عقب‌ماندگی طرح‌های فاضلاب استان تهران

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران ضمن تشریح آخرین میزان پیشرفت اجرای طرح فاضلاب استان تهران، از تمرکز روی پیشرفت ساخت تصفیه‌خانه‌ها خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، محمدرضا بختیاری با بیان این‌که روند اجرای شبکه طرح فاضلاب تهران اجرای شبکه کند شده است، توضیح داد: طبق آخرین آمار ۷۰ درصد شبکه اجرا شده، درحالی که تنها ۴۰ درصد تصفیه‌خانه‌ها اجرا شده است. به همین دلیل بین شبکه و تصفیه‌خانه تناسب وجود ندارد.
وی ادامه داد: برای یکسان‌سازی روند اجرای شبکه و تصفیه‌خانه‌ها، عمده منابع به سمت اجرای تصفیه‌خانه‌های بزرگ رفته تا شبکه و تصفیه خانه با یکدیگر برابری کنند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران در ادامه درمورد نحوه تامین منابع مورد نیاز برای اجرای طرح فاضلاب تهران گفت: منابع مورد نیاز این طرح از منابع داخلی تامین خواهد شد. البته در این زمینه با مشکلاتی مواجه هستیم. از آنجا که اعتبارات دولت کم بوده، نتوانسته به ما در این زمینه کمک کند. به همین دلیل عمدتا از منابع داخلی خودمان استفاده می کنیم.
عقب‌ماندگی طرح‌های فاضلاب استان تهران
بر اساس این گزارش، مطالعات انجام طرح فاضلاب از سال ۱۳۲۷ آغاز و عملاً عملیات اجرایی آن از سال ۱۳۷۴ استارت خورد و تا زمستان سال گذشته، ۷۴ درصد عملیات لوله‌گذاری و در بحث خطوط اصلی و تونل ۹۱ درصد در تصفیه‌خانه‌ها ۴۰ درصد کار انجام شده بود. در این راستا، اواسط زمستان سال ۱۳۹۷، اعلام شد که طرح فاضلاب تهران ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
پیش‌بینی‌ها حاکی است که در سال ۱۴۱۰ تولیدی پساب به یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون مترمکعب می‌رسد که ۸۰۰ میلیون مترمکعب آن متعلق به شهر تهران است. به طور کلی  باید ۱۲ تصفیه‌خانه در داخل شهر تهران به صورت محله‌ای – منطقه‌ای ایجاد شود؛ بنابراین جانمایی‌ها باید هرچه سریع‌تر انجام شود. ۲۰ درصد آب شرب کل کشور در تهران مصرف می‌شود. به همین اندازه نیز فاضلاب ایجاد می‌شود و این در حالی است که برای تأمین آب شهر تهران، ۳۰ درصد از آب چاه و ۷۰ درصد از آب معمول استفاده می‌شود.
اما اتمام شبکه فاضلاب تهران قدمت چندین ساله دارد و چند سالی این مهم روند کندی را پیش گرفته است؛ طبق آخرین آمار ۶۷۸۸ کیلومتر از این شبکه اجرا شده و پیشرفت ۷۵,۴ درصدی دارد. بر پایه طراحی‌های انجام‌ شده باید ۹ هزار کیلومتر لوله‌گذاری شبکه اصلی و فرعی در سطح ۲۲ منطقه تهران اجرا شود.
قرار است تا سال ۱۴۰۰ این رقم به ۶۲۰ کیلومتر برسد. طرح‌های فاضلاب استان تهران با عقب ماندگی رو به روست اما ظرف چند ماه اخیر سعی شده این عقب ماندگی جبران شود و شش تصفیه خانه به بهره‌برداری خواهد رسید. به طور کلی ظرف پنج سال آینده صددرصد شبکه فاضلاب و تصفیه خانه استان تهران اجرا می‌شود.
در این راستا، طرح تصفیه‌خانه فیروزبهرام که دومین تصفیه‌خانه بزرگ کشور بعد از تصفیه‌خانه جنوب تهران محسوب می‌شود، در حال اجراست. این تصفیه‌خانه سال آینده و حدود یک سال و نیم زودتر از برنامه‌ریزی به مدار بهره‌برداری می‌رسد.
تصفیه‌خانه فیروزبهرام، پاسخگوی دو میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از شهروندان تهران است که قرار بود سال ۱۴۰۱ به مدار برسد اما تا پایان سال ۹۹ به مدار می‌رسد. فاز هفت و هشت تصفیه‌خانه جنوب تهران هم ظرف سه ماه آینده به دست مقامات ارشد کشور کلنگ‌زنی می‌شود. تصفیه‌خانه‌های محلی هم در دستور کار قرار دارد. بر این اساس برای تکمیل طرح فاضلاب تهران و اجرای همه تصفیه‌خانه‌ها و شبکه‌ها به ۲۰ هزار میلیارد تومان سرمایه نیاز است.
منبع ایسنا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;