اقرار به عملکرد نامطلوب در معماری ایرانی اسلامی

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس با بیان اینکه متأسفانه در چند دهه گذشته در بحث معماری ایرانی اسلامی خوب عمل نکردیم، گفت: گذشتگان معماری‌های زیبای اسلامی را از خود به جای گذاشته‌اند اما ما برای آیندگان چه به ارث گذاشته‌ایم.
به گزارش تاسیسات نیوز، ستار خورشیدی،‌ رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس امروز، ۵ اسفندماه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز با اشاره به فرا رسیدن روز مهندس گفت: وظایف سازمان نظام مهندسی ساختمان در قانون آمده است که همه فعالیت‌های ما باید در راستای این قانون باشد.
وی، تقویت و توسعه فرهنگ اسلامی در معماری شهرسازی،‌ تسهیل امور مهندسین، تأمین موجبات رشد مهندسی، تأمین اصول مهندسی و رشد آگاهی عمومی، بالا بردن کیفیت خدمات مهندسی و… را از جمله اهداف و وظایف این سازمان عنوان کرد و افزود: متأسفانه در چند دهه گذشته در بحث معماری ایرانی اسلامی خوب عمل نکردیم. گذشتگان معماری‌های زیبای اسلامی را از خود به جای گذاشته‌اند اما ما برای آیندگان چه به ارث گذاشته‌ایم.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس در ادامه به ارائه گزارشی از عملکرد این سازمان پرداخت و گفت: در دوره نهم که توفیق خدمت پیدا کردیم، اقدامات مختلفی را انجام دادیم. امروز بالغ بر ۶۰۰ هزار نفر عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان در کل کشور هستند که حدود ۳۷ هزار نفر کد عضویت این سازمان در استان فارس داریم و از این تعداد ۳۲ هزار نفر فعال هستند.
خورشیدی با بیان اینکه در دوره خود دو اصل سالم‌سازی و شفاف‌سازی و عدالت را برای رسیدن به اهداف سازمان که قانون تعیین کرده است، در دستور کار قرار دادیم، گفت: یکی از وظایف اصلی ما آموزش و دیگری نظارت بر عملکرد است که البته آموزش شاخه‌های مختلفی نظیر بازآموزی، نوآموزی، ورود به حرفه و… دارد.
وی با تصریح اینکه موارد متعددی طی این دوره برای اولین بار انجام داد، گفت: برای اولین بار کلیه متراژهای مستحدثات به سامانه ارجاع رفت. هیچ گروهی جرأت چنین کاری نداشت البته این کار خودش چندین بحث داشت یکی بحث نرم‌افزار و دیگر افرادی بود که علاقه‌مند نبودند سامانه ارجاع فعالیت کند چون همیشه ظرفیت برخی از افراد پر بود اما ما برای اجرای عدالت این کار را انجام دادیم.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس با تصریح اینکه یکی از مزایای این سامانه بحث شفاف‌سازی است که در آن همه مشاهده می‌کنند ارجاعات چگونه انجام می‌شود، افزود: برای بحث نظارت بر عملکرد مجریان،‌ اصلاح‌ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری را به عنوان یک اولویت قرار دادیم. البته یکسری گلایه از برخی مسئولان بالادستی داریم که در این زمینه همکاری نداشتند.
وی از اجرایی کردن قرارداد نظارت برای اولین بار و لحاظ کردن ظرفیت پایه ارشد خبر داد و افزود:‌ در این دوره مشکلات مختلفی وارد شد مثل مشکلات ساختار شکست بین رشته‌ای. یکی از مشکلات جامعه مهندسین بحث ساختار شکست بود که اجرایی نشده بود اما ما آن را پیگیری و حل کردیم.
خورشیدی، اصلاح تعرفه‌های نقشه‌های یو تی‌ام، جدا کردن درصد نقشه‌برداری‌ها بر اساس قانون، ثبت اقدامات انجام شده در نرم‌افزار تفکیک، صورتجلسات تغییر و تحول، برپایی دوره‌های آموزشی برای کارگران، کارفرمایان و…، برپایی همایش فرونشست زمین و… را از دیگر اقدامات سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس در دوره نهم اعلام کرد.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس به مشکل کم آبی در کشورمان اشاره کرد و گفت: متأسفانه به دلیل مشکلات کم آبی حدود بیش از ۵۰ الی ۶۰ درصد در مناطق کل کشور خطر فرونشست وجود دارد یعنی مرگ خاموش مردم را تهدید می‌کند و نسبت به آن به نوعی کم توجه هستیم.
وی با بیان اینکه کشورمان دارای گسل‌های پرخطر زلزله است، گفت:‌ در استان فارس ۵۰ گسل فعال داریم که حدود ۸ گسل آن زیر شهر شیراز رد می‌شود. این موارد اهمیت توجه به علوم مهندسی ساختمان و همچنین شیوه ساخت و سازها را بیش از پیش حساس می‌کند و باید توجه ویژه‌تری نسبت به این مسائل داشته باشیم.
خورشیدی، مهندسان را حافظ جان و مال مردم توصیف کرد و افزود: وقتی پزشکی اشتباه کند، یک نفر از بین می‌رود اما اگر مهندسی اشتباه کند، ممکن است جان شماری از مردم به خطر افتد به همین دلیل می‌گوییم حافظ جان و سرمایه‌های این مملکت هستیم.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس همچنین به نهضت ملی مسکن اشاره کرد و گفت: این پروژه یکی از پروژه‌های ملی و متعلق به همه و به خصوص اقشار بی‌بضاعت است لذا همه مسئول هستیم تا کمک کنیم که این پروژه ها به بهترین شکل ممکن و کمترین هزینه اجرایی شوند. در همین راستا بیشترین همکاری را با مجموعه مدیران استانی داشتیم و به عنوان یک سازمان پیشرو در اجرای این پروژه‌ها به ایفای نقش می‌پردازیم.
وی در ادامه سخنان خود با تأکید بر اینکه خدمات و حق‌الزحمه‌ها مهندسین و ناظران باید واقعی باشد، از مدیران مربوطه درخواست کرد تا به این مسئله توجه کنند و سپس افزود: اگر می‌خواهیم ساخت و سازهایمان اصولی و با کیفیت بالا باشد خدمات و حق‌الزحمه‌های ما باید واقعی باشد.
خورشیدی با بیان اینکه افرادی هستند که دنبال حذف دستگاه‌های نظارتی بر روی عملکرد خود هستند، گفت: خدمات مهندسی حدود ۲ تا ۲ و نیم درصد هزینه ساخت است که ضامن ۹۷ درصد دیگر خدمات است. با توجه به هزینه‌های فروش ساختمان،‌ این دو و نیم درصد چه درصدی از قیمت فروش و سود است.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس تأکید کرد: از مسئولان می‌خواهیم حامی حقوق و وظایف مهندسین باشند تا ما هم بتوانیم وظایف خود را به خوبی انجام دهیم و نتیجه آن هم مستحدثاتی می‌شود که کیفیت بالایی از هر حیث دارند.
وی با تأکید بر اینکه ما نظارت بر عملکرد تمام مستحدثات به جد انجام می‌دهیم به طوری که در دو هفته ۵۵۰ پروژه را در شیراز و صدرا پایش کردیم، گفت: بحث نحوه مدیریتی استان فارس در شرایط کنونی بسیار مطلوب است و استاندار فارس، شهردار شیراز، راه و شهرسازی، سپاه فجر و غیره همگی واقعاً پای کار هستند و همکاری دارند.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;