لزوم تبادل اطلاعات در حوزه معماری و شهرسازی

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از روابط عمومی شورای مرکزی درحاشیه جلسه مشترک سازمان نظام مهندسی ساختمان برای انتقال تجربیات با دکترساکی استاد دانشگاه های پسکارا ،میلان و رم ومسئول سابق اتاق معماری ایتالیا در روز چهارشنبه مورخ 96/6/29در ساختمان شورای مرکزی*دکترطاهره نصر،رئیس گروه تخصصی معماری شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان اظهارداشت:




1.امروزه همه از شهرنشینی به مثابه پدیده‏ای ناخوشایند یاد می‏کنند. اما تحلیلی دقیق از ویژگیها و ساختار زندگی شهری، روشن خواهد کرد که شهرنشینی به خودی خود ناخوشایند نیست بلکه آنچه بسیاری از شهرهای امروزی را ناخوشایند کرده عدم توجه به ماهیت حقیقی شهر و شهرنشینی است. سیمای شهرها در شهرسازی امروز مورد بی توجهی قرار گرفته است و ارزش‏های شهرسازی مهجور مانده است.





بررسی سیر تاریخی شهرهای ایرانی گویای نمونه‏های ارزشمندی از شهر و محیط شهری است که تجربه حضور در آنها برای انسان لذت بخش بوده است. شهرهای سنتی با گذشت زمان نه تنها ارزش و جذابیت خود را از دست نداده‏اند بلکه با گسترش روزافزون زندگی مدرن بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته اند که این امر مطمئناً در سایه اصول و اندیشه‏هایی است که در خلق آنها به کار رفته است.

 

 

 

2.سوالاتی که امروزه عرصه ساخت و ساز کشور با آن مواجه است به طور کلی عبارتند از:

 

 

مفهوم هویت در شهرسازی و معماری معاصر چیست؟

 

دلایل عدم تحقق شکل مناسب برای شهرسازی معاصر ایران و ایتالیا چیست؟

 

مؤلفه‏های شکل دهنده هویت کالبدی شهرسازی در ایران و ایتالیا کدام است؟

 

آیا مؤلفه «فرهنگ» در هویت کالبدی شهر تأثیرگذار است؟

 

 

3.استخوان بندی شهر مجموعه‏ای است مرکب از ستون فقرات و شبکه‏ای بهم پیوسته از گروهها و عناصر مختلف شهری که شهر را در کلیت آن انجام می‏بخشد و تار و پودش در همه گستره شهر تا انتهایی‏ترین اجزای آن یعنی محلات مسکونی امتداد می‏یابد. عناصر استخوان‏بندی شهر که همان شبکه نهادین شهر را تشکیل می‏دهد ابزارهای هویت دهنده و نقاط عطفی در شهر هستند که با سازمان فضایی خاص خود در ایجاد خاطره رهنی از شهر و خوانایی آن به کار می‏آیند.

 

 

 

4.مؤلفه‏ های تأثیر گذار بر هویت شهر:

 

مؤلفه‏ های طبیعی هویت شهر: ویژگی‏های بستر طبیعی هر شهر بخشی از هویت شهر را به تصویر می‏کشد که در قالب هویت طبیعی شهر قابل تعریف است.

 

 

مؤلفه‏ های مصنوعی هویت شهر: به صورت ساختاری کالبدی در لایه‏های مختلف زمان بر هویت شهر تأثیر دارند و شامل عواملی هستند که در طول زمان بر اجراء مصنوع شهر تأثیر می‏گذارد.

 

 

 

5.آسیب شناسی سیمای شهر معاصر و ضرورت تدوین راهبردهای اصلاحی:


در تعریف شهر عناصری مهم وجود دارد که در این میان توجه به سیمای شهر سازمان فضایی، نمادها و نشانه های شهری، روابط انسانی و تعاملات اجتماعی بسیار قابل توجه است.

 

 

در سیمای شهر کهن ایران هر یک از این عناصر مورد توجه بوده است اما در شهرسازی معاصر متأسفانه چنین نبوده است. شهرهای ما ارزش‏های سنتی را کنار گذاشته اما وارد دنیای مدرن نشده است. شهرسازی معاصر ایران بیش از آنکه به عوامل محتوایی معطوف باشد در تظاهرات کالبدی خلاصه می‏شود. اولین گام در بررسی هویت شهری اندیشیدن در عواملی است که به هویت شهر معنا می‏بخشد.

 

 

 

در کشور ایتالیا چگونه به مؤلفه‏های هویت در شهرسازی توجه می‏شود؟ آیا بستر گرایی و زمینه گرایی در معماری به لحاظ حقوقی هم در نظر است؟

 

 

در کشور ایتالیا به لحاظ حقوقی و قانونی جایگاه معماری پایدار در طراحی مسکن چگونه تعریف می‏شود؟ آیا ضوابطی برای طراحی نما همسان با بستر طرح و اقلیم مطرح است؟

 

 

 

آیا ترویج الگوهای بومی و سنتی در معماری در ایتالیا مد نظر است؟

 

 

 

در ایتالیا مؤلفه «فرهنگ» چگونه در معماری خود را مطرح می‏کند؟ چون توجه به زیرساختهای فرهنگی و فرهنگ به عنوان یک ارزش در مهندسی معماری مطرح است.

 

 

 

جلسه مشترک سازمان نظام مهندسی ساختمان برای انتقال تجربیات با دکترساکی استاد دانشگاه های پسکارا ،میلان و رم ومسئول سابق اتاق معماری ایتالیا در روز چهارشنبه مورخ 96/6/29در ساختمان شورای مرکزی برگزارشد.

 

 

 

در این جلسه سازمان نظام مهندسی ساختمان در راستای تحقق اهداف بلندمدت و میان مدت خود در توسعه روابط بین الملل و ارتقاء آموزش مهندسی در سطح بین الملل ؛همکاری های گسترده ای را با نهادها و مجامع جهانی آغاز کرده است تاکید شد.

 

 

 

همچنین کشور ایتالیا به سبب موقعیت برتر خود در اتحادیه اروپا و قرارگیری در میان هفت کشور صنعتی جهان، از اولویت بسیار بالایی در این تعاملات برخوردار است.در این راستا پروفسور لیوساکی در یک بازدید دوستانه برای بازدید از ظرفیت های شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان آمده و ضمن استقبال از همکاری با صنعت ساختمان کشور، از آمادگی ایتالیا اعم از نهادهای
فنی و اجرایی و نظام های حقوقی به ویژه اتاق معماری ایتالیا برای استقبال از همکاری های آینده خبرداد.

 

 

 

همچنین ایشان از گروه های ذی مدخل و همتایان ایرانی برای بازدید از ظرفیت های اتاق معماری ایتالیا و مجموعه های وابسته با هدف توسعه آموزش،مشارکت های علمی و فنی در حیطه های مهندسی و اجرایی خبر داد.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;