قائله «مازوت» با بکارگیری تجدیدپذیر ها ختم می شود

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: عواملی چون آلایندگی بسیاری از شهرها موجب شده که به سمت انرژی‌ها نو برویم اخیرا برای اینکه گاز  مصارف خانگی قطع نشود از نیروگاه‌ها به صورت ترکیبی استفاده کردیم که قائله‌ای هم ایجاد شد.
تاسیسات نیوز/ صدیقه بهزادپور: پرویز محمدنژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس درباره ضرورت توسعه انرژی‌های نو با حضور بخش خصوصی گفت درباره اهمیت انرژی‌های تجدیدپذیر باید گفت که انرژی‌های تجدیدپذیری و یا همان انرژی‌های نو، امروز در دنیا به عنوان یکی از انرژی‌های پاک و مورد توجه شناخته شده است البته مورد توجه از این جهت که یک رشد فزاینده‌ای دارد از این رو می‌توان گفت خود را به عنوان یک روند نشان می‌دهد و بسیاری از کشورهای دنیا، ۴۰ درصد انرژی مورد نیاز خود را از این روش تامین می‌کنند همین مسئله خود حامل پیامی است مبنی بر اینکه این نوع انرژی‌ها به سمت بزرگ شدن پیش می‌روند و جامعه جهانی و مجموعه مصرف کنندگان را به سمت خودش می‌کشاند چراکه چاره‌ای نیست.
او افزود: بنابراین ما هم برای اینکه عقب نمانیم حتما باید در این مسیر از چند جهت گام برداریم نخست از این جهت که دنیا به سمت استفاده از انرژی‌های نو می‌رود ما هم جزئی از این دنیا هستیم و باید به سمت آن برویم دوم اینکه این نوع انرژی‌ها، از فناوری های بسیار پیچیده و بسیار سطح بالا در حال برخوردار شدن است که  ما هم از آن باید بهره ببریم سوم اینکه بسیاری ازکشورهای حاشیه و همسایه ما نیازمند انرژی‌های ما در زمینه گاز، نفت و پتروشیمی، گازوئیل و برق هستند که همین باعث ایجاد بازار خوبی برای ما شده است. چهارم اینکه تعدادی از متخصصان ما در این زمینه چه در منطقه و چه در دنیا کم نظیر هستند بنابراین به عنوان منبع ثروت در اختیار ما است.
این نماینده مجلس اشاره کرد: عواملی چون آلایندگی بسیاری از شهرها موجب شده که به سمت انرژی‌ها نو برویم اخیرا برای اینکه گاز  مصارف خانگی قطع نشود از نیروگاه‌ها به صورت ترکیبی استفاده کردیم که قائله‌ای هم ایجاد شد.
وی تصریح کرد:
 انرژی‌های مانند گازوئیل می‌تواند برای ما ایجاد مشکل کند. بنابراین اگر همه اینها را کنار هم قرار دهیم ما را مجبور خواهد کرد که نگاه به سمت و سوی انرژی‌های تجدید پذیر داشته باشیم پس دلیل، دلیل متقن و محکم و اساسی است اما از این جهت که محدودیت منابع مالی داریم تا حدودی ما را دچار محدودیت کرده چون انرژی‌های تجدیدپذیر برای تولید، نیازمند سرمایه گذاری های اولیه تقریبا قابل ملاحظه نسبت به نیروگاه‌های سیبل ترکیبی، حرارتی و سایر نیروگاه‌ها دارد و به نوعی گران تر از آن‌ها است.
او اشاره کرد: این برنامه در برنامه پنجم به دولت ارائه  و در برنامه ششم قرار بود که ما حدود ۵۰۰۰ مگاوات از این محل تولید کنیم و در برنامه پنجم تولید ناشی انرژی‌های تجدیدپذیر را به کشورهایی که در اطراف ما هستند صادر شود. این موضوع به برنامه ششم منتقل شد در حال حاضر کمتر از ۱۰۰۰ مگاوات در حال تولید انرژی هستیم اما طبق پیگیری‌های کمیسیون انرژی و نگاه توسعه محور نسبت به این زمینه، وزیر نیرو موافقت کردند و دستور دادند که به این میزان تولید اضافه شود. در آخر برنامه ششم ممکن است به ۱۵۰۰ مگاوت برسیم. چشم انداز خوبی است و برای شروع کار خوب است. چراکه تولید این انرژی ها می‌تواند سرمایه‌ای برای کشور شود.
او با اشاره به فعالیت بخش خصوصی در این زمینه عنوان کرد: اتفاقا در این برنامه دستور العمل این است که نیروگاه های تجدیدپذیر به بخش خصوصی واگذار شود و یا اینکه بخش خصوصی بیاید این را ایجاد و تولید و در نهایت صادر کند این قانون هم همچنان باقی است براین باورم که ما باید براساس زمانی که داریم حتما فعالیت بخش خصوصی در این زمینه را محقق کنیم که کار پسندیده‌ای است.
محمدنژاد در پاسخ به این سوال که ما در زمینه صدور این انرژی به کشورهای همسایه تا چه حد پیشرفت داشتیم؟ ابراز کرد: کشور ما نیازمند ارتباطات با کشورهای دیگر است ارتباطاتی که بتواند کالا رد و بدل شود و ارتباط مالی با کشورهای همسایه ایجاد کند. به عنوان بازار عراق و افغانستان بازارهای بکری برای ما هستند؛ بازارهایی هستند که هنوز دخالت های زیادی در آن صورت نگرفته و هنوز در آن حضور پیدا نکردند اخیرا ترکیه به عراق وارد شده است. ما باید این مسئله را در نظر بگیریم وزارت نیرو هم ارتباط خوبی با مسئولان عراقی داد که اخیرا هم وزیر نیرو به آنجا سفرکرده و رایزنی کرده بودند که آورده خوبی هم داشت.  ما در کمیسیون انرژی بر این مسئله تاکید داریم که این بازارهای بکر انرژی را از دست ندهیم. به هر حال اقداماتی خوبی نیز در این باره انجام شده است ما در جمهوری آذربایجان و افغانستان هم می‌توانیم بازار خوبی داشته باشیم. کشورهایی که وجوهات مشترکی هم با ما دارند از این رو همه اینها وجه اشتراکی است که می‌تواند ارتباطات را ایجاد کند. در این باره باید دست دولت را بازتر بگذاریم تا به این امور تحقق بخشد.
منبع تاسیسات نیوز
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;