فرش قرمز برای بزرگان

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از خبرگزاری شانا، روز گذشته بزرگ‌ترین گردهمایی وزرای انرژی کشورهای تولیدکننده گاز جهان در تهران برگزار شد.



گردهمایی که روز دوشنبه با حضور سران کشورهای مذکور در تهران می‌تواند به قول وزیر نفت آغازی بر خوشامدگویی بازار جهانی گاز به ورود ایران به معادلات جهانی باشد.



کارشناسان می‌گویند ایران با در اختیار داشتن سهمی نزدیک به 20 درصد از ذخایر گازی جهان که رقمی معادل 40 تریلیون مترمکعب است، بزرگ‌ترین پتانسیل گازی و یکی از مهم‌ترین کشورهای عضو GECF است.



در حال حاضر سازمان کشورهای صادرکننده گاز رقمی حدود 67 درصد از ذخایر گازی جهان و 45 درصد از تولید گاز طبیعی را در اختیار دارند که نشان‌دهنده اوج قدرت این سازمان در بازار جهانی گاز است.



روز گذشته در این اجلاس وزیر نفت کشورمان از وجود دو خطر در بازار جهانی گاز خبر داد و گفت: افت تقاضا از یک طرف و کاهش قیمت گاز در بازارهای جهانی از طرف دیگر دو عامل مهمی هستند که سرمایه‌گذاری‌ها را در این صنعت تحت‌تاثیر خود قرار داده‌اند.



وی در عین حال 6 راهکار را برای توسعه پایدار مبتنی‌بر ارتقای ظرفیت‌های گازی در جهان مورد استناد قرار داد. در نشست روز گذشته در عین حال محمدحسین عادلی، نماینده کشورمان در سمت دبیرکلی سازمان کشورهای صادرکننده گاز ابقا شد.

 

وزیر نفت در بزرگ‌ترین‌ گردهمایی وزرای انرژی کشورهای صادرکننده گاز در تهران اعلام کرد


6 پیشنهاد گازی ایران برای توسعه پایدار


بزرگ‌ترین‌ کشورهای صادرکننده گاز روزگذشته در تهران میهمان وزیر نفت کشورمان بودند و زنگنه در این نشست 6 راهکار برای امنیت تقاضای جهانی گاز ارائه کرد.


 

دیدار وزرای GECF در دو نشست فوق‌العاده و عادی به ترتیب در صبح و بعد‌از‌ظهر انجام شد. نشست فوق‌العاده به منظور آماده کردن اسناد مربوط به جلسه سران و نشست عادی این سازمان با محورهای مهم این سازمان اعم از انتخاب دبیرکل و تبادل نظر درخصوص وضعیت بازار گاز برگزار شد. زنگنه بر این باور است که برگزاری GECF در تهران به نوعی در حکم خوشامدگویی به بازگشت ایران به بازارهای جهانی است.




دیدار وزرای GECF در دو پرده


روز گذشته ایران میزبان وزرای کشورهای عضو در سازمان کشورهای صادرکننده گاز بود.

صبح دیروز نشست اضطراری اعضا به ریاست بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران و هفدهمین نشست عادی این سازمان بعدازظهر این روز به ریاست وزیر جدید نفت نیجریه، امانوئل ایبه کاچیکوو برگزار شد.



به گفته زنگنه تدوین پیش‌نویس بیانیه سران که هدف از برگزاری نشست فوق‌العاده وزارتی بود، حدود دو ساعت طول کشید و بیانیه با اجماع کامل اعضا تدوین شد.



وی در ادامه اعلام کرد که جزئیات این پیش‌نویس پس از تایید در اجلاس سران در روز دوشنبه، اعلام و منتشر خواهد شد. در نشست فوق العاده وزارتی همچنین پیامی از سوی اجلاس GECF به نشست کاپ‌٢١ (COP21) که به زودی در پاریس برگزار می‌شود، تهیه و بر اهمیت نقش گاز در توسعه پایدار و محیط زیست تاکید شد.



اما در نشست عادی این سازمان زنگنه در قامت یکی از سخنرانان برای تضمین آینده تقاضا و تولید گاز شش راهکار به GECF ارائه کرد.



زنگنه با اشاره به اینکه برای توسعه منابع صادرات گاز و تأسیسات لازم برای افزایش سهم این انرژی پاک در سبد انرژی جهان، کشورهای صادرکننده گاز با چالش‌هایی همچون شرایط دشوار تامین اعتبار سرمایه‌گذاری در پروژه‌ها، هزینه بالای دسترسی به فناوری‌های روزآمد، افت شدید قیمت در سال‌های کنونی و در نهایت خطرهای ژئوپلیتیک، رو به رو هستند، گفت: در نظم کنونی جهانی و وضعیت اقتصادی بین‌المللی، باور دارم که اتخاذ راهکارهای ذیل برای همه مفید است.




١- تقویت هماهنگی در سیاست‌ها از جهت تولید و مسائل بازار گاز، به ویژه از جهت چارچوب‌های قراردادی.

 

٢- ایجاد بستر مناسب برای همکاری با شرکت‌های بین‌المللی و نهادهای تجاری انرژی و نهادهای مالی.

 

٣- برقراری گفت‌وگوی بین‌المللی با دیگر بازیگران در صحنه بین‌المللی انرژی، همچون اوپک، IEF و IEA و همچنین دیگر تولیدکنندگان گاز غیر‌عضو GECF و مصرف‌کنندگان عمده می‌تواند منجر به شناخت بهتر مسائل مربوط به منافع مشترک، تبادل دیدگاه‌ها و توسعه تعامل بین‌المللی شود.

 

٤- تبادل تجربه و دانش فنی از روش‌ها و ابزارهای گوناگون همچون برگزاری همایش‌ها و کارگاه‌های مشترک.

 

٥- تقویت دبیرخانه و توانبخشی به آن برای پیشبرد اهداف مجمع. یکی از الزامات تقویت دبیرخانه، حمایت از تداوم و یکپارچگی مدیریت مجمع و همچنین گزینش و انتصاب کارشناسان با تجربه و مطلع است.

 

٦- توسعه بیشتر فعالیت‌های دبیرخانه در زمینه انجام مطالعات بلندمدت و کوتاه‌مدت درباره بازار گاز و توسعه و ارزیابی الگوها و دورنماهای گاز طبیعی و همچنین توسعه راهبرد بلند‌مدت جی‌یی‌سی‌اف سبب تقویت سطح دقت و کارآیی الگوها و روش‌های تحلیل بازار منجر به تقویت قابلیت پیش‌بینی آنها خواهد شد.

 

نشست روز گذشته با حضور وزیران نفت و انرژی کشورهای نیجریه، ایران، لیبی، قطر، روسیه و امارات و روسای هیات‌هایی از بولیوی، گینه استوایی، مصر، نیجریه، پرو، ترینیداد و توباگو و ونزوئلا و همچنین نمایندگانی از کشورهای هلند، نروژ و عمان به‌عنوان اعضای ناظر برگزار شد.



در این بین عباس عراقچی، معاون حقوقی و امور بین‌الملل وزارت امورخارجه دیگر سخنران این نشست از سوی ایران بود. به گفته عراقچی با برطرف شدن موانع تحریم، راه برای توسعه اقتصادی برای ایران هموار می‌شود و آثار اولیه رفع تحریم‌ها از طریق چنین اجلاسی می‌تواند به سرعت خود را ظاهر کند. وی ادامه اظهار کرد: سومین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز، نخستین جلسه‌ای است که در سطح بسیار بالا بعد از توافق برجام در کشورمان برگزار می‌شود و استقبال بالا از این اجلاس، نشانگر رویکرد جدید جامعه جهانی در ارتباط با ایران در دوران پس از برجام است.




به گفته عضو ارشد مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان متاسفانه در یک دهه گذشته بر سر راه استفاده ایران از این توانمندی بزرگ موانعی گذاشته بودند که توافق برجام این موانع را برطرف کرد که آثار رفع موانع را می‌توان در تعداد حضور سران کشورها در نشست تهران مشاهده کرد.



اما از دیگر اخبار مهم این نشست انتخاب مجدد دبیر کل این سازمان برای دو سال دیگر بود.


در حالیکه لیبی و نیجریه نیز برای کسب این جایگاه ابراز آمادگی کرده بودند محمدحسین عادلی، نماینده ایران در GECF دو سال دیگر در این سمت باقی ماند. اعضای این سازمان نیز از روز گذشته به 13 کشور رسیدند، در واقع در خواست جمهوری آذربایجان برای پیوستن به این سازمان از سوی اعضا تایید شد.



حاشیه نفتی و گازی GECF


هر دو نشست فوق‌العاده و عادی وزرای GECF روز گذشته در پشت درهای بسته و بدون حضور خبرنگاران برگزارشد اما بعد از این نشست‌ها زنگنه در جمع خبرنگاران حاضر شد و با توضیح اهم وقایع هر دو نشست‌ GECF به برخی سوالات پاسخ داد.



از آنجا که برخی از اعضای اوپک از جمله لیبی، عراق، قطر و… علاوه بر عضویت در GECF در سازمان کشورهای صادر‌کننده نفت نیز عضویت دارند، برخی حاشیه‌های نفتی در نشست دیروز به وجود آمده که غالبا به موضوع نشست آتی اوپک که دو هفته بعد در ژنو برگزار می‌شود، پرداخته است.



در حاشیه نشست فوق‌العاده روز گذشته زنگنه با اشاره به اینکه میزان تقاضا و مصرف گاز مدام در حال رشد است از خطری که آینده این سوخت را تهدید می‌کند، ابراز نگرانی کرد.



به گفته وی با وجود آلاینده بودن سوختی مانند زغال سنگ اما کشورها از آن استفاده می‌کنند و با اختصاص یارانه به این سوخت مصرف آن را بالا نگه داشته‌اند. زنگنه با اشاره به اینکه گاز در جهان با قیمت‌های پایینی معامله می‌شود، اعلام کرد: این مساله موجب کاهش سرمایه‌گذاری در ذخایر گازی جهان شده که می‌تواند موجب کاهش تولید آن در آینده شود.



وزیر نفت با بیان اینکه نباید به سوخت‌هایی با آلایندگی بالا، یارانه اختصاص یابد، گفت: بازار نفت و گاز را نباید سیاسی کرد و نباید گذاشت با استفاده از سیاست، مانعی بر سر راه صادرات گاز ایجاد شود.



وزیر نفت کشورمان در ادامه به برخی روابط گازی ایران با دیگر کشورها اشاره و برای چندمین بار بر عدم به صرفه بودن صادرات گاز به اروپا با خط لوله تاکید کرد.



وزیر نفت در ادامه اعلام کرد که مقاصد اصلی صادرات گازی ایران به کشورهای همسایه محدود می‌شود. وی همچنین به ارتباط استراتژیک ایران و روسیه تاکید کرد و با اعلام اینکه به یقین با الکساندر نوواک، وزیر انرژی روسیه دیدار خواهد داشت، عنوان کرد: روسیه را شریک راهبردی و همکاری مهم در بخش گاز و نفت می‌دانیم.



اما در این بین برخی وزرای نفتی GECF درخصوص بازار نفت و نشست آتی اوپک اظهار نظر کردند. وزیر نفت کشورمان، بیژن زنگنه نفت 70 دلاری را قیمت منصفانه برای نفت دانست و درباره اختلافات روسیه و برخی کشورهای عربی درخصوص کاهش تولید نفت گفت: روسیه عضو اوپک نیست و اعضای اوپک نباید تصمیمات خود را مشروط به تصمیمات خارج از اوپک بکنند.

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;