علت هوا گرفتن رادیاتور چیست؟

تاسیسات نیوز: اگر از سیستم شوفاژ برای گرم کردن محیط خانه خود استفاده می‌کنید و دوست دارید که همواره رادیاتورهای شوفاژ گرم باشند، باید برای هواگیری رادیاتورها اقدام کنید. هواگیری رادیاتور شوفاژ، یکی از مهم‌ترین کارهایی است که باید هر سال قبل از شروع فصل سرما انجام شود تا هوای اضافی موجود در لوله‌ها بیرون بیایند و رادیاتورها به‌درستی کار کنند.

وارد شدن هوا به داخل لوله‌های رادیاتورها موضوعی اجتناب‌ناپذیر است که مشکلات خاصی را به همراه دارد. زمانی که در لوله‌ها مقدار زیادی هوا گیر کند، آب گرم به‌درستی گردش نخواهد داشت و تمام قسمت‌های رادیاتور گرم نمی‌شود. به همین دلیل شما باید سالی یک بار برای هواگیری پکیج و شوفاژها اقدام کنید تا گرمایش خانه به بهترین شکل ممکن انجام شود.

در این نوشته می‌خواهیم روش صحیح هواگیری رادیاتور پکیج را به شما آموزش دهیم. همچنین نکات مهم برای هواگیری شوفاژ را به شما توضیح خواهیم داد تا بتوانید به‌راحتی این کار را انجام دهید و از گرم شدن رادیاتورهای منزلتان لذت ببرید.

اگر در منزلتان از رادیاتور برای گرمایش محیط استفاده می‌کنید و دوست دارید درباره روش هواگیری رادیاتور شوفاژ اطلاعات بیشتری کسب کنید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

 

چطور رادیاتور شوفاژ را هواگیری کنیم
چطور رادیاتور شوفاژ را هواگیری کنیم؟

چطور هوا وارد لوله‌های رادیاتورها می‌شود؟

احتمالاً اولین سوالی که برای شما پیش می‌آید این است که چطور هوا وارد لوله‌های شوفاژ می‌شود و آیا می‌توان از ورود هوا به رادیاتورها جلوگیری کرد؟ در جواب این سوالات باید بگوییم که راه‌های مختلفی برای ورود هوا به داخل شوفاژ وجود دارد و نمی‌توان از ورود هوا به داخل لوله‌ها جلوگیری کرد. بهترین روش این است که به صورت دوره‌ای برای سرویس و هواگیری رادیاتورها اقدام کنیم تا این هوای اضافی از رادیاتورها بیرون بیایند و بتوانیم بدون مشکل از سیستم گرمایش استفاده کنیم.

موارد زیر از جمله راه‌های ورود هوا به داخل لوله‌های شوفاژ هستند:

۱- وجود هوای اولیه در مسیر لوله‌ها:

در بسیاری از موارد، هنگام نصب رادیاتور شوفاژ، هوای زیادی وارد لوله‌های رادیاتورها می‌شود و این هوا داخل لوله‌ها می‌ماند. این موضوع باعث می‌شود که در زمان بستن لوله‌ها و راه‌اندازی شوفاژ، هوا در داخل رادیاتورها باقی بماند. بنابراین بهتر است نصب اولیه رادیاتور توسط افراد متخصص انجام شود و بعد از اتمام کار، هواگیری رادیاتورها نیز انجام شود تا هوای اضافی موجود در لوله‌ها تخلیه شوند و بتوان به‌راحتی از شوفاژها استفاده کرد.

۲- هوای موجود در آب:

در داخل آب، مولکول‌های هوا وجود دارد و در هنگام روشن بودن پکیج، این هوا وارد رادیاتور شوفاژها و لوله‌های پکیج می‌شود. در نتیجه مقدار زیادی در داخل لوله‌ها جمع خواهد شد که در عملکرد شوفاژ اختلال ایجاد می‌کند. برای رفع این مشکل، شما باید هواگیری رادیاتور شوفاژ را انجام دهید تا هوای موجود در لوله‌ها تخلیه شود و شوفاژ بازدهی مناسبی داشته باشد.

 

آموزش هواگیری رادیاتور شوفاژ
روش صحیح هواگیری رادیاتور پکیج

۳- هوای وارد شده به خود رادیاتور:

رادیاتورها اتصالات و واشرهای مختلفی دارند. در اثر خراب شدن یا شل شدن این واشرها و اتصالات، هوا وارد رادیاتور می‌شود. همچنین این احتمال وجود دارد که مقدار زیادی هوا از مخزن فشار پکیج وارد لوله‌های شوفاژ شود. با جمع شدن هوا در شوفاژ، باید هواگیری انجام شود تا در مدار گرمایش شوفاژ مشکلی پیش نیاید.

۴- واکنش آلومینیوم و آب:

اگر از رادیاتورهای آلومینیومی استفاده می‌کنید، باید بدانید که به مرور زمان، آلومینیوم و آب با هم واکنش می‌دهند و این موضوع منجر به تولید هوا در داخل لوله‌های شوفاژ می‌شود. بنابراین اگر پره‌های شوفاژ از فلز آلومینیوم ساخته شده‌اند، بهتر است کار هواگیری شوفاژ را به صورت منظم انجام دهید. همچنین از بازدارنده‌های آندی و کاتدی به‌صورت ترکیبی استفاده کنید تا از بروز چنین واکنش‌هایی جلوگیری کنند.

مشکلات ناشی از وجود هوا در رادیاتورهای شوفاژ
مشکلات ناشی از وجود هوا در رادیاتورهای شوفاژ

مشکلات ناشی از وجود هوا در شوفاژ

حالا که با روش‌های ورود هوا به داخل سیستم گرمایشی آشنا شدید، بهتر است با مشکلات ناشی از وجود هوا در شوفاژ نیز آشنا شوید.

موارد زیر از جمله مشکلاتی هستند که در صورت وجود هوای اضافی در رادیاتورهای پکیج رخ می‌دهند و به شما هشدار می‌دهند که سریع‌تر برای هواگیری رادیاتورها اقدام کنید:

۱- ایجاد صدای زیاد و عجیب در لوله‌ها:

اولین نشانه وجود هوا در داخل لوله‌های شوفاژ، وجود سروصدای زیاد در داخل لوله‌ها است. اگر صداهایی مانند تق تق یا خالی شدن آب را از داخل پکیج می‌شنوید، باید بدانید که زمان هواگیری رادیاتورها فرا رسیده است و باید هرچه زودتر برای انجام این کار اقدام کنید.

سروصدای زیاد در لوله‌های شوفاژ
سروصدای زیاد در لوله‌های شوفاژ

۲- ایجاد مشکل در پمپ سیرکولاتور پکیج:

پمپ سیرکولاتور پکیج، قطعه‌ای بسیار مهم است که وظیفه دارد آب را با فشار مناسبی در سیستم گرمایش به حرکت در بیاورد. با کمک پمپ، تا گردش آب گرم در مدار به‌درستی انجام می‌شود و در پایان، آب سرد مجدداً وارد پکیج می‌شود و پس از گرم شدن، به مدار برمی‌گردد.

حالا اگر مقدار زیادی هوا در داخل لوله‌های شوفاژ وجود داشته باشد، جریان هوا با آب سرد به داخل پکیج برمی‌گردد و وارد پمپ می‌شود. در این حالت پمپ به‌جای پمپاژ آب، هوا را پمپاژ می‌کند که این موضوع باعث می‌شود گردش آب دچار مشکل شود و به پمپ پکیج فشار زیادی بیاید. بنابراین وجود هوا در رادیاتورها منجر به خرابی پمپ پکیج نیز می‌شود.

برای جلوگیری از این مشکل بهتر است با کمک تعمیرکار شوفاژ، هوای داخل رادیاتورهای شوفاژ را تخلیه کنید تا سایر قطعات پکیج آسیبی نبینند و خراب نشوند.

راهنمای هواگیری رادیاتور شوفاژ
مشکلات ناشی از وجود هوا در رادیاتور

۳- عدم وجود گرمای کافی در رادیاتورها:

یکی از اصلی‌ترین دلایل گرم نشدن رادیاتورها، وجود مقدار زیادی هوا در لوله‌ها است. با جمع شدن هوا در لوله‌های شوفاژ، آب گرم به‌درستی در داخل رادیاتور گردش نخواهد داشت و رادیاتورها به اندازه کافی گرم نمی‌شود.

این موضوع باعث می‌شود که بازدهی گرمادهی رادیاتورها پایین بیاید و نتوانید فضای خانه را به شکل مناسبی گرم کنید. در نتیجه برای حل این مشکل، باید برای هواگیری رادیاتور شوفاژ اقدام کنید تا این مشکل به‌صورت کامل حل شود و شوفاژها به‌خوبی گرم شوند.

گرم نشدن رادیاتور به دلیل وجود هوا در رادیاتور
گرم نشدن رادیاتور به دلیل وجود هوا در رادیاتور

۴- خورده شدن لوله‌های فلزی:

یکی دیگر از مشکلاتی که در بلندمدت دردسرهای زیادی را برای شما ایجاد می‌کند، واکنش دادن هوای موجود با لوله فلزی است. اگر هوا یا اکسیژن موجود در شوفاژ با لوله فلزی واکنش بدهد، لوله‌ها دچار خوردگی می‌شوند و آسیب می‌بینند.

این مورد شاید در کوتاه‌مدت مشکلی ایجاد نکند، اما در بلندمدت منجر به ترکیدگی لوله‌ها و خراب‌ شدن دیوارهای خانه می‌شود و هزینه‌های زیادی را برای شما ایجاد می‌کند؛ بنابراین برای جلوگیری از این موضوع باید کار هواگیری شوفاژ را انجام دهید تا از بروز چنین مشکلاتی پیشگیری کنید.پیچ هواگیری رادیاتور شوفاژ

پیچ هواگیری رادیاتور شوفاژ

روش صحیح هواگیری رادیاتور پکیج

تا اینجا با روش‌های ورود هوا به داخل لوله‌های شوفاژ آشنا شدید. سپس به شما توضیح دادیم که در اثر وجود هوای اضافی در رادیاتورها، چه مشکلاتی ایجاد می‌شود. حالا می‌خواهیم به سراغ مراحل هواگیری رادیاتور شوفاژ برویم و به صورت قدم به قدم روش انجام این کار را به شما توضیح دهیم. با انجام این مراحل، شما می‌توانید هوای موجود در لوله‌ها را به‌صورت کامل خالی کرده و مشکلات موجود در شوفاژها را حل کنید.

برای هواگیری رادیاتورها، مراحل زیر را انجام دهید:

۱- پیچ مخصوص هواگیری شوفاژ که حالت مربعی دارد را تهیه کنید. این پیچ را می‌توانید از فروشگاه های ابزار یراق و… تهیه کنید و از آن برای هواگیری پکیج‌ها استفاده کنید.

۲- پکیج را به‌صورت کامل خاموش کنید تا در هنگام هواگیری، هوایی وارد لوله‌ها نشود. در صورتی که پکیج کار کرده و گرم است، کمی صبر کنید تا خنک شود و سپس به انجام این کار بپردازید.

۳- در این مرحله، شیرهای خروجی شوفاژ را باز کنید و آنها را به همان صورت باز بگذارید. سپس با استفاده از پیچ مخصوص، محل هواگیری رادیاتور را باز کنید و ظرفی را در زیر رادیاتور قرار دهید تا هوای موجود در آن خارج شود. هر زمان که آب به صورت یکدست از رادیاتور بیرون آمد، یعنی تمام هوای داخل شوفاژ تخلیه شده است.

۴- این کار را باید برای تمامی رادیاتورها انجام دهید تا مطمئن شوید که هوای موجود در لوله‌های کل سیستم گرمایش تخلیه شده است و دیگر هوایی در لوله‌ها وجود ندارد.

۵- برای جلوگیری از بروز مشکلات متعدد، بهتر است هواگیری رادیاتورها را به‌صورت دوره‌ای انجام دهید. شما می‌توانید سالی یک یا دو بار، کار هواگیری شوفاژ را انجام دهید تا هوا در داخل لوله‌ها جمع نشوند و مشکلی ایجاد نکند.

نصب و سرویس شوفاژ
نصب و سرویس شوفاژ
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;