ما و مالیات – 107

حسین بادامی

 

کارشناس امور مالیاتی

 

در آخرین مقالات سال 1396 ،با توجه به نزدیکی پایان سال و اقدامات مورد نیاز برای حسابهای مالی و مالیاتی شرکتها و اشخاص حقیقی و حقوقی، قسمت اول این سری به اقدامات مالی و محاسبه حقوق و دستمزد و عیدی پرسنل و قوانین مالیاتی و بیمه مرتبط خواهیم پرداخت و در ادامه قوانین جدید مالیاتی را مرور خواهیم کرد. همچنین در سال جدید بخشهای جدیدی از جمله فرهنگ لغات مالیاتی و نحوه رسیدگی ها و اعتراضات مودیان و قوانین ارزش افزوده و ضرایب مالیاتی به این مقالات اضافه خواهد شد.


قوانین دستمزدی وبیمه و مالیات آن :


محاسبه مالیات عیدی کارگران مشمول قانون کار


در سال جاری بر اساس بخشنامه جدید سنوات کارگری به دلیل ذخیره سابقه کار کارگران جزء درآمدهای مالیاتی محاسبه نمی‌شود. پیش از این سنوات کارگری جزو مالیات بود اما با مصوبه‌ای مبنی بر اینکه کارگر چه در صورت تمدید قرارداد و چه فسخ قرارداد با کارفرما توافق کند، مشمول مالیات نخواهد بود.لیکن عیدی کارگران جزء درآمدهای یکسال محسوب شده و مشمول مالیات خواهد بود.


با توجه به تعیین حداقل حقوق ۹۳۰ هزار تومانی حداقل حقوق کارگران برای سال ۹۶، حداقل و حداکثر عیدی آنان براساس پایه حقوق و سه برابر حداقل حقوق تعیین می‌شود .به طوری که کارفرمایان کارگاه‌های مشمول قانون کار مکلفند به هر یک ازکارگران خود نسبت به یکسال کار معادل ۶۰روز آخرین مزد بعنوان عیدی و پاداش بپردازند و این عیدی از معادل ۹۰ روز حداقل مزد روزانه قانونی تجاوز نمی‌کند . بنابراین حداکثر عیدی دریافتی کارگران بدون احتساب مالیات ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و حداقل آن یک میلیون و ۸۶۰ هزار تومان خواهد بود.


شایان ذکر است در موسساتی که بیش از سه برابر حداقل حقوق در سالیان قبل بعنوان عیدی پرداخت میشده همان روال میبایست ادامه یابد ولی مازاد سه برابر حقوق مشمول بیمه خواهد بود.


سررسيد


28 اسفند مهلت ارسال ليست حقوق بهمن به سازمان تامين اجتماعي


28 اسفند مهلت ارسال ليست حقوق بهمن به سازمان امورمالياتي


15 اردیبهشت 97 مهلت ارسال صورت معاملات فصلی(موضوع ماده 169)فصل بهار ، تابستان و پاییز96 به سازمان امورمالياتي
* بموجب ماده 137 قانون تجارت : هيات مديره بايد لااقل هر شش ماه يك بار خلاصه صورت دارايي و قروض شركت را تنظيم كرده و به بازرس بدهد.

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;