اگر شوفاژهایتان داغ نمی شود بخوانید

به گزارش تاسیسات نیوز، شوفاژ یکی از پرکاربردترین سیستم‌های گرمایشی در کشور ماست. وظیفه اصلی آن گرمایش محیط و تامین آب گرم مصرفی است، اما همین وسیله خرابی‌های منحصر به فرد خود را دارد که گاهی با ابزار آلاتی که در هر خانه‌ای پیدا می‌شود، قابل تعمیر است.
برای گرم کردن بهتر شوفاژ را با این روش هواگیری کنید

به عنوان مثال، هواگیری شوفاژ یکی از مواردی است که تقریبا برای عموم دارندگان این دستگاه گرمایی انجام شده است. وجود هوا داخل رادیاتور ممکن است باعث انسداد مسیر پنل رادیاتور شود و همین امر موجب سرد شدن قسمت پایین بدنه رادیاتور می شود، اما چگونه شوفاژ را هواگیری کنیم؟

از خاموش کردن پکیج تا باز کردن شیر هواگیری
هواگیری عملی است که در آن هوای موجود در مسیر آب شوفاژ رادیاتور خارج می‌شود تا پکیج بتواند به خوبی کار کند. هواگیری علاوه بر کمک به کار پکیج موجب گرم شدن یکنواخت رادیاتورها و بی سر و صدایی آن می‌شود. برای این کار ابتدا پکیج را خاموش کنید. گرمای موجود در سیستم باید قبل از هواگیری شوفاژ از بین برود پس به سیستم زمان بدهید تا خنک شود. در کنار رادیاتور، شیر هواگیری خودکار تعبیه شده است که با باز کردن آن توسط پیچ گوشتی یا آچار مخصوص هوای موجود در مسیر خارج می‌شود. پیچ مخصوص هواگیری شوفاژ یا آچار فرانسه را به قسمت مربعی شکل، روی شیر خروجی بچسبانید. پیچ را در خلاف جهت حرکت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا شیر باز شود و آن قدر باز نگه دارید که هوای آن تخلیه شود. در این شرایط باید صدای خارج شدن هوا از شوفاژ شنیده شود. وقتی هوای سرد از داخل شوفاژ تخلیه می‌شود، آب موجود در لوله کشی سیستم گرمایش، جای آن را می‌‌گیرد. معمولا همراه با خارج‌شدن هوا از شوفاژ، چند قطره آب هم از شیر خروجی چکه می‌کند. برای جلوگیری از خیس شدن می‌توانید یک کاسه یا ظرف را زیر شیر خروجی شوفاژ بگیرید. این مرحله را باید چند بار تکرار کنید. اگر جریان آب خروجی از شیر خروجی به حالت پایدار برسد و مخلوط با هوا نباشد، همه هوای موجود در شوفاژ خارج شده‌است. وقتی این شرایط اتفاق افتاد، باید پیچ مخصوص را در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید و شیر خروجی را محکم کنید.
شیر تنظیم فشار را تنظیم کنید
حال که عمل هواگیری تمام شده است با روشن شدن پکیج فشار دستگاه هم پایین می‌آید که برای بالا رفتن آن باید به شیر تنظیم فشار و هواگیر زیر پکیج مراجعه کنید که عموما مشکی رنگ است ، با باز کردن این شیر فشار پکیج به حد مطلوب خواهد رسید. اکنون فشار پکیج تنظیم شده است و باید شیر را ببندید و دستگاه را روشن کنید. گفتنی است؛ برای اطمینان یافتن از خارج شدن تمام هوای اضافی از سیستم گرمایشی ساختمان، هواگیری شوفاژ باید برای همه شوفاژها انجام شود.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;