پله برقی هنوز در ایران ساخته نمی‌شود

معاون اتاق تعاون ایران گفت: هشتمین نمایشگاه آسانسور و پله‌برقی و صنایع وابسته بهمن‌ماه امسال توسط اتاق تعاون برگزار می‌شود.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، با وجود اینکه دانشکده‌های گوناگون صنعتی و مهندسی در کشور وجود دارند و هر ساله تعداد زیادی از دانش‌آموزان نخبه کشور جذب این دانشکده‌ها می‌شوند و در نهایت مهندسان گوناگون تربیت می‌شوند، اما هنوز مهندسان در ساخت برخی از قطعات صنعتی مورد نیاز زندگی شهری کنونی مانند پله‌ برقی ورود نکرده و مجبوریم تمام این قطعات را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از خارج وارد کرده و یا در نهایت به صورت مونتاژ و سرهم‌بندی در داخل کشور تولید کنیم.
علی مطیع جهانی، معاون پشتیبانی برنامه‌ریزی و امور نمایشگاه‌های اتاق تعاون ایران گفت: هشتمین نمایشگاه بین‌المللی آسانسور، پله‌برقی و صنایع وابسته از سوم تا ششم بهمن‌ماه ۹۸ در محل دائمی نمایشگاه‌های تهران و توسط امور نمایشگاهی اتاق تعاون ایران برگزار می‌شود.
وی افزود: صنعت ساختمان و صنایع مربوطه از بخش‌های مهم اقتصاد کشور است که به منظور تقویت صنایع وابسته هشتمین دوره نمایشگاه آسانسور و پله‌برقی از زیر مجموعه‌های صنایع مرتبط با ساختمان برگزار می‌شود و در این نمایشگاه بازرگانان، مشاوران، دانشگاهیان، شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها  و کسب و کارهای نوین در این نمایشگاه حضور پیدا می‌کنند.
وی هدف از برگزاری این نمایشگاه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این‌گونه عنوان کرد که اتاق تعاون ایران چندین بار نمایشگاه صنعت ساختمان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برگزار کرد که بستر مناسبی جهت ارتقا و تبادل دانش داخلی فعالان صنعت ساختمان و نیز بازاریابی و صادرات محصولات مرتبط با این صنعت و نیز ایجاد ارتباط بین صنعت و دانشگاه و تامین نیاز صنعت از محل اختراع و شرکت‌های دانش‌بنیان و دعوت از هیات‌های تجاری برای بازدید از نمایشگاه صنعت برگزار شد و صنعت آسانسور و پله‌برقی نیز در این راستا برگزار می‌شود.
به گفته مطیع جهانی ارتباط نمایشگاه آسانسور و پله‌برقی با بخش تعاون این گونه است که انجمن تولید‌کنندگان صنعت آسانسور که زیر مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دارند و نیز اتحادیه خدمات و تولیدکنندگان بخش تعاون در صنعت آسانسور حضور دارند، بنابراین هم شرکت‌های تعاونی هستند و هم این اتحادیه عضو انجمن‌ها و اتحادیه است.
معاون پشتیبانی برنامه‌ریزی و امور نمایشگاه‌های اتاق تعاون ایران در مورد اینکه چه تعداد شرکت تعاونی در صنعت آسانسور فعالیت دارند، گفت: تعداد را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نمی‌دانم، اما در نمایشگاه امسال ۱۰ هزار مترمربع برای عرضه محصولات آسانسور و پله‌برقی در نظر گرفته شده است. از برنامه‌های دیگر نمایشگاه برگزاری کارگاه‌های آموزشی، مهارت و فنی و حرفه‌ای، ایمنی و نظارت با همکاری سازمان نظام مهندسی ساختمان و سازمان استاندارد در راستای استاندارد آسانسور و پله‌ برقی برگزار می‌شود.
مطیع جهانی همچنین گفت: اتاق تعاون هم عضو شورای عالی استاندارد است و استانداردهای بین‌المللی در این رشته تخصصی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مراقبت می‌کنیم.
وی در مورد تاریخ نمایشگاه گفت: مجوز صادرشده برای نمایشگاه آسانسور و پله‌برقی ۱۰ تیرماه ۹۸ بود که به نام اتاق تعاون ایران صادر شد، اما طبق رویه‌ها باید از یک سال قبل باید به تولیدکنندگان اطلاع داده شود، اما زمان آن به سوم تا ششم بهمن‌ماه تغییر پیدا کرد و امیدواریم از سال‌های بعد این نمایشگاه در موعد مقرر خود یعنی همان تیرماه برگزار شود.
معاون پشتیبانی برنامه‌ریزی و امور نمایشگاه‌های اتاق تعاون ایران در مورد بحث استاندارد و ایمنی آسانسور و پله‌برقی گفت:‌ در این نماشیگاه با برگزاری کارگاه‌های آموزشی، بحث استاندارد و امینی به صورت جدی پیگیری می‌شود و پیمانکاران و مشاوران ناظر در این زمینه در این کارگاه‌ها شرکت می‌کنند.
مطیع جهانی در مورد اینکه چه تعداد از آسانسورها و پله‌برقی‌ها بیمه‌نامه دارند، افزود: یکی از معضلات، معضل استفاده از آسانسور و پله‌برقی، مشکل استاندارد بودن و بیمه است که در صنعت ساختمان بیمه مسئولیت کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. تولیدکنندگان گرچه رغبت دارند محصول خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ با بیمه ارائه کنند، اما به نظر من باید بیمه آسانسور و پله‌برقی باید جزو بیمه اجباری شود، زیرا با جان مردم سروکار دارد و ما هم اعلام آمادگی کردیم که در نمایشگاه ساختمان و همچنین نمایشگاه آسانسور و پله‌برقی غرفه‌ای در اختیار ناظران و پیمانکاران ناظر مانند استاندارد بیمه قرار دهیم.
وی تاکید کرد: انجمن تخصصی آسانسور و اتحادیه مربوطه در اتاق تعاون حضور دارند و تامین نیاز تولیدکنندگان قطعات آسانسور با همکاری انجمن آسانسور انجام می‌شود. وظیفه ما شناسایی نیازهای این صنعت است که از طریق واردات انجام می‌شود، همچنین برای صادرات خدمات مهندسی و یافتن بازار هدف کمک می‌کنیم.
معاون پشتیبانی برنامه‌ریزی و امور نمایشگاه‌های اتاق تعاون ایران اظهار داشت: هیات‌های تجاری از سوریه،‌افغانستان، ترکیه و عراق در این نمایشگاه شرکت خواهند کرد و فعالان صنعت ساختمان ایران در این کشورها فعالیت دارند و صادرات خدمات مهندسی انجام می‌دهند. همچنین قراردادهای خوبی هم در ضمن نمایشگاه با فعالان اقتصادی این کشورها منعقد می‌شود.
مطیع جهانی در مورد اینکه آیا تولید آسانسور و پله برقی در ایران داریم، گفت: در ایران تولید آسانسور هم داریم. امسال خیلی از تولیدکنندگان آسانسور در نمایشگاه شرکت می‌کنند. قبلا همه محصولات آسانسور وارد می‌شد، اما اکنون تولید موتور، گیربکس(جعبه دنده) و قطعات جانبی،‌ تابلو فرمان‌های آسانسور بومی سازی شده‌اند که در نمایشگاه عرض می‌شوند، اما در مورد پله برقی هنوز تولیدکننده‌ای نداریم و فقط قطعات وارداتی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در داخل کشور مونتاژ می‌کنیم و بسیاری از قطعات پله برقی وارداتی است. البته در صنعت پله برقی پیشرفت‌هایی شده است و شرکت‌های معتبر داخلی به وجود آمده‌اند، اما اکثر قطعات پله برقی وارداتی است که در داخل مونتاژ می‌شود؛ یعنی تولید پله برقی ایرانی نداریم و همه آنها مونتاژ است.
وی گفت: ۱۱۵ شرکت برای حضور در نمایشگاه پله برقی و آسانسور ثبت‌نام کرده‌اند و برخی از شرکت‌های خارجی از روسیه، چین و ترکیه در این نمایشگاه حاضر می‌شوند که برخی از آنها تولیدکننده و برخی فروشنده محصولات هستند.
منبع خبرگزاری فارس
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;