مالکان از خدمات مهندس های دارای صلاحیت استفاده کنند.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان یزد گفت: برخی شهرها مانند شهر یزد به علت تاریخی بودن و وجود بافت تاریخی نیازمند شیوه نامه متفاوت ساخت و ساز در برخی موارد است، که بخشنامه هایی برای این موضوع با هماهنگی وزارتخانه وجود دارد.
علی اصغر زحمتکش رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان یزد گفت: در خصوص مقررات ملی ساختمان ٢٢ مبحث در رشته های مختلف وجود دارد که هر کدام از این مباحث هر چند سال یکبار با توجه به اقتضائات روز و پیشرفت صنعت، تکنولوژی، تجهیزات، لوازم و مصالح ساختمانی بروز می شود.
وی با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی باید پیگیر بروزرسانی مقررات ملی باشد، افزود: مباحث مقررات ملی یک قانون است که برای کل کشور یکسان در نظر گرفته شده و این در حالی است که برخی شهرها مانند شهر یزد به علت تاریخی بودن و وجود بافت تاریخی نیازمند شیوه نامه متفاوتی در برخی موارد است.
زحمتکش گفت: بخشنامه یا شیوه نامه هایی با توجه به شرایط استان و حتی شهرستان ها در بخش های ظرفیت کار مهندس ها و برخی بومی سازی ها وجود دارد که باید با تأیید شورای مرکزی و وزارتخانه اعمال شوند.
نقش پر رنگ نظام مهندسی ساختمان در صرفه جویی انرژی
وی در خصوص بافت تاریخی یزد و جایگاه آن در عمران، گفت: فعلا سازه ای به نام سازه های خشتی در بحث طراحی سازه یا عمران نداریم ولی نمای خشتی و اینکه نماهای بافت تاریخی و سنتی با حفظ ساختار، مقاوم سازی شود، وجود دارد و با توجه به قوانین و مباحث مقررات ملی، این کار انجام می شود.
زحمتکش درباره موضوع گرانی زمین و مسکن در یزد، گفت:  گرانی زمین و مسکن به بحث عرضه و تقاضا مرتبط است و سازمان نظام مهندسی نمی تواند تاثیر مستقیم بر این روند داشته باشد.
وی نقش و کارکرد نظام مهندسی را در بهینه سازی ساختمان برای صرفه جویی انرژی پر رنگ دانست و گفت: نظام مهندسی ساختمان در بخش طراحی و استفاده از سیستم های نو و استفاده بهتر از فضاها و دیوارهای محیطی برای صرفه جویی در انرژی می توانند در هزینه های ساخت همچنین بهره برداری به کارفرما خیلی کمک کنند و مؤثر باشد.
زحمتکش به مالکان توصیه کرد: مالکان حتما از خدمات مهندس ها دارای صلاحیت استفاده کنند.
وی توضیح داد: زمانی که مالکان برای طراحی ساختمان به دفاتر مهندسی نظام مهندسی ساختمان مراجعه می کنند، می توانند رزومه مهندس ها را بررسی و انتخاب کنند.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;