویژه آب مطلوب بوده و با تولید قطعات ساخت داخل باعث مصرف بهینه آب و کاهش مصرف در حوزه کشاورزی شده اند.
تدوین سیاستهای کلان و برنامه ریزی های اساسی جهت تامین آب در حوزه های مختلف مهم به شمار می آید، اما معرفی الگوی صحیح مصرف با توجه به شرایط حال حاضر و رعایت دستورالعمل های بهداشتی، رعایت رفتارهای مسئولانه و دوری از مصارف غیرضروری آب مانند؛ شستن خیابان، پرکردن استخرها با آب شهری و … از جمله پارامترهایی به شمار می آید که خواهد توانست ایران و پایتخت پرجمعیت را از بحران کم آبی امسال عبور دهد.
مدیریت بهینه منابع آبی موجود و هدایت اصولی بارش های فصلی بر اساس آخرین تکنولوژی های نوین می تواند به کاهش عوارض بحران کم آبی به کشور کمک کند. به گفته مسئولان و کارشناسان، کاهش حجم مخازن سدها و ذخایر آبی و شروع زودتر گرمای هوا باعث شده تا با سالِ آبی دشواری مواجه باشیم. درعین حال افزایش مصرف منابع انرژی آبی – برقی از سوی مردم نیز به این بحران دامن زده تا جایی که مجدداً زمزمه تعطیلی ادارات به منظورکاهش مصرف انرژی به گوش رسیده است.
اما آنچه که بسیاری از کشورهای گرمسیر مانند عربستان، امارات با استفاده از فناوری نوین در پیش گرفته اند که به ذخیره سازی مناسب آب با وجود محدودیت های موجود در پیش گرفته اند، می تواند الگوی مناسبی برای ایران باشد تا با بهره گیری از معرفی الگوی مناسب مصرف آب با وجود شرایط موجود آب هوایی بتوانیم به بحران حال حاضر غلبه کنیم.
به گفته کارشناسان و مسئولان حوزه آبِ کشور، ارزانترین کالای مصرفی در کشور ما «آب» است در حالی که بیش از ۱۸ درصد آبِ دنیا در شهرِ تهران استفاده می شود، فرآیندی که نه قابل تولید و ساختن از پایه صفر است، از این رو بدیهی است حل داغی هوا و بحران انرژی به مدیریت قوی و مناسب نیاز دارد تا بتوانیم نه تنها امسال، بلکه بحران های آینده نیز به سلامت پشت سر گذاریم.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;