لزوم استفاده انرژی‌های تجزیه‌پذیر در حوزه ساخت‌وساز

نایب رئیس کمیسیون انرژی، استاندارد مصالح و محیط زیست نظام مهندسی ساختمان کشور با بیان اینکه می‌توان از انرژی خورشیدی در ساختمان به صورت فعال یا غیرفعال استفاده کرد، گفت: در مکان‌هایی مانند موتورخانه یا برج‌های خنک کننده که تلفات انرژی زیاد است، می‌توان انرژی تلف شده را بازیافت کرد.
به گزارش تاسیسات نیوز، احمدرضا طاهری‌اصل، با اشاره به تغییرات مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان در زمینه صرفه‌جویی در مصرف انرژی اظهار کرد: در ورژن جدید مبحث ۱۹ ساختمان‌ها بر اساس بهینه بودن در میزان مصرف انرژی به سه نوع Ac ، Ac+ و Ac++ رتبه بندی می‌شوند.
عایق کاری جداره‌ها برای مقابله با انتقال حرارت
وی افزود: یکی از مهمترین مباحث در حوزه بهینه سازی مصرف انرژی بحث عایق کاری جداره‌ها است بدین معنی که بتوانیم دیوارهایی را داشته باشیم که در مقابل انتقال حرارت بهینه بوده و کمترین میزان تلفات حرارتی را داشته باشند که از اصول اولیه است.
نایب رئیس کمیسیون انرژی، استاندارد مصالح و محیط زیست نظام مهندسی ساختمان کشور ادامه داد: دومین بحث در حوزه بهینه سازی مصرف انرژی، استفاده از تجهیزات و تأسیسات سرمایشی و گرمایشی است که دارای برچسب انرژی بالا هستند و بهینه مصرف می‌کنند.
نصب پنجره‌های بهینه برای داشتن نور و گرمای مناسب
وی سومین بحث در حوزه بهینه سازی در مصرف انرژی را نصب پنجره‌های دو جداره و سه جداره عنوان کرد و گفت: نصب این پنجره‌ها باید به گونه‌ای انجام شود که هم از نظر اتلاف انرژی یعنی نشت و نفوذ هوا بهینه بوده و هم از لحاظ اینکه نور کافی به ساختمان ورود کرده و نور مضر را نیاورد، بهینه باشد.
طاهری‌اصل با بیان اینکه اصفهان در اقلیم گرم و خشک قرار دارد و تفاوت دمای شب و روز در این اقلیم زیاد است و نیز در زمان‌هایی که آفتاب پرشتاب باشد، علاوه بر نور گرما نیز به ساختمان وارد می‌شود، گفت: در تغییرات جدید به این نکته توجه شده که در اقلیم گرم و خشک پنجره‌هایی استفاده شود که بتوانند در زمان‌های مناسب فقط نور را وارد کرده و در زمان‌های دیگر نور و گرما را به ساختمان وارد کنند.
بهره‌گیری از انرژی‌های تجزیه‌پذیر
وی چهارمین بحث در حوزه بهینه سازی در مصرف انرژی را بهره‌گیری از انرژی‌های تجزیه‌پذیر به ویژه انرژی خورشیدی عنوان کرد و افزود: انرژی خورشیدی در ساختمان می‌تواند به صورت فعال یا غیرفعال استفاده شود؛ فعال مانند بهره‌گیری از پنل‌های فوتوولتاییک برای تولید برق مستقیم از خورشید و یا بهره‌گیری از آبگرم‌کن‌های خورشیدی است و غیرفعال هم به ورود نور طبیعی به داخل ساختمان مربوط می‌شود.
نایب رئیس کمیسیون انرژی، استاندارد مصالح و محیط زیست نظام مهندسی ساختمان کشور تاکید کرد: در تغییرات جدید توجه ویژه‌ای به دیوارهایی که بتوانند ذخیره حرارتی مناسبی را داشته باشند، شده است؛ همچنین توجهی نیز به سیستم‌های کنترلی شده تا بتوانیم از سامانه‌های پایش عملکرد یا کنترل برنامه‌ریزی استفاده کنیم؛ سیستم‌هایی که بتوانند در زمان‌های نیاز به انرژی شیرها را باز بگذارند و دمای مناسبی تأمین شود و یا زمان‌هایی که شخص در واحد نیست یا نیاز چندانی به سرما و گرما ندارد، سرمایش یا گرمایش را قطع کند تا مصرف انرژی کاهش پیدا کند.
استفاده از سیستم‌های بازیافت حرارت در ساختمان‌های جدید
وی با بیان اینکه بخشی از تغییرات به بازیافت انرژی مربوط می‌شود، گفت: در مکان‌هایی مانند موتورخانه یا برج‌های خنک کننده و سیستم‌های سرمایشی که تلفات انرژی زیاد است، می‌توان انرژی تلف شده را بازیافت کرد و بخشی از آن را در ساختمان با استفاده از سیستم‌های بازیافت حرارت استفاده کرد.
طاهری‌اصل تاکید کرد: در مباحث مربوط به ساختمان آمده که دمای ساختمان در فصل زمستان حداکثر ۲۲ درجه سانتیگراد و در فصل تابستان حداقل ۲۴ درجه سانتیگراد باشد که این دو دما را باید با همان سامانه‌های کنترل‌گر بررسی کرد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;