قطعی گاز صنایع چاره ساز نیست

یکی از مشکلات موجود در حوزه انرژی ایران عدم تراز بین تولید و مصرف است، در فصل زمستان مصرف گاز بالاتر از میزان تولید بود، در شرایط فعلی نیز مصرف بنزین در برخی ایام بیشتر از میزان تولید شده است و به سراغ ذخیره‌سازی‌ها رفته‌ایم، لذا باید برای این مساله راه‌حلی اندیشیده شود.
به گزارش تاسیسات نیوز، محمد خطیبی – کارشناس ارشد حوزه انرژی، با بیان اینکه در برخی روزها گفته می‌شود که مصرف بنزین به ۱۲۰ لیتر هم رسیده، درحالی که تولید تنها مقداری بالای  ۱۰۰لیتر است، اظهار کرد: برای این ناترازی‌ها باید فکری شود و این مساله صرفا از عهده وزارت نفت خارج است و در این مورد دولت باید تصمیم جدی بگیرد، چراکه اگر این ناترازی‌ها را برطرف نکنیم، این مصرف بی‌رویه مشکل آفرین خواهد شد.
وی با بیان اینکه این مساله باید علاج شود و به دنبال بهینه‌سازی مصرف باشیم، گفت: خودروهایی که تولید می‌شوند، تقریبا دو برابر استاندارد جهانی مصرف می‌کنند، باید سیستم حمل‌ونقل اصلاح شود، در این صورت مصرف بنزین تا حد زیادی کاهش می‌یابد.
این کارشناس با بیان اینکه مصرف باید بهینه شود و وزارت نفت باید در کنار سیاست‌های مدیریتی در حوزه مصرف برای افزایش تولید نیز برنامه داشته باشد، تاکید کرد: اقداماتی در این بخش صورت گرفته اما باید تسریع شود؛ اجرای طرح‌های نفتی اینگونه نیست که در کوتاه مدت پاسخگو باشد، ساخت یک پالایشگاه به حداقل چهار سال زمان نیاز دارد.
به گفته خطیبی، همچنین برای توسعه یک میدان گازی به سه الی چهار سال زمان نیاز داریم، بنابراین باید روی هر دو زمینه بهینه‌سازی مصرف و افزایش تولید نفت و گاز فکر جدی شود چراکه ناترازی بین تولید و مصرف می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند.
وی با بیان اینکه سال گذشته این مساله مدیریت شد و امیدواریم امسال نیز این مدیریت صورت بگیرد، خاطر نشان کرد: این موضوع که گاز صنایع را قطع می‌کنیم تا مردم دچار مشکل نشوند، نمی‌تواند راه‌حل مناسبی باشد، صنعت بخش تولید است که نباید مورد غفلت قرار بگیرد. این مساله برای اقتصاد ملی امر خوشایندی نیست. تنها راه‌حل در این شرایط افزایش تولید و بهینه‌سازی مصرف انرژی است.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;