لزوم توجه بیشتر به مدیریت مصرف برق خانگی

 برق خانگی

قابل توجه اینکه در ایران نزدیک به  32% از برق یعنی معادل تقریباً یک سوم سهم انرژی الکتریکی، در بخش خانگی مصرف می­ شود.

 

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز،  وسایل برقی مانند یخچال، فریزر، تلویزیون، ماشین لباسشویی، جاروبرقی، لامپها و دستگاههای گرمایشی و سرمایشی جزء مصرفکنندههای بخش خانگی به شمار میروند که عمده ترین بخش مصرف آن در بخش سرمایشی و روشنایی است. در کشور ما حدود32% از برق یعنی معادل تقریباً یک سوم سهم انرژی الکتریکی، در بخش خانگی مصرف میشود.

کارشناسان سابا به اقشار مختلف مردم پیشنهاد می نمایند که با اعمال یک سری راهکارهای ساده و کم هزینه می توانند ضمن کاهش مصرف برق در هزینه¬های خود نیز صرفه جویی به عمل آورند.

کارشناسان معتقدند امروزه گزینه های زیادی جهت انتخاب سیستم روشنایی منازل و مراکز اداری و تجاری وجود دارد که ازجمله آنها می توان به استفاده از لامپهای LED به جای لامپهای هالوژن و رشته ای اشاره کرد. به نظر آنها انتخاب لامپ مناسب به کاربری آن و مواردی ازجمله رنگ، نور، میزان هزینه وویژگیهای لامپ بستگی دارد.

کارشناسان سابا پیشنهاد می¬کنند که مردم به جای آنکه فقط به میزان انرژی مصرفی لامپ ها فکر کنند بر میزان نوردهی آنها توجه کنند. لومن واحد میزان نوردهی لامپ است. هرچه میزان لومن یک لامپ بیشتر باشد نور بیشتری را تولید میکند. وات، توان مصرفی لامپ است و هرچه وات یک لامپ کمتر باشد، هزینۀ قبض برق مصرفی شما کمتر خواهد شد. چنانچه از لامپ رشتهای استفاده میکنید، میتوانید به جای آنها ازلامپهای LED و یا کم مصرف که همان لومن را دارند استفاده نمایید تا میزان مصرف برق شما کاهش یابد.

برچسب انرژی لامپ، حاوی اطلاعاتی مانند شار نوری لامپ برحسب لومن، توان ورودی لامپ برحسب وات و طول عمر لامپ برحسب ساعت است. هم وطنان عزیز میتوانند با استفاده از اطلاعات برچسب و اطمینان از نشان استاندارد، لامپ مناسب خود را خریداری نمایند. همچنین برای جایگزینی لامپهای رشتهای موجودمی توانند از جدول زیر استفاده کنید.

 

 

 

میزان نوردهی

رشته­ای

کم­مصرف

LED

450 لومن

40 وات

9 الی 13 وات

4 الی 8 وات

800 لومن

60 وات

13 الی 16 وات

8 الی 13 وات

1100 لومن

75 وات

17 الی 23 وات

11 الی 15 وات

1600 لومن

100 وات

23 الی 28 وات

16 الی 20 وات

 

پایان پیام /.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;