تاکید تعامل قوه قضاییه و نظام مهندسی در رسیدگی به پرونده های قضایی

روسای نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی و قوه قضاییه استان بر رسیدگی به پرونده های قضایی مرتبط با حضور کارشناسانی از سازمان نظام مهندسی جهت اظهار نظر نهایی قضایی تاکید کردند.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز،‌ در جمع کارشناسان رسمی سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی که با حضور دکتر محمدرضا موسوی تقی آبادی نایب رئیس اول، دکتر سید مجید مزینانی و مهندس کامران جنتی پور از اعضای هیات مدیره و مهندس مسعود صالحی پویا بازرس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی برگزار شد، محمود رفسنجانی معاون قضایی رئیس کل دادگستری و رئیس شوراهای حل اختلاف استان خراسان رضوی امر کارشناسی را نوعی قضاوت دانست و گفت: استفاده از کارشناس در پرونده های قضایی مختص این زمان نیست.
محمود رفسنجانی افزود: در امر دادرسی رسیدگی به پرونده های قضایی و شبه قضایی دعاوی و امور کیفری تشخیص موضوع مرتبط به پرونده های فنی و تخصصی مستلزم اظهار نظر کارشناس خبره است.
رئیس شورای انتظامی سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی ادامه داد: براساس مواد ۱۵۵ و ۱۵۶ قانون آیین دادرسی کیفری و ماده ۲۵۷ قانون آیین دادرسی مدنی دادگاه می تواند راسا بنا به درخواست هر یک از اصحاب دعوا قرار ارجاع امر به کارشناس را صادر نماید و کارشناس پس از بررسی های لازم اظهار عقیده کند.
محمود رفسنجانی متذکر شد: کارشناس باید امانت دار باشد و با احساس مسوولیت در پیشگاه خداوند، امین و راز دار و خود را در مقام حکمیت ببیند.
رئیس شوراهای حل اختلاف استان افزود: کارشناس باید قبل از مراجعه به محل کارشناسی پرونده را کاملا مطالعه و نت برداری کند و در هنگام بررسی در محل ارجاع کارشناسی صحبت های دو طرف را استماع و در گزارش نویسی اصل بی طرفی را رعایت و در زمان تعیین شده گزارش خود را سریع و شفاف به صورت کتبی تقدیم مرجع قضایی نماید.
رئیس دادگاه عمومی و انقلاب مشهد نیز در این مراسم گفت: حفظ شئونات و پرداختن به کرامت انسانی و حقوق عامه در طرح تحول قوه قضائیه از اهداف دستگاه قضایی است .
حجت الاسلام والمسلمین مهدی سید آبادی با اشاره به اینکه افراد جامعه باید با حقوق عامه آشنا باشند، افزود: این در حالیست که بیشتر افراد جامعه با حقوق خود آشنا نیستند و باید وکلا و کارشناسان خبره با تدوین برنامه راهبردی دقیق مردم را با حقوقشان آشنا کنند.
وی خطاب به کارشناسان رسمی نظام مهندسی استان گفت: شما ظرفیت بسیار خوبی در امر کارشناسی مهندسی ساختمان دارید و باید دستگاه قضا از خدمات شما در پرونده های فنی و تخصصی استفاده کند.
حجت الاسلام والمسلمین سید آبادی اضافه نمود: شما می توانید در مباحث قضایی در پرونده های دعاوی دولتی هم داوری کنید.
وی ادامه داد: حتی با کمک شما می توان در دستگاه قضایی دعاوی شخصی و حقوقی را هم تا مرحله صلح و سازش حل کنیم.
در این جلسه مهندس محمد رضا سعیدی رئیس هیات مدیره کانون سراسری انجمن های کارشناسان رسمی نظام مهندسی ساختمان کشور خواستار همکاری بیشتر دستگاه قضایی در ارجاع پرونده های کارشناسی به کارشناسان رسمی نظام مهندسی ساختمان شد، که در این مورد حجت الاسلام و المسلمین سید آبادی قول همکاری بیشتر را با این کارشناسان داد .
در پایان جلسه مقرر شد نشست مشترک معاونان و مسوولان قضایی خراسان رضوی و اعضای هیات مدیره انجمن کارشناسان رسمی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان برای همکاری بیشتر کارشناسان، با دستگاه قضایی برگزار گردد.
منبع نظام مهندسی خراسان رضوی
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;