زنان و احساس امنیت/ به بهانه روز زن

تاسیسات نیوز – صدیقه بهزادپور:  «امنیت زنان» مفهومی گسترده است که نیاز به احساس آسودگی برای وی را در حوزه های مختلف به ارمغان می آرود. زنان به دلیل فرهنگ غالب در اکثر جوامع و همچنین خلقتشان نیاز به فراهم آمدن زیرساخت های مطلوب در بطن جوامع هستند تا در حوزه های مانند محل سکونت، خانواده، محل کار و … از احساس خوش امنیت برخوردار باشند.
وقوع جرایم علیه زنان به عنوان قشری آسیب پذیر به ویژه در جوامعی که نگاه حقارت آمیز بیشتری علیه زنان وجود دارد، به مشکلاتی چون؛ خشونت، قربانی شدن، افسردگی، جرم و …. علیه زنان می انجامد و زمانی این مشکلات غم انگیزتر می شود که خلاءهای قانونی فرصت اجرای این چالش ها علیه زنان را بیشتر مهیا می سازد، هر چند هر روز در گوشه گوشه دنیا شاهد بروز توانمندی های زنان در حوزه های مختلف هستیم که باعث اقرار همگان به برتری زنان در حوزه های بسیاری فارغ از فیزیک و شاخص های فیزیکی می شود.
«امنیت» از جمله مولفه هایی به شمار می آید که رفاه اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را برای همه افراد جامعه به همراه خواهد داشت و البته زنان به عنون نیمی از جمعیت کشورها بنا به فرهنگ و قوانین موجود در جامعه از راه های گوناگون بیشتر از مردان در معرض تهدید قرار می گیرند. زیرا جنسیت و خصوصیات بیولوژیکی معطوف به آن، معنا و احساس متفاوتی از امنیت ایجاد می‌کند و عموماً زنان بیشتر از مردها احساس ناامنی می‌کنند. دسترسی زنان به شرایطی که به رشد اجتماعی، شغلی آن ها با توجه به توانمندی های آن ها منتهی می شود، مصداق عینی امنیتی است که در بسیاری از جوامع به اصطلاح پیشرفته نیز قابل دسترس نیست.
بدیهی است موانع بر سرراه ایجاد حس امنیت زنان بخشی درونی و برخی نیز بیرونی است، قطعاً بعضی از موانع ناشی از ویژگی های ذاتی زن بودن آن هاست که تفاوت اصلی آن ها در مقایسه با مردان را موجب می شود که به محدودیت های زنان بدون اهرم خارجی می انجامد، مادر بودن، پرورش کودکان از جمله مسائلی است که باعث می شود زنان با رضایت درونی برای انجام بسیاری از کارها محدود شود و از امنیت شغلی درمحیط های کاری و … محروم ماند . بعضی از موانع موجود بر سر راه مشارکت زنان در تکاپوی اجتماع، نشأت گرفته از وظایف ویژه است که بالطبع به زنان محول گردیده است؛ مانند زایمان، شیر دادن و … از این رو به لحاظ این که طبعاً این گونه وظایف از عهده مردان خارج است، زنان دچار مسائل و محدودیت گردیده اند.
از سوی دیگر بسیاری از هنجارها و قوانین در جوامع باعث ایجاد ارزش های شایعی در جامعه می شود که مشاء و ریشه خاصی ندارد و شاید برگرفته از موقعیت های جغرافیایی و اقلیمی، بعضی ناشی از مذهب و باورهای دینی و برخی نیز ناشی از سنت ها و خرافات موروثی در این جوامع است، اما در عین حال رفتار برخلاف آن ها از احساس امنیت زنان در جوامع می کاهد ، البته این ارزش ها در جاهای مختلف از نظر شدّت و ضعف به یک میزان نیست. اما آنچه در این مقوله مورد توجه است این که در اکثر جوامع ارزش های شایع مربوط به زنان، دارای حساسیت ویژه ای است و متأسفانه بسیاری از مواقع این ارزش های شایع در جهت محدود و محبوس کردن ناصحیح و غیر منطقی زنان ایجاد گردیده اند. مثلاً در بعضی از مناطق، زنانی که در بیرون از خانه کار می کنند در مظان اتهام قرار دارند و از لحاظ ارزش های شایع به غیر مسؤول یا غیر اسلامی بودن متهم می گردند.
بدیهی است در برقراری امنیت در یک جامعه، همواره مشکلاتی وجود دارد. چالش ها و موانع فراروی پیشگیری خانواده مدار در جهت ایجاد امنیت نیز از موضوعاتی است که همواره باعث ایجاد دغدغه برای مردم و مسئولان شده است. از مواردی که می توان در رابطه با بحث حاضر به عنوان چالش و مانع مطرح نمود، تغییر در انتقال ارزش ها، کم توجهی به تربیت دینی فرزندان، کاهش روابط عاطفی، افزایش طلاق، افزایش استفاده از رسانه ها، افزایش سن ازدواج و تغییر در شیوه همسرگزینی و آداب و رسوم ازدواج می باشد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;