عمر ساختمان های ایران ۶۵ سال کمتر است

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان مازندران، گفت: به دلیل عدم رعایت استانداردهای لازم در ساخت و ساز عمر ساختمان در کشور ۳۵ سال است که درصورتی که دنیا ۱۰۰ عمر برای ساختمان در نظر گرفته شده است.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، سیف‌الله‌علی‌نیا پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران در نشست خبری به مناسب سال روز زلزله بم و روز ملی ایمنی اظهار کرد: در زلزله رودبار و منجیل تعداد زیادی از هموطنان ما کشته شدند و همین موضوع زمینه‌ساز تشکیل سازمان نظام مهندسی ساختمان در کشور شده است.
وی با اعلام اینکه ساخت‌وساز کشور بعد از تشکیل سازمان از رشد کیفی برخودار شده،گفت: عدم ایجاد این سازمان بار مالی سنگینی را بردولت تحمیل می‌کرده است.
رئیس نظام مهندسی ساختمان مازندران با اعلام اینکه سالانه ۶ میلیون متر مربع پروژه در بخش طراحی، نظارت و اجرا در استان مازندران ساخته می‌شود، گفت: اگر قرار باشد این مقدار پروژه به دولت واگذار می‌شد بار سنگین بردوش دولت قرار داده می‌شده است.
رئیس سازمان نظام مهندسی مازندران خاطر نشان کرد: از لحاظ تخصصی و بار مالی اقدامات این مجموعه قابل مقایسه با فعالیت‌های دولتی نیست.
وی با اشاره به عدم همکاری شهرداری‌ها در برخی از نقاط استان، افزود: استفاده از خدمات نظام مهندسی سرمایه‌گذاری است در حالی که این موضوع چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد.
علی‌نیا با اعلام اینکه عمر ساختمان در کشورهای پیشرفته حدود ۱۰۰ سال و در کشور ما ۳۵ سال است، گفت: ۶۵ سال میزان عمر ساختمان در کشور نسبت به دیگر کشورهای پائین تر است.
وی با اعلام اینکه فرهنگ استفاده از خدمات مهندسی در جامعه نهادینه شود، تصریح کرد: مهندسان ما هم باید متعهدانه عمل کنند و اگر تعللی وجود دارد باید از ظرف ما مدیریت شود.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان مازندران خاطر نشان کرد: موضوع تامین و نگهداری به صورت جدی در برنامه کاری قرار گیرد، ساختمان نیاز به مراقبت جدی داشته و امروز به دلیل ایجاد تاسیسات و فرسایش جغرافیای ساختمان نیازمند مراقبت است.
وی با اعلام اینکه قوانین موازی در بخش نظام مهندسی ساختمان وجود دارد، گفت: با وجود قانون ماده ۱۰۰ و تراکم فروشی ضوابط طرح تفضیلی شهرها در این بخش‌ها رعایت نمی‌شود و به راحتی حقوق شهروندی در این بحث پایمال می‌شود.
علی‌نیا ادامه داد: حقوق شهروندی به دلیل دور زدن طرح تفضیلی به صورت جدی پایمال می‌شود، قوانین طرح تفضیلی در شهرهای استان سخت گیرانه است.
وی با اعلام اینکه اعتماد سازی بین مهندسان و مالکان از اقداماتی که رسانه‌ها به آن توجه کنند، گفت: همه سازنده‌ها به این بخش توجه کنند، آموزش حرفه‌ای مهندسان را به نوعی در دستور کار جدی داریم، حتی استادکارها و کارگرها را در برنامه کاری داریم.
منبع خبرگزاری فارس
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;