عبور صنعت نفت از گردنه پیچیده ترین تحریم های تاریخ

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از خبرگزاری  ایرنا ، صنعت نفت ایران که طی سال های اخیر با تحریم های چند لایه و پیچیده ترین تحریم های وضع شده تاریخ در این صنعت دست به گریبان بود، توانست این تحریم ها را با کسب تجربیاتی گرانبها پست سر گذاشته و خود را برای آغاز عصری جدید آماده کند.

به اعتراف طراحان تحریم ها، محدودیت هایی که در سال های اخیر علیه ایران وضع شده بود پیچیده ترین و کامل ترین تحریم هایی به شمار می رفت که تاکنون علیه یک کشور اعمال شده است.

برای آنکه خللی نیز در روند تحریم ها علیه کشورمان رخ ندهد، دفتر کنترل دارایی های خارجی آمریکا (OFAC مخفف Office of Foreign Assets Control)به دقت بر روند اجرا نظارت می کرد و اگر شرکتی می خواست با ایران همکاری کند مشمول تحریم توسط اوفک دفتر کنترل دارایی های خارجی آمریکا) قرار می گرفت.

سختگیری برای تحریم ها به حدی بود که در زمان تعلیق برخی تحریم ها پس از توافق موقت ژنو، شرکت ها و بانک ها برای آنکه خیال خود را راحت کنند بدون آنکه نیازی باشد به سراغ اوفک رفتند و از این نهاد، مجوز تعامل اقتصادی با ایران را دریافت می کردند.

در این میان، با توجه به نقشی که صنعت نفت در چرخه اقتصاد کشور ایفا می کند، تلاش شده بود شدیدترین تحریم ها علیه صنعت نفت اعمال شود به طوری که به گفته کارشناسان، شدت تحریم ها علیه صنعت نفت ایران نسبت به دوران دفاع مقدس پیچیده تر بود.

علی ماجدی، معاون سابق امور بین الملل وزیر نفت در این خصوص به ایرنا گفته بود: تحریم ها علیه صنعت نفت ایران شامل یک تحریم 9 لایه است که کار را سخت می کند.

وی با بیان جزییات تحریم ها علیه کشورمان اظهار داشته بود: سه نوع تحریم شامل تحریم های سازمان ملل، آمریکا و اتحادیه اروپا علیه صنعت نفت کشورمان اعمال شده بود.

در واقع، براساس بخشی از تحریم ها، کالاهای نفتی و شرکت های کارفرمای خریدار این کالاها مانند شرکت ملی نفت و شرکت ملی گاز مشمول تحریم قرار گرفته بودند و در لایه دیگر تحریم ها علاوه بر کارفرمایان، شرکت های پیمانکار مانند پتروپارس نیز تحریم شده بودند.

همچنین براساس بخش دیگری از تحریم ها، سرمایه گذاری در صنعت نفت ایران مشمول تحریم قرار گرفته و حتی برخی پروژه ها تحریم شدند. از سوی دیگر در فروش نفت نیز تحریم شدیم و خریداران با مشکلات زیادی مواجه شدند.

علاوه بر این موارد، نقل و انتقال نفت نیز تحریم شده و شرکت های حمل و نقل تحت تحریم قرار گرفتند. در این میان، برای انتقال درآمد حاصل از فروش نفت نیز محدودیت هایی اعمال شد.

هرچند در سال های تحریم، کارشناسان و متخصصان صنعت نفت کشورمان توانستند گام های بزرگی را در جهت تعالی این صنعت برداشته و کارهای بزرگی مانند راه اندازی فازهای پارس جنوبی را انجام دهند، اما دامنه گسترده تحریم های صنعت نفت در سال های اخیر موجب شده بود که سرعت رشد این صنعت کند شده و بسیاری از طرح ها مانند ال.ان.جی متوقف شود.

موفقیت مذاکرات هسته ای و رفع تحریم ها، فرصتی را برای توسعه صنعت نفت فراهم کرده و می تواند زمینه جهش این صنعت را فراهم کند.

 

 

 

 

انتهای پیام 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;