عضو شورای شهر تهران: برج میلاد و شهروند زیان ده هستند

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر به شرکت‌های زیان‌ده در شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: شرکت‌هایی مانند برج میلاد، شهروند و سازمان مشارکت‌های سرمایه‌گذاری شهر تهران زیان‌ده هستند و باید فکری برای آنها کرد.

به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، محمد سالاری  در نشست خبری درباره شبهات پیش آمده در نظام پرداخت مزایا و کمک‌های مالی شهرداری به زیرمجموعه‌ها و سازمان‌های وابسته به شهرداری تهران گفت: بر مبنای آنچه که در بودجه پیشنهادی از سوی شهرداری تهران آمده است، کمک به این سازمان‌ها کاهش یافته و معادل ۱۰ درصد است که به نظر می‌رسد رویکرد مناسبی باشد. جای تاسف دارد که ۴۳ شرکت و سازمان وابسته به شهرداری وجود دارد و هنوز باید به آنها کمک شود. متاسفانه این سازمان‌ها اکثرا به حیات خلوت جدی شهرداری تهران تبدیل شده‌اند و تعداد شرکت‌ها و سازمان‌های زیان‌ده این روزها زیاد شده و در واقع تبدیل به سازمان‌هایی برای جذب نیرو شده‌اند.
سالاری به شرکت‌های زیان‌ده در شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: شرکت‌هایی مانند برج میلاد ، شهروند و سازمان مشارکت‌های سرمایه‌گذاری شهر تهران زیان‌ده هستند و باید فکری برای آنها کرد.
او همچنین درباره بودجه‌ای که به منظور مناسب‌سازی فضاهای عمومی شهر در سالهای آینده در نظر گرفته شده، گفت: برای سال آینده رقمی در حدود ۴۰۰ میلیارد تومان برای مناسب‌سازی فضاهای عمومی در نظر گرفته شده که تاکنون سابقه نداشته است و البته ما به دنبال بیشتر شدن آن هستیم. همچنین ۵۰۰ میلیارد تومان نیز برای توسعه بوستان‌هایی مانند ولایت، ایرانیان، گلها، چهارباغ و غیره در نظر گرفته شده که عمدتاً در مناطق غیربرخوردار شهر نیز قرار دارند.
وی همچنین به بودجه‌ای که برای تملک باغات در نظر گرفته شده اشاره کرد و گفت: ۲۰۰ میلیارد تومان نیز برای تملک باغات در بافت‌های فرسوده در نظر گرفته شده و ۱۷۰۶ میلیارد تومان نیز به موضوع ایمنی، بحران و تاب‌آوری در شهر تخصیص داده شده است.
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی در خصوص افزایش پلازاهای شهری نیز گفت: در سال آینده در بودجه توجه ویژه‌ای برای افزایش پلازاهای شهری شده است و ۴۰۰۰ میلیارد تومان در بودجه نیز به حمل و نقل عمومی اختصاص داده شده است.
سالاری همچنین در خصوص لایحه تعیین نرخ عوارض در شورای شهر گفت: این لایحه دو روز پیش در شورا به تصویب رسید و از افتخارات حوزه شهرسازی محسوب می‌شود. انضباط‌بخشی در این زمینه به شفاف‌سازی و کاهش امضاهای طلایی می‌انجامد.
وی تاکید کرد: متاسفانه فساد و رانت ناشی از امضاهای طلایی در شهرداری وجود داشت و شورای شهر تلاش کرد با مجموعه‌ای از اقدامات همچون انتشار عمومی پرونده‌ها و محدود کردن اختیارات شوراهای معماری از تعداد امضاهای طلایی بکاهد.
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی با بیان اینکه در گذشته معیارهای اخذ عوارض شفاف نبود، تصریح کرد: از این به بعد عوارض سیستمی محاسبه می‌شود که این مسئله کاهش فساد و رانت را در حوزه عوارض به همراه داشت.
سالاری با اشاره به اینکه عوارض زیربنا نیز برای سال آینده افزایش یافته است، اظهار داشت: عوارض زیربنا در نهایت معادل ۲۰ درصد از عوارض ساخت و ساز خواهد بود و این برای ساختمان‌هایی است که قبلا ساخته شده و دوباره بخواهند در آن ساخت و ساز انجام بدهند.
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی ادامه داد: همچنین برای تشویق ساخت پارکینگ‌های خصوصی اخذ بعضی از عوارض‌ها را حذف کردیم و در محدوده‌هایی که امکان تامین پارکینگ وجود ندارد، برنامه‌هایی در دستور کار قرار خواهد گرفت.
سالاری همچنین در خصوص جلسه سه‌جانبه‌ای که در روزهای گذشته درباره ساختمان پلاسکو تشکیل شده، اظهار داشت: برخی از مدیران حوزه وزارت راه و شهرسازی در این جلسه حضور داشتند. وزارت راه و شهرسازی حق ندارد در این زمینه جلسه بگذارد و اعلام کند که پلاسکو پارکینگ نمی‌خواهد چراکه اولاترین نهاد برای تامین پارکینگ پلاسکو بنیاد مستضعفان است. آقای فتاح مدیر پاکدستی در کشور است و باید اقدامی انجام دهد تا پلاسکو با استانداردهای لازم انجام شود.
وی تاکید کرد: باید موضوع پارکینگ تعیین تکلیف شود و عوارض شهرداری نیز پرداخت شود.
وی گفت: همه ما یک خانواده هستیم و اگر یک نهاد عوارض خود را پرداخت نکند دیگران هم به همین سمت و سو سوق پیدا می‌کنند در نتیجه نباید در جلسات محفلی تصمیم گرفت و امیدوارم مسیر قانونی در این زمینه طی شود.
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی اظهار داشت: طبق مصوبه شورای شهر، مقرر شده که ۵۰ درصد عوارض کلیه ساختمان‌ها که در اثر سیل و بلایای طبیعی از بین می‌روند بخشیده شود و امیدوارم این موضوع با موافقت هیات تطبیق قرار گیرد.
منبع ایلنا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;