سروسامان بخشیدن به حق الزحمه های نظارت در سازمان نظام مهندسی

به گزارش تاسیسات نیوز،  در میان 25 نفر اعضای هیات مدیره سازمان ،اتفاقی امیدوارکننده برای حضور هرچه بیشتر زنان در رده های بالای نهادهای دولتی و ارتقای جایگاه آنان است. خانم مهندس الهه رادمهر عضو هیات رییسه سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، یکی از زنانی است که در محیطی کاملا مردانه، فعالانه به ایفای نقش و مشارکت در امور سازمانی می پردازد. وی که دبیری شورای مالیاتی سازمان نظام مهندسی استان تهران ،‌مشاور امور بانوان سازمان، دبیرکارگروه آموزش هیات رئیسه  گروه تخصصی معماری، دبیر کمیسیون بانک، بیمه، بازرسی فنی و مالیات نظام مهندسی کشور، عضو کمیسیون بانوان نظام مهندسی کشور و استان و مدیر کمیسیون 7 استان کشور( تهران، قم، قزوین، زنجان، سمنان، مرکزی و البرز) ، عضو هیات تحریریه نشریه پیام نظام مهندسی و عضویت در تعدادی از کمیسیون ها و کمیته های تخصصی سازمان را در کارنامه خود دارد، در گفت وگو با دنیای اقتصاد، به بیان فعالیت ها و عملکرد خود از ابتدا تا اکنون می پردازد.

  تاکنون چه فعالیتهایی در شورای مالیاتی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران انجام شده است؟

در بخش مالیات با توجه به اینکه در زمان تصدی اینجانب به عنوان دبیر شورای مالیاتی سازمان یعنی از بهمن ماه سال 91  مواردی از بندهای کتاب قانون مالیات های مستقیم کشور که در سالهای قبل اجرایی نشده بودند از طرف سازمان امور مالیاتی کشور اجرایی شد و هم چنین با توجه به عدم اعمال حق الزحمه  مهندسان (تعرفه اعلامی از طرف سازمان) عملکرد کلیه اعضا بصورت علی الراس و خارج از تعرفه مصوب مورد رسیدگی قرار می گرفت که موجب نارضایتی اعضا در بخش مالیات بود. این شورا با تلاش بی وقفه خود در ابتدا سعی بر آن داشت تا سازمان امور مالیاتی کشور با مسائل و مشکلات اعضای این سازمان آشنا شود و در این زمینه تلاش بسیاری شد تا حق الزحمه مصوب سازمان در زمان رسیدگی علی الراس اعضا ملاک عمل قرارگیرد و مانع رسیدگی سلیقه ای ممیزین سازمان امور مالیاتی شود در این راستا و با اجرایی شدن قوانین متعدد مالیاتی تلاش بر آن شد که علاوه بر برگزاری کلاس های آموزشی برای اعضا، DVD  فیلم های آموزشی در خصوص نحوه تنظیم دفتر درآمد و هزینه، نحوه اخذ کد اقتصادی، نحوه ارسال صورت معاملات فصلی (169 مکرر) نحوه انجام اظهارنامه مالیاتی تهیه گردد. همچنین بروشورهای مالیاتی جهت آموزش اعضا تهیه شد که تکالیف مالیاتی مهندسان را از زمان اخذ پروانه اشتغال مهندسی که طبق بند ب ماده 95 قانون مالیات های مستقیم مکلف به پرداخت مالیات می باشند به ایشان آموزش می دهد.  این بروشورها در زمان رسیدگی علی الراس آنچه که باید یک عضو سازمان از قوانین مالیاتی بداند و همینطور برای شرکت در کمیسیون حل اختلاف مالیاتی چه تکالیفی باید انجام دهد و چه حقوقی دارد را به مهندسان آموزش می‌دهد. 

 از دیگر اقدامات شورای مالیاتی سازمان نظام مهندسی استان تهران بگویید.

جلسات آموزش حضوری شورای مالیاتی بطور هفتگی برگزار می گردد و اعضای سازمان از طریق ایمیل شورای مالیاتی یا تماس تلفنی با دفتر شورا نیز می توانند مشاوره مالیاتی دریافت نمایند. در ضمن این شورا طبق بند 14 از ماده 15 قانون و بند 14 از ماده 73 آئین نامه اجرایی اعضای سازمان را که علاقمند به شرکت در کمیسیون های حل اختلاف مالیاتی بودند آموزش فنی تخصصی داد و هرساله یک گروه 15 نفره آموزش دیده  و بعد از گذراندن آزمون تخصصی مالیاتی بعنوان نماینده سازمان در کمیسیونهای حل اختلاف مالیاتی شرکت می نمایند. مشکلات اعضا در خصوص ساکن بودن در خانه پدری و درخواست اجاره نامه با والدین از مهندسان در زمان تشکیل پرونده مالیاتی، عدم رعایت تعرفه های سالهای 88 الی 92 در حوزه های مالیاتی و در کمیسیونهای حل اختلاف مالیاتی در زمان محاسبه درآمد، رد کردن دفاتر درآمد و هزینه مهندسان و موارد دیگر که موجب مشکلات عدیده ای برای آنان گردیده بود توسط این شورا حل شد . همچنین با تلاش های این شورا حق الزحمه های سازمان از سال 88 تا 92 از طرف معاونت مالیاتهای مستقیم کشور به کلیه حوزه های مالیاتی ابلاغ گردید.

 این حق الزحمه ها توسط چه نهادی تعیین می شود؟

 حق الزحمه  خدمات مهندسی ساختمان در بخش طراحی و نظارت 4 رشته به صورت درصدی از هزینه ساخت و ساز ساختمان تعیین می گردد. هزینه ساخت و ساز هر متر مربع زیر بنای ساختمان بر اساس قیمتهای مصوب وزارت مسکن و شهرسازی و اعمال ضرایب تعدیل کارهای ساختمانی اعلام شده از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور محاسبه می شود و توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان اعلام خواهد شد.این قیمتها بر اساس پیشنهاد هیات مدیره سازمان استان و تصویب هیاتی مرکب از معاون عمرانی استانداری، رئیس سازمان مسکن و شهرسازی و رئیس سازمان استان حدکثر تا 25 درصد نسبت به قیمتهای تعیین شده کاهش یا افزایش می یابد که این موضوع برای سازمان امور مالیاتی در آن زمان نامفهوم بود که سرانجام با تحمل مشکلات زیاد توانستیم این مشکل را حل کنیم.

 کمیسیون بانوان چگونه شکل گرفت؟

با توجه به آمار 60 درصدی حضور بانوان در دانشگاهها و حضور 10 درصدی بانوان مهندس در جامعه  مهندسی کشور خود نشان دهنده ضرورت توجه به مشکلات و نیازهای این بخش از مهندسین کشور می باشد. در حال حاضر در هیات مدیره سازمان نیز یک بانو حضور دارد و در گروههای تخصصی 7 رشته سازمان 4 بانو حضور دارند که این خود جای تامل دارد، لذا در دوره پنجم شورای مرکزی کمیسیون بانوان و نظام نامه تشکیل آن مصوب شد تا به حضور بانوان مهندس در عرصه ساخت و ساز کشور توجه بیشری مبذول شود تا ضمن ایجاد فضاهای متناسب و در شان بانوان مهندس به بهره گیری  از این پتانسیل نهفته در جامعه مهندسی کشور توجه لازم انجام پذیرد.

 چه فعالیتی در بخش بانوان انجام شده ؟

یکی از اهداف این کمیسیون جلب مشارکت بانوان مهندس در عرصه های تصمیم گیری و تصمیم سازی درارکان سازمان می باشد از جمله فعالیت های کمیسیون بانوان را می توان برگزاری کلاسهای آموزشی نام برد. این کمیسیون برای اولین بار آموزش های غیر اجباری را در سازمان برگزار نمود . این کلاسها شامل آموزش گود برداری ، آشنایی با نحوه نظارت در ساختمانها، آشنایی با نظارت بر اسکلت بتنی و فلزی، آموزش نحوه گزارش نویسی مهندسین ناظر در چهاررشته، آموزش ضوابط معماری و شهرسازی، آموزش مسائل انتظامی و تبصره 7 ماده 100 قانون شهرداریها ،آموزش و بازدید در کارگاههای ساختمانی و آموزش نظارت بر ساختمان در کارگاه، آموزش تکالیف و قوانین مالیاتی برای مهندسان می باشد.برگزاری تورهای تخصصی یک روزه از پروژه های بزرگ ساختمانی در سطح استان تهران، برگزاری جلسات پرسش و پاسخ با اعضای هیات مدیره و برگزاری جلسات هم اندیشی با معاونین و نمایندگان وزارت و اداره کل راه و شهرسازی ،برگزاری جلسات تخصصی با دبیران و اعضای هیات رئیسه گروه های تخصصی. شناسایی بانوان مهندس سرپرست خانوار و خود سر پرست جهت همکاری با سازمان ،تشکیل کمیته راهنمایی و مشاوره فنی و حقوقی به بانوان مهندس،  برگزاری روز زن در سال 92 و برگزاری دو دوره نمایشگاه از آثار هنری بانوان مهندس می توان نام برد.

 فعالیت شما در گروه تخصصی معماری بعنوان دبیر کارگروه آموزش معماری بطور اجمال چه بوده است؟

چون بین تحصیلات آکادمیک مهندسان  و انجام امر نظارت بر ساختمان خلاء آموزشی وجود دارد و مواردی هست که نیاز به آموزش دارد. مهندسان نیاز دارند بدانند که حقوق و مسئولیت های آنان از زمانی که مسئولیت نظارت یک ساختمان را بعهده می گیرند چگونه است و تا کنون این آموزش به مهندسان از طرف سازمان انجام نگرفته بود. بعنوان دبیر کاروه آموزش معماری برای معماران قبل از ورود به حرفه و معماران پایه 3 و پایه 2 کلاس های آموزشی متعددی توسط هیات رئیسه گروه تخصصی معماری برگزار شد.

این آموزشها در زمینه طراحی و نظارت و اجرا انجام می پذیرد نزدیک به یکسال و اندی است که برای اعضای معمار سازمان با همکاری دانشگاه و کانون معماران معاصر و اساتید علاقمند بصورت رایگان این کلاسها برگزار می گردد.

این کارگروه همچنان اقدام به تشکیل کمیته مشاوره و راهنمایی فنی و حقوقی معماران کرد.  هدف این کمیته راهنمایی معماران در خصوص حقوق مهندسی و مشکلاتی که در امر نظارت در ساختمان با آن مواجه میشوند می باشد و در صورتیکه نیاز به حضور همکار با تجربه در محل ساختمان برای راهنمایی بیشتر داشته باشند و یا در خصوص نحوه نوشتن گزارش تخلف ساختمان مشکلی داشته باشند می توانند  با مراجعه به دفتر گروه تخصصی معماری یا تلفنی از مشاوره این کمیته استفاده نمایند. معماران همچنین این کارگروه آموزش کارگاهی ساختمان را در پروژه های مختلف نیز برگزار می نماید تا معماران پایه 3 در کارگاه  ساختمان پیشرفت انجام کار در مراحل مختلف را اعم از بخش گودبرداری اجرای سازه، تا مرحله اتمام سفت کاری آموزش ببینند. همچنین نشستهای هم اندیشی برای مشکلات معماران نیز برگزار می شود از دیگر فعالیت این کارگروه تشکیل کمیته صلاحیت های جدید معماران است که در مورد صلاحیت نما  ،انرژی، معماری داخلی، بازسازی و بازسازی پس از سانحه، مرمت آثار تاریخی بدنبالتعریف صلاحیت جدید می باشد نیز فعالیت می نماید همچنین کمیته ای برای کارشناسی معماران مرتبط  و رفع مشکل و نیاز این همکاران نیز تشکیل گردیده است. 






انتهای پیام

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;